„Papierowa” przygoda do osadzona w realiach popularnej gry sieciowej jest łudząco podobna do jednej z przygód do Dungeons & Dragons.
Bethesda zdaje się nieustannie przechodzić od jednej problematycznej sytuacji do kolejnej, nie łapiąc przy okazji zbyt dużo wytchnienia. Najnowszym wpisem w tej serii jest historia związana z darmową przygodą do RPG w świecie Elder Scrolls, która okazała się plagiatem najpopularniejszego RPG na rynku, Dungeons & Dragons, a dokładniej przygody „The Black Road” z D&D Adventurers League. Do tego wykonanym tak leniwie, że po wklepaniu bloków tekstu da się wyszukać odniesienia do Black Road. Autor, który jak twierdzi Bethesda jest pracownikiem Bethesda Netherlands o imieniu Karrym Herbar wprowadził szereg swoich „ulepszeń” do tekstu, które sprawiają, że czyta się kog zauważalnie gorzej. Poza zmianami do nazw miejsc i rzeczy, Karrym przeformułował część zdań, co widać w akapicie poniżej, przytoczonym przez serwis Kotaku – oryginał wygląda tak (oryginał do kupienia tutaj):
There’s nothing like the desert to make people feel small and insignificant. In every direction, huge dunes roll across the landscape, and an even bigger sky looms above. The oasis of Vuerthyl is a motley collection of sun-bleached tents in the vast Anauroch desert. Through various means, it has been arranged that you would meet Azam the caravaneer in the large, Calimshanstyled tent that passes for a tavern here. A pair of tieflings, who seem to be unaffected by the heat, eye approaching visitors warily. The dim interior of the tent is a relief from the bright light and wind, though it’s as hot here as anywhere else. The gentle sounds of a stringed instrument fill the air, and the people inside are hunched over food, drink, and conversation. A dragonborn with rust-colored scales greets you, and guides you to a private table. There are a few other adventurers here.
Z kolei wersja w świecie Elder Scrolls prezentuje się w ten sposób:
Nothing beats the desert to make people feel small and unimportant. In every direction enormous dunes roll across the landscape, and an even larger empty air skies above it. The oasis on the border between Cyrodiil and Elsweyr is a colorful collection of sun-drenched tents in the vast desert of Elsweyr. In various ways it is arranged that a group of adventurers would get acquainted with the caravan leader named Kar’reem. His big tent is filled with several Khajiit, which seem unaffected by the heat, they stare at you cautiously. The dim interior of the tent is a relief compared to the bright sunlight from outside, even though it is still as hot inside as out there. The soft sounds of stringed instrument fill the air, and the people are busy over eating, drinking, and conversation. An Argonian servant escorts you to an empty table.
Bethesda usunęła już przygodę ze swojego Facebooka oraz Dropboxa i pdziękowała fanom za zwrócenie uwagi na problem. Patrząc na fakt, że jest to raczej poboczna atrakcja, skierowana do grających w tradycyjne gry RPG fanów, którzy nie koniecznie stanowią olbrzymią grupę, łatwo zrozumieć, jak nikt w firmie nie wyłapał tak bezczelnego plagiatu. Paige Leitman, ktora wraz z Benem Heislerem stworzyła oryginalną przygodę do D&D podała też inne przykłady kopiowania. Czas pokaże, czy sprawa będzie miała dalsze, potencjalnie prawne konsekwencje.