Datowany na 30 września 2008 r. build okazał się bliski ukończenia, co umożliwi posiadaczom DS-ów (z opcją wgrywania gier home made) wypróbowanie gry na dwóch ekranach konsoli Nintendo.
Zręcznościówka 3D, której rdzeń mechaniki przypomina wspaniałego Crush Rollera (aka Make Trax), przeniesiony do trzeciego wymiaru to przykład gry, zaprojektowanej przez studentów i udostępnionej za darmo, z czasem dostrzeżonej przez graczy i wydawców, ostatecznie dostarczonej na ekrany PC, PS4, Wii i Switcha. W de Blob naszym zadaniem jest kolorowanie budynków zgodnie z zadanym wzorcem, niekiedy na czas, a także unikanie spotkań z lokalna policją i koloru czarnego. Bazowa wersja gry znacząco różni się od późniejszych, komercyjnych wydań. Nieukończony prototyp gry dla Nintendo DS jest bliższy oryginalnej grze freeware od rozbudowanej fabularnie wersji dla stacjonarnych konsol i PC. Warto porównać poniższe nagranie z ostatecznymi wersjami de Bloba i de Bloba 2. Szczegółową opowieść o odnalezieniu prototypu de Bloba (i o jednej z najfajniejszych, holenderskich gier gier logiczno-zręcznościowych) odnajdziecie w tym oto artykule serwisu Gaming Alexandria.