W poprzedniej części poradnika przypomnieliśmy sobie jak włączyć Quake III Arena na nowych systemach… no to wypadałoby teraz zagrać 🙂

Oto szczegółowe zagadnienia, które zostaną poruszone niżej:

Gdzie szukać serwerów

Sposoby wyszukiwania serwerów są różne, ale ja chciałbym zaproponować trzy:

1. Wyszukiwarka bezpośrednio w grze

Jest to najbardziej intuicyjna opcja – wystarczy, że w głównym menu klikniemy “multiplayer” i otworzymy wyszukiwarkę. Tutaj uwaga – domyślnie opcja “Servers” widoczna u góry może być ustawiona na “local”. Jeśli nasz komputer nie znajduje się akurat w sieci lokalnej gdzie ktoś założył serwer to wyszukiwanie nie zwróci żadnych rezultatów. Aby przełączyć wyszukiwanie na Internet należy, zgodnie z poleceniem na ekranie, nacisnąć [spację], aby przerwać aktualne wyszukiwanie, a potem przełączyć wspomnianą wyżej opcję “Servers” na “Internet”. Wtedy nastąpi ponowne wyszukiwanie i lista powinna się zapełnić.

2. Strony będące agregatami serwerów

Wyszukiwarka dostępna w grze jest wygodna, ale często nie jest w stanie zlokalizować wszystkich serwerów danej gry, a także brakuje jej różnych przydatnych funkcji (np. sortowania po regionie). Z pomocą przychodzą strony internetowe zawierające listy serwerów do gry. Quake’i mają o tyle dobrze, że istnieje serwis dedykowany stricte tej serii – www.quakeservers.net

Wystarczy, że w menu po lewej stronie klikniemy “Quake III Arena”, a następnie “All” (lub wybierzemy grupę, określającą pojedynczy tryb, który nas interesuje – np. “Capture the Flag”) i już możemy przebierać do woli. Przy wyborze serwera jednym z najistotniejszych czynników jest ping, czyli opóźnienie z jakim wysyłamy i odbieramy zeń informacje. Im wyższy ping tym gorsza jakość rozgrywki – nasze pociski będą wylatywały później, pozycja wroga widoczna na ekranie może być przekłamana (bo serwer jeszcze nie wysłał nam tej zaktualizowanej) itd., itp. To jednak jaki dokładnie jest próg komfortu jest kwestią bardzo indywidualną – u mnie wynosi on 60 milisekund, ale poznałem też graczy, dla których więcej niż 30 ms opóźnienia jest “niegrywalne”. Z drugiej strony są też tacy, dla których i 100 ms nie jest jakąś dużą przeszkodą w dobrej zabawie, a w latach 90. grali i na wyższych pingach – wtedy też powstał zwrot “high ping bastards” (w skrócie HPB), określający graczy o słabszych łączach.

3. Koledzy

Gdy mowa o starszych grach, takich jak Q3, to “źródło” jest chyba najczęściej przeze mnie obecnie używanym. Wszak każdy ma możliwość postawić własny serwer, a postęp jaki dokonał się w szybkości przesyłania danych, a także w ofertach wynajmu serwerów sprawił, że teraz jest to prostsze niż kiedykolwiek. Każdy serwer ma swój adres IP – wystarczy, że kolega, który założył grę nam go poda i już możemy dołączać do rozgrywki. Czynimy to ponownie za pomocą konsoli (wstęp do jej używania znajduje się w pierwszej części poradnika), używając komendy connect wraz z otrzymanym adresem. Czasem otrzymamy również numer konkretnego portu, przez który trzeba się łączyć – w takim wypadku podajemy go po adresie IP i dwukropku. Całość może przykładowo wyglądać tak:

  • \connect 127.0.0.1:27960

Jak podać hasło do serwera

Może się zdarzyć, że po połączeniu z serwerem otrzymamy komunikat o tym, że jest zahasłowany:

Sposób podania hasła nie dla każdego jest oczywisty, bo niestety na ekranie nie pojawi się żaden monit o wpisanie – ponownie trzeba tu użyć konsoli i skorzystać z komendy \password wraz z parametrem, którym jest hasło (zwracamy uwagę na wielkość liter). Oto przykład pełnej komendy przy założeniu, że hasłem jest nazwa naszego serwisu:

  • \Password Pixelpost

Jest szansa, że po podaniu hasła trzeba będzie jeszcze chwilkę (2-3 sekundy) poczekać. W skrajnym wypadku można spróbować wrócić do menu i połączyć się ponownie, ale raczej nie będzie to konieczne.

