READY. PO RAZ 40! 🙂
Miło nam poinformować, że 40. numer Pixela dostępny jest od dziś w kioskach i na shop.pixel-magazine.com.
A OTO ZAWARTOŚĆ NUMERU
LOADING
GAMESCOM 2018
Ekipa Pixela przez trzy dni krążyła po targach, głównie po części biznesowej, na prezentacjach i pokazach wypatrując pereł i perełek. Wrażenia z kontaktu z 25 hitami opisujemy w obszernej relacji.
AZJATYCKIE ŚWIĄTYNIE GIER
Fruwający reporter przedostał się tym razem na Daleki Wschód, by w odwiedzanych miejscówkach odnaleźć ślady historii gier wideo. A przy okazji filmu.
WYWIAD Z ARTIFEX MUNDI
Irony Curtain ukaże się dopiero w przyszłym roku, ale już teraz wygląda na najciekawszą polską przygodówkę od lat. Z jej głównym autorem z Artifex Mundi rozmawiamy o tym, czym point & click było niegdyś i obecnie.
CO TO JEST GATEKEEPING?
Afery podszyte gender w branży gier działy się przez długie lata na drugim planie, ale ostatnio za sprawą nie tylko Anity Sarkeesian wypłynęły na czołówki newsów.
PLAY THE GAME
STATE OF MIND
Ta gra zajmuje na twardym dysku bardzo niewiele miejsca. Natomiast to, co pokazuje, zwłaszcza w warstwie fabularnej, robi wielkie wrażenie.
WORLD OF WARCRAFT: BATTLE FOR AZEROTH
Nowy dodatek do WoW i kolejna fala hiper zainteresownia grą, która – co nie wszyscy sobie uświadamiają – od niemal okrągłych 15 lat dominuje w świecie sieciowego RPG.
OVERCOOKED! 2
Strasznie nam się Rozgotowani podobali już podczas przedpremierowego eventu kucharskiego w Warszawie, a pełna wersja przekonała nas, że to kanapowe arcydzieło jak mało co nadaje się do zabawy w kilka osób.
HERO-U
Małżeństwo odpowiedzialne za klasyczną serię Sierry On-Line Quest for Glory powraca po latach nie tyle z hołdem, co ulepszoną wersją rycerskiej przygodówki.
YS: MEMORIES OF CELCETA
Seria Ys istnieje od… 1987 roku i nadal nie zamierza odejść w pomroki dziejów. Jest jednym z najbardziej żywotnych przedsięwzięć w elektronicznej rozrywce, przystosowującym się do coraz nowych epok.
WARHAMMER 40K: GLADIUS
Turowa strategia 4X przeznaczona dla generałów w kapciach. To nie jest już mainstream. To wszakże sprawnie zrealizowane rzemiosło.
SHENMUE I I II
Do premiery finałowej części Shenmue został jeszcze ponad rok. Jako zagryzkę fani otrzymali odświeżone wersje dwóch oryginalnych części. Jest jednak kilka „ale”…
HELLBLADE VR
Studio Ninja Theory wszystkich posiadaczy Hellblade’a obdarowało niesamowitą wersją VR, wyznaczającą nowe standardy wirtualnego fenomenu.
TAMEEM ANTONIADES WYWIAD
Zadaliśmy kilka pytań głównemu autorowi Hellblade’a podczas pogawędki w Berlinie.
OCTOPATH TRAVELER
Mimo szumu wokół Switcha, zapowiadanych setek portów i nadchodzących przebojów, wielu graczy narzeka, że po skończeniu Breath of the Wild i Super Mario Odyssey nie bardzo ma w co grać… Aż do teraz.
SALARY MAN ESCAPE
Korporacyjna bajeczka przeznaczona dla posiadaczy PS VR ukrywa treści, jakich wiele gier AAA boi się dotykać.
UNAVOWED
Nowe dzieło upartych dinozaurów z Wadjet Eye przypomina, że obok głównego wyścigu w grach wideo istnieją też zapomniane przez większość nurty.
THE PERSISTANCE
Pogrobowcy liverpoolskiego Psygnosis szykowaliśmy tę grę od dawna. Robiliśmy reportaż z ich studia, a teraz założyliśmy gogle i gramy w The Persistance.
RITE FROM THE STARS
Formalnie jest to przygodówka, wzmocniona łamigłówkami i elementami akcji. A wszystko to w mistycznym sosie.
YAKUZA 2 KIWAMI
Wszystko to niby już znane, ogrywane na konsolach, ale gdy teraz wychodzi remaster na PS4. MRW mówi jasno: koniecznie musimy to zrecenzować!
SIX AGES
W tym numerze recenzujemy kilka gier zbierających bardzo wysokie oceny i to jest jedna z nich. Dla wielu będzie to kompletne zaskoczenie.
PHANTOM DOCTRINE
Długo oczekiwana szpiegowska gra z warszawskiego studia CreativeForge ujrzała wreszcie światło dzienne.
BANNER SAGA 3
Recenzent przeciągnął o ponad dwa tygodnie termin oddania tekstu, ponieważ uparł się, żeby skończyć tę rozciągniętą na wiele dziesiątek godzin opowieść.
GUACAMELEE! 2
Meksykańska rozbijanka przeznaczona dla miłośników najbardziej masochistycznych ścieżek zdrowia.
DEAD CELLS
Gra miesiąca, a może i kwartału? Coś dla ludzi, którzy po skończeniu trylogii Soulsów czekają na nowe wyzwania.
BRING TO LIGHT
Horror rozgrywający się nocą, w okolicznościach przyrody, jakich nie życzymy najgorszemu wrogowi.
