Jeśli gracie w Counter-Strike’a, miejcie na uwadze jedno imię: Minerva. Jeśli przy najbliższej potyczce otrzymacie ostrzeżenie za nazbyt wylewne słownictwo od MinervaAdmin – potraktujcie je poważnie, bo nie będzie przelewek. Za chwilę może polecieć ban. Wszystko to bez udziału moderatorów z krwi i kości.
Minerva to sztuczna inteligencja przetrenowana w procesie maszynowego nauczania, której zadaniem jest redukcja toksycznych zachowań i wypowiedzi graczy. Przez ostatni rok firma FACEIT informacje na forach dyskusyjnych dotyczące graczy w celu zidentyfikowania negatywnych zachowań występujących podczas rozgrywek online. Celem tej analizy było skonstruowanie algorytmu opartego o mechanizmy maszynowego nauczania, który poprawnie wskaże toksycznych graczy oraz podejmie akcje bez udziału operatora. Oczywiście, zanim zostaną nagrodzeni wolnym czasem na ochłonięcie po emocjonującym pojedynku, najpierw otrzymają stosowne ostrzeżenie. Korzystając z Google Cloud oraz Perspective API stworzonego przez zespół Google Jigsaw, FACEIT skonstruowało sztuczną inteligencję, pełniąca role administratora, Minervę 0.1. Mechanizm sztucznej inteligencji wykorzystano do nadzorowania rozmów na chacie w CS:GO. Minerva, uwzględniając kontekst wypowiedzi wysyłała uczestnikom pojedynków ostrzeżenia lub banowała niesfornych rozmówców, w tym uwzględniając powtarzające się, negatywne zachowania.
W ciągu jednego miesiąca Minerva przeanalizowała ponad 200 000 000 wiadomości, spośród których 7 000 000 uznane zostało za toksyczne lub obraźliwe. SI wysłała 90 000 ostrzeżeń i założyła 20 000 banów za wypowiedzi oraz spam. W ciągu miesiąca przełożyło się to na 20-procentowy spadek negatywnych zachowań graczy: liczba toksycznych komunikatów spadła z 2 280 769 (sierpień 2019 r.) do 1 821 723 (wrzesień 2019 r.).
FACEIT zapowiada kolejne etapy przygotowania Minervy do roli pełnoprawnego admina gry, którego moderacja wkrótce może wyjść poza zwykłe pogawędki. Wyobrażam sobie sytuację, w której ten sam mechanizm zostanie wyszkolony do nadzorowania dyskusji w serwisach społecznościowych lub, na większą skalę, w codziennej komunikacji między ludźmi. Ciekawe ilu z nas zasłużyłoby na bany. Witajcie w postminervyjskim świecie (gier)…