Modyfikacje na serwerach

W chwili obecnej, mało który serwer korzysta z waniliowej wersji Quake III Arena. Jeżeli na serwerze zainstalowane są wymagane do gry modyfikacje, a my ich nie posiadamy to nie będziemy w stanie dołączyć do rozgrywki dopóki ich nie ściągniemy. Najprostszym na to sposobem jest ustawienie w opcjach możliwości automatycznego ściągnięcia plików z serwera. Aby włączyć taką możliwość z poziomu głównego menu wchodzimy do Setup > Game Options i przełączamy opcję Automatic Downloads na “on”. Jeżeli nie włączymy automatycznego ściągania i spróbujemy połączyć się na serwer z jakąś modyfikacją to albo zostaniemy wyrzuceni do menu głównego z komunikatem błędu, albo otrzymamy go już na ekranie łączenia, np. w takiej formie jak na obrazku poniżej:

To jest tylko wstęp, mający umożliwić dołączenie na serwer z modyfikacjami – to jakie opcje są wprowadzane przez mody to temat na osobne teksty. Jakbyście byli tym zainteresowani to dajcie znać, a pomogę.

Dodawanie serwera do ulubionych

Może się zdarzyć, że jakiś serwer wyjątkowo przypadnie nam do gustu. Zamiast za każdym razem szukać go na liście w wyszukiwarce lub łączyć się wpisując adres IP możemy go dodać do ulubionych, co robimy w następujący sposób:

  1. Po wejściu na serwer wchodzimy do menu ([ESC]) i klikamy opcję server info
  2. Klikamy add to favorites – ta opcja może być trochę gorzej widoczna, gdyż będzie wyświetlana na tle ustawień serwera:

Gdy dodamy serwer do ulubionych, możemy łatwo do niego dołączyć przez wyszukiwarkę:

  1. W menu głównym klikamy multiplayer
  2. Przerywamy wyszukiwanie (jeśli trwa) klawiszem [spacja]
  3. Przełączamy opcję servers widoczną u góry ekranu na favorites
  4. Dołączamy na dowolnie wybrany serwer z listy ulubionych

Zmiana i restart planszy na serwerze

Jeżeli administrator serwera nie zdefiniował listy map, które będą w rotacji, gracze po zakończeniu każdego meczu będą rozgrywać kolejny na tej samej planszy. Istnieje jednak możliwość zmiany etapu przez głosowanie. Może się też zdarzyć, że część osób dołączy np. minutę po rozpoczęciu rozgrywki, w którym to czasie przeciwnicy mogą uzyskać przewagę. Jeżeli rozgrywka ma charakter drużynowy (a tym bardziej w gronie znajomych) to wskazane byłoby tutaj zagłosowanie za restartem meczu. Obydwu tych działań dokonujemy komendą konsoli \callvote. Aby zmienić mapę, uzupełniamy wspomnianą komendę frazą “map nazwa_mapy”. Całość może przykładowo wyglądać tak:

  • \callvote map q3dm17

Po wydaniu komendy rozpocznie się głosowanie i jeśli większość zagłosuje na “tak” to mapa zostanie zmieniona. Domyślnie można głosować klawiszami [F1] (“tak”) oraz [F2] (“nie”). Alternatywnie, można skorzystać z komend konsoli \vote yes, lub \vote no.

Aby zresetować już trwającą rozgrywkę możemy rozpocząć głosowanie poniższą komendą:

  • \callvote map_restart

Analogicznie, jeśli większość osób na serwerze zagłosuje na “tak” mecz rozpocznie się od początku.

Warto pamiętać, że administrator serwera może wyłączyć na nim opcję głosowań. Domyślnie jednak opcja ta jest włączona.

Słowo na koniec

Na dziś to tyle – po lekturze pierwszych dwóch części poradnika powinniście być w stanie uruchomić grę i rozegrać partię w wersji waniliowej (bez modyfikacji). Jak wspomniałem wyżej, modyfikacje to temat na osobne wpisy, które pewnie prędzej czy później pojawią się na Pixelpost. Niezmiennie zachęcam też do zadawania pytań związanych z grą. Odpowiedzi znajdą się w FAQ, które od ostatniego razu także zostało zaktualizowane – polecam zaglądać, bo może znajdziecie tam odpowiedzi na nurtujące was pytania (w przeciwnym wypadku dajcie mi znać).