Właśnie ruszyła druga kampania ZX Spectrum Next na Kickstarterze, co dla nas jest pretekstem, by posnuć opowieści o grach tworzonych na ten neo-retro komputer, wzorowany na ZX Spectrum, ale wyprzedzający go możliwościami o kilka dekad. Wśród tytułów dostępnych na nową platformę warto zwrócić uwagę na grę Baggers in Space wydaną w tym roku przez studio Rusty Pixels.

Zupełnie nie wiem na kim wzorowali się twórcy (wink, wink), ale tytułowy Baggers wydaje się być sympatycznym górnikiem, pilotem i odkrywcą, który niestety ma wyjątkowego pecha w swojej kosmicznej drodze do domu. Co chwila jego statek kosmiczny doświadcza kolizji z dziwnymi rzeczami w przestrzeni i rozbija się na jeszcze dziwniejszych planetach. I tu się zaczyna Twoja misja. Pomóż złożyć statek do kupy, uzupełnij paliwo i w drogę! Jak to na obcych planetach bywa, przeszkadzających stworów nie brakuje, a paliwo nie rośnie na drzewach. Będzie trzeba przeszukać podziemne korytarze i labirynty, aby znaleźć coś, co się nada jako paliwo. Kanister mały, więc do statku trzeba będzie kilka razy wracać, uważając na pułapki, stwory czy lasery. Refleks potrzebny, ale głową też nie raz trzeba będzie ruszyć, aby dostać się do tajnych komnat.

Wprawni Spectrumowcy od razu skojarzą, że gra czerpie wzorce z najlepszych klasyków. Naprawa statku to nic innego jak rozbudowana wersja Jet-Paca. Latanie po wieloekranowych podziemiach bardzo przypomina połączenie Jet-Story, Exolona i Nonterraqueousa, a wyburzanie ścian to ta sama frajda co w H. E. R. O. Nawiązań do starych gier oraz popkultury charakterystycznej dla UK jest dużo więcej. Wszystko to połączone w jedną całość, czyni grę rozbudowaną i w mojej ocenie, bardzo grywalną. Poszczególne poziomy różnią się nie tylko graficznie czy muzycznie, ale także oferują zróżnicowany stopnień trudności. Czeka nas nie tylko strzelanie do obcych form życia, ale również odkrywanie kluczy i artefaktów, omijanie pułapek oraz szukanie nowych przejść, bo nie zawsze da się wrócić tą samą drogą,. Od czasu do czasu znajdziemy zapas tlenu, jakże potrzebny, bo labirynty stają się coraz dłuższe a nasz skafander, jak to bywa, ma butlę z tlenem o ograniczonej pojemności.

Baggers in Space wykorzystuje to, co ZX Spectrum Next ma na pokładzie. Zatem mamy płynną, kolorową grafikę, czasem mroczną, czasem niczym z Ricka Dangerousa, a czasem cukierkową. Dostaniemy małe sprajty, duże sprajty, sprajty na pół ekranu, efekty cząsteczkowe oraz nieprzeszkadzający i zróżnicowany soundtrack płynący z układów AY, a także efekty dźwiękowe niezagłuszające muzyki. Dodatkowo, to czego zawsze brakowało w grach na dawnym ZX Spectrum: zapis high score oraz postępu gry, więc możemy kontynuować rozgrywkę na ostatnim – lub wcześniej zakończonym poziomie. Jest ich aż 16, co gwarantuje sporo zabawy.

Gra została wydana w wersji pudełkowej. Niestety obecnie bardzo trudno jest ją dostać, pozostaje szukać na portalach aukcyjnych w UK. W pudełku znajdziemy kolorowy wstępniak z instrukcją oraz kartę SD z kolorowym nadrukiem. Wystarczy włożyć do portu SD w ZX Spectrum Next kartę z grą Baggers in Space (zadziała ona również na nieakcelerowanej wersji maszyny), włączyć zasilanie i już możemy wybrać czy chcemy grać w grę czy obejrzeć elektroniczny podręcznik – równie kolorowy jak ten wydrukowany. Na karcie SD znajduje się też soundtrack z 26 utworami w formacie MP3 oraz bonus.

Czasy ładowania? Oczywiście wszystko wczytuje się natychmiast, ale autorzy puszczają oczko w stronę staruszka: pierwszy ekran tytułowy ukazuje się w okrojonych barwach i w tradycyjny sposób. Później już tylko miodność. I fajnie, że wreszcie na okładce pudełka mamy kolorowe zrzuty ekranu z ZX Spectrum Next, a nie zapożyczone z innej platformy, jak to dawniej bywało.

Podsumowanie: Bardzo dobra pozycja na początek zabawy z ZX Spectrum Next, pokazuje co można zrobić z nowymi trybami graficznymi i trzema układami AY. Ci co pamiętają stare gry na oryginalnego ZX-a, na pewno bardziej docenią pracę twórców i z zaciekawieniem będą przebijać się przez kolejne planety, aby zobaczyć do czego tym razem nawiązali autorzy.

Gatunek: Platformówka arcade adventure

Producent: Rusty Pixels

Język polski: nie

System: ZX Spectrum Next (NextZXOS od wersji 2.05)

Ocena: Polecamy