Pierwszy Unreal Tournament potrafi czasem płatać figle na obecnych sprzętach. Dziś opiszę jak rozwiązać jeden z częstszych problemów.
Zanim zaczniemy omawiać zagadnienie muszę wspomnieć o pewnej oczywistości – jeżeli macie jakiekolwiek problemy z grą (czy to z Unreal Tournament, czy jakąkolwiek inną) upewnijcie się najpierw, że zainstalowaliście najnowszą dostępną łatkę od producenta. Oczywiście w erze dystrybucji cyfrowej sprawa rozwiązuje się w zasadzie sama, bo o aktualizacje dbają poszczególne platformy, ale w przypadku starszych tytułów, które były jeszcze dystrybuowane na fizycznych nośnikach lepiej sprawdzić, czy aby na pewno operujemy na najnowszej wersji, zanim podejmiemy się dalszych działań. W przypadku Unreal Tournament wersję możemy sprawdzić w głównym menu gry, patrząc na numer umieszczony w prawym górnym rogu. Dla ułatwienia dodam, że najnowsza, oficjalna wersja nosi numer 436.
Spieszę też poinformować, że wszystko co opiszę niżej zamieściłem również w formie filmowej na kanale Youtube serwisu Pixelpost.pl. Jeżeli zatem wolicie słuchać i oglądać, niż czytać, lub chcecie się upewnić, że poprawnie wykonaliście opisane niżej działania, to możecie się wesprzeć tym właśnie nagraniem:
Przejdźmy więc do części właściwej poradnika. Omówimy dziś następujące tematy:
- Czy ten poradnik jest Ci w ogóle potrzebny?
- Potencjalny problem Unreal Tournament (związany z przestarzałym rendererem) na nowoczesnych komputerach
- Skąd ściągnąć zaktualizowany renderer
- Instalacja i aktywacja nowego renderera
- Zwiększenie czcionki w głównym menu gry
- Ograniczanie liczby wyświetlanych klatek animacji na sekundę (i po co to robić)
- Dołączenie do konkretnego serwera w Internecie
Czy ten poradnik jest Ci w ogóle potrzebny?
Jeżeli zakupiłeś Unreal Tournament, w jednej z dostępnych opcji dystrybucji cyfrowej (czyli w serwisie GOG, lub na Steam), to bardzo możliwe, że ten poradnik nie będzie Ci w ogóle potrzebny. Wersje dostępne w tych serwisach zostały zaopatrzone w najnowsze łatki i aktualizacje, a opisane niżej problemy są bardzo zależne od komputerów i systemów, na których gra jest uruchamiana. U jednych osób mogą występować, a u innych nie. Jeżeli zatem wszystko Twoim zdaniem działa jak należy, to nie musisz nic modyfikować w swojej grze. Możesz od razu przejść do sekcji „Dołączanie do serwera w Internecie”. Zaznaczę przy tym, że ja posiadam Unreal Tournament właśnie z wymienionych wyżej sklepów i u mnie problemy wystąpiły, a kolejne akapity opisują jak można je zażegnać.
Potencjalny problem Unreal Tournament (związany z przestarzałym rendererem) na nowoczesnych komputerach
W obecnych czasach praktycznie każdy komputer powinien bez problemu pozwolić na grę w Unreal Tournament z dużą wydajnością. Mówimy w końcu o tytule sprzed ponad 20 lat. Niemniej czasem się zdarza, że po włączeniu UT można zaobserwować drastyczne spadki wydajności, bez względu na to jak mocny RTX siedzi w naszej obudowie. W innym przypadku problem może być odwrotny – gra działa zbyt szybko i domyślnie mamy ograniczone sposoby walki z usterką.
Tego typu anomalie są często związane z przestarzałym rendererem, czyli elementem kodu odpowiedzialnym za wyświetlanie grafiki. Nie znam się na szczegółach technicznych, ale chyba możemy z dużą dozą prawdopodobieństwa założyć, że specyfikacja sprzętowa kart graficznych sprzed dwóch dekad była różna od tego co widujemy w obecnych pecetach, a to właśnie z myślą o tych starych kartach były pisane gry takie jak Unreal Tournament. Skoro zatem korzystamy obecnie z nowszych kart to i sposób ich obsługi przez grę trzeba „unowocześnić”.