FLIPPING DEATH
Jakże nam się ta gra podobała podczas pokazu na tegorocznym GDC! Tuż przed oddaniem numeru do druku otrzymaliśmy pełną wersję i…
HALL OF FAME
CZTERDZIEŚCI GIER WSZECH CZASÓW
Ten artykuł wymagał zmobilizowania wszystkich sił Pixela. Redaktorzy wskazywali swoje ulubione gry – po jednej z jednego roku. Stworzyliśmy w ten sposób listę sięgającą 1978 roku. Aż do 2017 roku jest to równo 40 tytułów. Przeboje wszech czasów na 40. numer Pixela.
WORLD OF WARCRAFT
Premiera Battle for Azeroth narobiła niemałego szumu, więc przyglądamy się narodzinom i rozwojowi legendy WoW.
SPIDER-MAN
Na początku września ukaże się wyłącznie na PS4 nowy Spider-Man. U nas za to znajdziecie historię przygód Człowieka-pająka w elektronicznej rozrywce.
KOMPUTEROWE DUNGEONS & DRAGONS
Najwspanialsze gry z czasów, gdy tematem zajmowało się SSI, a potem Black Isle. Dla wielu graczy te tytuły stanowiły abecadło komputerowych RPG.
SECRET LEVEL
OSTATNIE ŚLADY ZŁOTEGO WIEKU
Trzecia już wyprawa Pixela do Doliny Krzemowej zakończyła się relacją wspominającą gwiazdy świata gier i komputerów, które wymknęły się mechanizmom czasu. A także kilka tych, które poległy w wojnach biznesowych.
ANIME
Asobi Asobase – trzy dziewczyny. Trzy dziewczyny, które się nudzą. Trzy dziewczyny, które nie lubią się nudzić.
KARTKĄ I KOSTKĄ
Recenzujemy „The Thing” oparte na filmie Johna Carpentera oraz dostarczamy newsy ze świata planszówek i RPG.
KOSMICZNI ANALOGNAUCI
Załogowa wyprawa na Marsa zbliża się wielkimi krokami, a tymczasem na Ziemi ochotnicy trenują przebywanie w realiach Czerwonej Planety.
FELIETON ŚLEDZIA
Śledziu obliczał, żeby zdążyć z czterdziestym odcinkiem KDP na swoje czterdzieste urodziny…
CREDITS
JIM BAGLEY WYWIAD
Była okazja, żeby porozmawiać z doświadczonym „konwerterem” dziesiątek, a może i setek gier. Jim Bagley pracował dla wielu firm i zna praktycznie każdego z epoki ośmiobitowej i amigowej.
FELIETON WOJCIECHA PIJANOWSKIEGO
Pan Wojciech wspomina podróż nad morze z czasów, gdy wszystko było inne niż dzisiaj.
WARIACI Z ALBIONU: MEL CROUCHER
Nowatorski, świetny artykuł inaugurujący serię prezentującą najdziwniejszych i najbardziej oryginalnych brytyjskich twórców gier. Nie gwarantujemy, że drugi odcinek ukaże się już za miesiąc, ale będzie – i w nim zaprezentujemy kolejnego demiurga z Albionu.
TOM PUTZKI WYWIAD
Rozmawiamy ze współzałożycielem Piranha Bytes i jednym z pomysłodawców serii Gothic.
FELIETON MRW
Wiele gier z przeszłości umiera i o tym jest ten felieton – przywołujący obraz cyfrowego cmentarza.
DRAGON AGE STORY
Dzieje serii wykreowanej przez BioWare. Przygotowując się do napisania artykułu, User Jama rozmawiał z Mikiem Laidlawem uznawanym za ojca Dragon Age.
AUTOFIRE
Patryk Andersz musiał uważać, żeby przygotowując pakiet newsów z branży gier nie zahaczyć o to, co się działo na gamescomie i o czym pisaliśmy sto stron wcześniej.
FELIETON ALEXA
Kapitan pisze o tym, dlaczego nie będzie Gamblera na Pixel Heaven…
FELIETON BORKA
Chociaż w felietonie przewija się „Anna Karenina”, chodzi w nim z grubsza o to, że grami od zawsze rządzi schematyzm. A może nie?
Szanowna redakcjo magazynu PIXEL. Piśmiennictwa z zakresu branży gier od dawna nie czytam. Zarówno tego polskiego, jak i zagranicznego. Za mało jest tam wartości merytorycznych, pasji i zrozumienia dla potrzeb czytelników. Za dużo sensacjonalizmu, pogoni za reklamą i ideologicznej agitacji.
Gdy kilka lat temu pojawił się projekt Secret Service, wsparłem jego kampanię, wierząc w zapewnienia o powrocie do korzeni dziennikarstwa branży gier. Po zamieszaniu i powstaniu nowego czasopisma, postanowiłem dać nowemu zespołowi szansę. Pierwsze numery PIXELa nie zawiodły mnie. Byliście inni od branżowej papki, pisaliście z pasją o ciekawych tematach. Poświęcaliście wiele czasu na zbadanie opisywanej tematyki. Miałem nadzieję, że znalazłem magazyn o grach i tematach okołogrowych dla siebie.
Minęło kilka lat. Gdzieś po drodze redakcja PIXELa doszła do wniosku, że jednak nie chce celować w takiego odbiorcę, jak ja. Z czasem magazyn zaczął się zmieniać, coraz bardziej zbliżając się charakterem do głównego nurtu, również pod względem jakości tekstów. Dziś jestem już przekonany, że PIXEL nie spełni moich oczekiwań. Nie będę więcej czekał na kolejny numer, między innymi dlatego, że nie chcę być pouczany na tematy światopoglądowe przez człowieka, który ani dobrze nie pisze ani nie argumentuje.
Choć sam się do nich już nie przyczynię, życzę Wam sukcesów w walce o czytelnika z obecnymi potentatami głównego nurtu. A nuż się uda.