Multiinstrumentalista Floex, którego znamy też jako Tomáša Dvořáka, wydał właśnie swój piąty soundtrack do gier i to do polskiej gry Papetura. Już teraz możemy nabyć wydanie cyfrowe zawierające dziewięć utworów. Od 18 czerwca w Minority Records będzie dostępne wydanie na winylu (obecnie w przedsprzedaży).

Współpraca Tomasza Ostafina (autora przygodówki Papetura) z Floexem trwała sześć lat. Tyle Tomek potrzebował na posklejanie świata Papetury, a  Tomáš – na oddanie kruchości papieru, strachu przed samotnością i zniszczeniem oraz przyjaźni Pape’a i Tura w dźwiękach.

„Gry, szczególnie te niezależne, często powstają dość długo, z Tomaszem jesteśmy w kontakcie od około pięciu lat. Na początku rozmawialiśmy o wykorzystaniu muzyki, którą skomponowałem wcześniej, ale kiedy projekt zaczął nabierać konkretniejszych kształtów, stało się jasne, że nawiążemy współpracę w pełnym zakresie. Godne podziwu jest to, że Tomasz praktycznie wszystko poza dźwiękiem i muzyką tworzy zupełnie sam. Dlatego też może to potrwać trochę dłużej. Interesujące było obserwowanie, jak jego pomysł zyskuje głębię, jak niewinna idea przekształca się w imponującą realizację. Od trzech lat intensywnie pracujemy nad tym projektem. Wspólna praca przebiegała falami, mieliśmy okresy większego spokoju, po których następowały intensywne działania przeplatane refleksją. Nie próbowaliśmy niczego przyspieszać, chcieliśmy dać projektowi tyle czasu, ile potrzebuje.” – mówi Floex

Tomáš Dvořák ma bogate doświadczenie w komponowaniu ścieżek dźwiękowych dla Amanita Design, wielu polskich graczy doskonale zna jego dzieła z Samorosta 2 i 3, Machinarium oraz Pilgrims, Papetura różni się od wcześniejszych kompozycji Floexa gatunkową rozpiętością i doborem instrumentów.

„Dla każdego takiego projektu staram się stworzyć swój własny dźwiękowy, muzyczny wszechświat. Muzyka w Papeturze jest celowo czystsza, bliższa współczesnemu neoklasycznemu brzmieniu. W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że skomponowałem prostą ścieżkę dźwiękową opartą na pianinie i smyczkach. Myślę, że idealnie pasuje do świata Papetury. Ma to również związek z jakością drewniana poszczególnych instrumentów kształtujących brzmienie ścieżki dźwiękowej. Dobrze łączą się z papierowym światem Papetury” – mówi Floex, który do współpracy przy albumie zaprosił wiolonczelistę Tomáša Jamníka i skrzypaczkę Evę Jamníkovą

Sam Floex zna na pamięć nie tylko muzyczną warstwę Papetury:

„W grę, do której komponujesz muzykę, musisz zagrać wiele razy, dziesięć, sto. Trzeba dostroić wszystkie możliwe ruchy gracza, wszystkie możliwości muszą być dopracowane. Może nie jest to granie w klasycznym sensie, ale na pewno nie jest to odrębny proces. W przypadku Papetury sytuacja była nieco bardziej skomplikowana ze względu na ręczny proces tworzenia gry przygodowej, ale nieustanne testowanie było konieczne.”

Ścieżka dźwiękowa do Papetury to dziewięć w większości ambientowych, neoklasycznych utworów, zmasterowanych przez Matouša Godíka. Wydanie fizyczne na 180-gramowy winyl w różowej, marmurkowej kolorystyce zawiera również trzy wielkoformatowe grafiki ze scenami z gry. Papetura Soundtrack w formacie cyfrowym ukazała się nakładem czeskiej wytwórni Minority Records 7 maja. Wydanie na winylu dostępne jest w przedsprzedaży, datę wydania zaplanowano na 18 czerwca.

Multilink do ścieżki dźwiękowej z Papetury, dostępnej w różnych serwisach.