Tworzenie klatek animacji może pochłonąć dekady, albo dekadę – jak miało to miejsce w przypadku Avolteha – przygodówki point and click tworzonej przez niemieckie studio Picopeople.

Premiery na smartfonach i tabletach z iOS możemy się spodziewać 31 maja 2022 r. Sterowanie i rozgrywka – są typowe dla przygodówek sprzed kilku dekad – zbieranie i używanie przedmiotów plus rozwiązywanie łamigłówek, ale bez rozwiniętych kwestii dialogowych. Co nie oznacza, że dialogów brak – są, ale w formie beztekstowych, ręcznie malowanych dymków (co wyjaśnia 20 000 klatek animacji, ręcznie rysowanych). Ciekawostką jest możliwość równoległej gry przez czterech graczy (synchronizacja danych dokonywana jest za pośrednictwem iCloud), a także opcja powiększania i pomniejszania fragmentów obrazu (co umożliwi uważne przyglądanie się detalom obrazu).

Tytułowa Avolteha to nazwa planety, na którą wyrusza główny bohater – Paul. Avolteha to świat pokryty skałami, wulkanami i piaskiem, ale brak w nim wody (poza chmurami sunącymi nad planetą). Aby pozyskać cenne płyny – osady mieszkańców planety powstawały wokół całkiem pokaźnych grzybów – w których koronach gromadzi się woda. Niegdyś Paul pomógł pewnemu miastu uzyskać dostęp wody – teraz jego mieszkańcy ponownie zwracają się z prośbą o pomoc.

Koncepcja gry pozbawionej dialogów w formie tekstowej powstała w 2012 roku. Przy takich założeniach powstał zarys fabuły, łamigłówki i pierwsze pomysły projektowe. Następne lata upłynęły na tworzeniu pierwszych lokacji, grafik i plansz, realizowanych w 3D, ale z ręcznie rysowanymi dymkami zawierającymi graficzne wypowiedzi postaci. Przeszkodą w realizacji projektu okazały się duże ilości obrazów i animacji wymagające płynnej obsługi w trakcie rozgrywki. Równolegle powstawała oprawa dźwiękowa ilustrująca świat Avoltehy – złożona z ponad 500 nagranych i zmiksowanych dźwięków. Jednak na podlegający stałym opóźnieniom harmonogram prac miało także wdrożenie synchronizacji danych pomiędzy graczami przez iCloud – uzyskanie zadowalających efektów pochłonęło prawie dwa lata prac. Grę już można zamawiać w przedsprzedaży.