Skąd ściągnąć zaktualizowany renderer
Potrzebne nam pliki znajdziemy na tej stronie internetowej. Są tam dostępne różne, zaktualizowane renderery (nie tylko do Unreal Tournament), ale ja osobiście polecam ściągnąć najnowszy dostępny renderer OpenGL w wersji 3.7. Gdyby z jakichś powodów sprawiał on problemy, to w drugiej kolejności możemy sięgnąć po wersję 3.6, która jest wprawdzie starsza, ale została oznaczona jako ostatnia stabilna. Linki do ściągnięcia obydwu tych wersji zaznaczyłem na obrazku niżej:
Instalacja i aktywacja nowego renderera
Po ściągnięciu archiwum z nowym rendererem wykonujemy następujące kroki:
- Otwieramy folder z Unreal Tournament
- Wchodzimy do podfolderu System
- Znajdujemy plik OpenGLDrv.dll i zmieniamy mu nazwę na OpenGLDrv.dll.backup (aby zachować kopię zapasową – na wszelki wypadek)
- Rozpakowujemy w jakimś folderze tymczasowym archiwum z nowym rendererem (uzyskamy jeden plik – OpenGLDrv.dll)
- Kopiujemy ten nowy plik OpenGLDrv.dll do otwartego w punkcie 2 podfolderu System
- Uruchamiamy Unreal Tournament
- W menu głównym klikamy Options, następnie Preferences, przechodzimy do zakładki Video i tam klikamy przycisk Change:
- Zgadzamy się na restart i w kolejnym oknie wybieramy opcję Show all devices i pozycję OpenGL Support
- Klikamy przycisk Next, a następnie Run!, aby ponownie uruchomić grę
- Od tej pory wszystko powinno działać, a jedną z nowych dostępnych nam opcji będzie ustawienie rozdzielczości Full HD (1920×1080), na co nie pozwalał stary, domyślny renderer Direct3D
Zwiększenie czcionki w głównym menu gry
Jeżeli po zmianie rozdzielczości na wyższą opcje widoczne w głównym menu są dla nas zbyt małe i przez to nieczytelne, to możemy w prosty sposób podwoić ich rozmiar.
- Z głównego menu wybieramy opcję Options, następnie Preferences i przechodzimy do zakładki Video
- Ustawiamy parametr Font Size na Double
Ograniczanie liczby wyświetlanych klatek animacji na sekundę (i po co to robić)
Wspomniałem wcześniej, że czasem Unreal Tournament działa zbyt szybko i generuje zbyt wiele klatek animacji na sekundę, co może przełożyć się na problemy z funkcjonowaniem gry. W Internecie można znaleźć sporządzony przez fanów poradnik UTTweakGuide, który zawiera rady dotyczące konfiguracji gry. Na stronie nr 11 tego poradnika znajdziemy ostrzeżenie, aby liczba klatek animacji na sekundę nie przekraczała 100. Jak wiele innych aspektów, ten także może sprawiać kłopoty tylko na wybranych komputerach. Jeżeli zdarzy się tak u was, to będziecie musieli narzucić ograniczenie na liczbę wyświetlanych klatek. Robimy to następująco:
- Instalujemy i aktywujemy nowy renderer zgodnie z instrukcjami podanymi wyżej
- W głównym menu gry wchodzimy do konsoli klawiszem „~” (tylda), wpisujemy w niej polecenie Preferences i akceptujemy klawiszem Enter
- Pojawi nam się nowe okno, gdzie musimy rozwinąć drzewko Rendering, a następnie OpenGL Support
- Odnajdujemy opcję FrameRateLimit i wpisujemy tam pożądaną wartość. Osobiście ustawiam ją na 95, aby zostawić sobie jeszcze 5 klatek buforu i upewnić, że gra nie będzie mi „wyskakiwać” ponad ten limit 100. Po wprowadzeniu zmiany możemy zamknąć okno i wrócić do gry
Dołączenie do konkretnego serwera w Internecie
- W głównym menu gry klikamy Multiplayer, a następnie Open Location
- Na ekranie pojawi nam się nowe okno, w którym wpisujemy adres serwera, czy to w formie numeru IP, czy też domeny
- Jeżeli serwer jest chroniony hasłem to gra wyświetli dodatkowy monit z prośbą o wpisanie go
No i to by było na tyle jeśli idzie o dzisiejszą lekcję. Na zakończenie powiem jedynie, że jeśli macie dodatkowe pytania, lub wątpliwości związane z Unreal Tournament to dajcie mi znać (najłatwiej obecnie znaleźć mnie na Facebooku na grupie Secret Level), a ja postaram się pomóc w miarę posiadanej wiedzy. Mam nadzieję, że powyższy poradnik pozwoli tym z was, którzy mieli dotąd problemy z wydajnością Unreal Tournament na ich rozwiązanie. Powodzenia!