Co chcieliście wiedzieć o grach wideo, a baliście się zapytać? Spółdzielnia Socjalna Honolulu, która w Katowicach słynie z prowadzenia integracyjnej klubokawiarni Drzwi Zwane Koniem właśnie przygotowała dla graczy (i przyszłych graczy) zestaw odpowiedzi na często zadawane pytania: Dlaczego spacją się skacze? Co ma teatr do gier? O co chodzi z tą przemocą?

Projekt Spacją się skacze ma przybliżyć nam zupełnie inne spojrzenie na gry wideo – całość właśnie wystartowała i od października jest dostępna na stronie Spacją się skacze. Co oznacza zbiór podcastów, wideoesejów i artykułów, których główną tematyką są gry wideo.

Projekt tworzony jest wespół z jednymi z najciekawszych głosów o grach w Polsce: Martą Tymińską (Uniwersytet Gdański), Pawłem Schreiberem (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy), Tomaszem Z. Majkowskim (Uniwersytet Jagielloński) i Jackiem Wandzlem (Ars Independent Festival). Efektem współpracy jest cykl materiałów multimedialnych krytycznie spoglądających na gry jako medium. W sumie na dobry początek: 210 minut podcastów, 100 minut wideoesejów oraz 35 stron artykułów. Wszystko bezpłatnie, na stronie projektu. Wystarczy zapamiętać, że spacją się skacze…

Materiały zostały przygotowane pod kątem dostępności dla osób słabosłyszących i niesłyszących: dostępne są m.in., transkrypcje audio i wideo, uproszczone wersje tekstów oraz wersje audio publikacji tekstowych.

„Mimo tego, że większość z nas gra w gry – trzy czwarte Polek i Polaków! – to rozmawiamy o nich zazwyczaj przez pryzmat rozrywki lub produktu konsumenckiego czy biznesowego. Nie zdarza nam się zastanowić, dlaczego w city builderach projektujemy wyłącznie kapitalistyczne miasta na prawie amerykańskim, ani czemu podstawową mechaniką w grach AAA jest zawsze walka, a większość bohaterów chyba miało wspólnych rodziców, bo wyglądają tak samo. Może czas o tym porozmawiać w końcu?” – dodaje Bartek Sołtysik, współtwórca projektu.

Organizatorem projektu jest Spółdzielnia Socjalna Honolulu – przedsiębiorstwo społeczne prowadzące w Katowicach integracyjną klubokawiarnię Drzwi Zwane Koniem, która obok reintegracji zawodowej osób wykluczonych i smacznej gastronomii, zajmuje się działalnością kulturotwórczą. Projekt dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci”.