Wartość branży gier w ubiegłym roku wynosiła szacunkowo 172 miliardy dolarów, za sześć lat (w 2027 r.) przekroczy 314 miliardów dolarów. Wzrosty przychodów w tym sektorze w Polsce (wg. raportu The Game Industry in Poland 2021) rok do roku utrzymują się na poziomie zbliżonym do 30 procent.

W samym 2020 roku twórcy gier wygenerowali przychód o wartości zbliżonej do 1 miliarda euro. Tak dochodowa branża związana z dynamicznym rozwojem gamingu przyczynia się do poszukiwania specjalistów odpowiedzialnych za tworzenie komponentów gier, w tym przede wszystkim programistów. Twórcy gier, władający biegle językami programowania wykorzystywanymi w gamedevie (w tym m.in. Swift i Javy), mogli w styczniu 2022 r. liczyć na zarobki wynoszące ok. 21 tys. zł netto.

Dynamiczny rozwój i wzrost branży gier na świecie sprawia, że w gamedevie zatrudnienie znajdują specjaliści wielu dziedzin, od projektowania, przez inżynierię dźwięku, po tworzenie scenariuszy i programowanie.

„Jednym z najpopularniejszych języków programowania wykorzystywanych do programowania gier na różne platformy jest C++. Jednak ze względu na swoją specyfikę, dużo łatwiej przyswaja się go, znając już inną technologię. Stąd, dla początkujących, pragnących wkroczyć do branży najlepszym rozwiązaniem będzie m.in. C#, JavaScript oraz Java – wszechstronna, popularna, umożliwiająca łatwe pisanie, debugowanie i kompilację kodu. W przypadku gier wyłącznie na urządzenia mobilne, popularny jest przede wszystkim Swift i Android. Ci, którzy mogą pochwalić się znajomością którejś z powyższych technologii, mogą śmiało próbować swoich sił w tworzeniu gier przy pomocy silników takich jak np. Unity czy wykorzystywany przez nas Unreal. W Evolution stawiamy na JavaScript/Typescript i Scalę, działającą na maszynie wirtualnej Javy i w pełni z nią kompatybilną. Jej ogromną zaletą jest zwięzłość, co przekłada się finalnie zarówno na łatwiejsze pisanie kodu, jego lepszą czytelność, jak i łatwe utrzymanie.” – Juris Krikis, Menedżer Działu Scala i JavaScript w Evolution

Na podstawie danych ze stycznia 2022 r. portalu No Fluff Jobs najpopularniejszą (i najbardziej dochodową) jest umiejętność programowana w języku Java. Mediana górnych i dolnych widełek wynagrodzeń netto + VAT dla znających tę technologię, w przypadku umowy B2B wyniosła 16-21,8 tys. zł, a umowy o pracę w kwotach brutto: 12-17,5 tys. zł. Na miejscu drugim uplasował się Swift z zarobkami w granicach 15-21 tys. zł na B2B oraz 13-17 tys. zł na umowę o pracę, na trzecim zaś C# – 14,7-20,2 tys. zł na B2B i 12,5-19,3 tys. zł na umowę o pracę. Specjaliści od Androida mogli liczyć na wynagrodzenia w granicach 14,3-20 tys. zł na B2B oraz 12,2-17 tys. zł na umowę o pracę, a ci od C++ na niewiele niższe – między 14 a 20 tys. na B2B i 12-17 tys. zł na umowę o pracę. Z kolei w przypadku JavaScriptu, kształtowały się one w granicach 13-18,9 tys. zł na B2B i 12-17 tys. na umowę o pracę.

„Branża gamingu, także online, nieustannie rośnie, ewoluuje, łączy się z innymi technologiami, jak np. VR, zapewniając nowy wymiar rozrywki. Bycie jej częścią jest naprawdę fascynujące i daje ogromną satysfakcję. Sama sfera online w ostatnim czasie stała się ludziom bliższa niż kiedykolwiek dotąd – na całym świecie mamy już ponad 5 miliardów internautów. W związku z tym przeniosła się do niej również branża rozrywki, warta już 183 miliardy dolarów, a szacuje się, że w 2027 osiągnie wartość nawet 652,5 miliarda dolarów. To pokazuje, jak ogromna jest jej skala i jak rośnie jej znaczenie.” – Juris Kirkis, Menedżer Działu Scala i JavaScript w Evolution

Informacje i raport o zarobkach otrzymaliśmy od Evolution, szwedzkiego dostawcy oprogramowania do gier online, który otwiera w Polsce swoje centrum inżynieryjne (10. placówkę na świecie) z docelowym zatrudnieniem ok. 200 osób. Firma w dniach 7-12 marca organizuje Hiring Week online, podczas którego specjaliści mają szansę na otrzymanie oferty zatrudnienia. Evolution zatrudnia na świecie 12 tysięcy pracowników, w tym ponad 1000 programistów.