Piątek 13. to bardzo ciekawa data na tymczasowe rozstanie się z czytelnikami Pixela. I to Pixela nieźle doposażonego – wydanego w parze z drugim numerem magazyny Polskigamedev.pl.
Numer 84 rozpoczynają podziękowania dla patronów i krótkie notki wydawcy i redaktorów dotyczące (miejmy nadzieję tymczasowego) rozstania się z czytelnikami. Nie popadajmy w nostalgiczne nastroje, bo jak dowodzą wydarzenia z Pixel Heaven – to co znika w przeszłości i tak powraca w tej czy innej formie, na falach nostalgii właśnie, czasami tylko zaburzanych przez złorzeczenia jakichś bocianów.
Tymczasem w samym Pixelu #84 do przeczytania m.in. rozmowa o tworzeniu gier w formie live show, Zły w formie planszówki i Pegazus ubrany w słowa. W Indykarium goszczą echa sporów w ZA/UM, problemach z kuratorami na Steamie, Massive Monsterach, game jamach, Unity, a do tego tradycyjna porcja indyczego indyczenia. W Vive VR Corner zaprojektujemy tym razem różne wnętrza. W Retroexpressie bezsprzecznie rządzi ZX Spectrum z pewną domieszką Commodore 64. A dla Pixel Kidsów zostały LEGO Brawls i Kto tu był?
Play the Game pęka w szwach od recenzji nowego God of War, uwiecznionego na okładce Floodland, trzeciej Bayonetty, FIFY 2023, A Plague Tale Requiem, The Chant, The Callisto Protocol, The Last Oricru, Victorii 3, New Taled from Bordeland, Devil in Me, World of Warcraft: Lich King Classic, Scorna, Valkyrie Elysium, Blacktai I Gotham Knight. Jest też Evil West, World of Warcraft: Dragonflight, Railgrade, Dragon Ball: The Breakers, The Valiant i Overwatch 2.
W Hall of Fame gości Robin w Conquests of the Longbow, pojawia się Zemsta Montezumy, dostajemy też zaproszenie na wyścigi w Carmageddon i wyprawę w mrok The 7th Guest. W Secret Level przeczytamy o Molleindustrii i niezbyt poważnych grach, rozmowę o Polskim Towarzystwie Ochrony Dziedzictwa Technicznego, zajrzymy do big boxa z dwoma częściami The Lord of the Rings, obejrzymy kosmiczne zaćmienia i zderzymy się ze sporą dawką popkultury i planszówek.
W KDP Dr Śledziu dociera do ściany na poziomie easy, w Creditsach znalazło się miejsce na Dragon’s Dogmę, tryby Ultimate w grach sportowych, screenshoty z Curse of Enchantia, game study dotyczące Dead Island, a także tradycyjną porcję felietonów, z których jeden jest ponoć o niczym.
Pełny spis treści Pixela #84
Loading
Autofire
Rozmowa z przedstawicielem firmy Evolution i wizyta na planie gry według „Złego” Leopolda Tyrmanda.
Indykarium
Borek zagląda na warsztaty twórców niezależnych, żeby sprawdzić, co pichcą.
Vive VR Corner
Nowości z branży wirtualnych gogli – nie tylko gry, lecz również najnowszy hardware.
RetroExpress
Po raz kolejny dowodzimy, że informacja o śmierci Atari, ZX Spectrum i Commodore była przedwczesna i nienależycie potwierdzona. Gry na te maszyny cały czas się ukazują.
Pixel Kids
Rubryka nie tylko dla dzieci, ale również dla ich rodziców.
Play the Game
God of War
Przemierzając kolejne światy rozsiane na mapie kosmosu, wyrastające prosto z gałęzi oplatającego całe istnienie Drzewa Życia, nie będziemy mieli ani chwili wytchnienia.
Floodland
To połączenie surwiwalu i city buildingu działa falami. Szukasz ludzi, a potem skrawka lądu, żeby się nie pozabijali, potem znów ludzi i znów lądu. Wciąga jak bagno.
Bayonetta 3
Po ośmiu latach jedna z najbardziej wyrazistych bohaterek gier wideo wraca w zupełnie nowej odsłonie, w nowej fryzurze, nowych ciuchach i totalnie nowej przygodzie.
FIFA 23
Najnowsza część idzie drogą poprzednich, w których pojawiało się sporo nowinek niewiele zmieniających w samej grze. To pożegnanie serii EA Sports z nazwą FIFA. Od przyszłego roku każda z marek będzie miała własny produkt.
A Plague Tale: Requiem
Wszystko zaczyna się niewinnie, od dziecięcej zabawy. Nastoletnia Amicia z braciszkiem Hugo i młodym alchemikiem Lucasem beztrosko myszkują w porośniętych krzakami ruinach zamku…
The Chant
Wcielamy się w rolę jednej z dwóch przyjaciółek, połączonych traumatyczną przeszłością, które próbują odbudować relację podczas weekendu na wyspie, w new age’owej sekcie obiecującej uleczenie duszy za pomocą pseudonaukowych kryształów.
Callisto Protocol
O ironio, przystępując do pracy, twórcy The Callisto Protocol, chcący przywołać ducha nieodżałowanego Dead Space, nie mogli przewidzieć, że remake rzeczonej gry ukaże się zaledwie miesiąc po premierze ich dzieła.
Last Oricru
Są takie tytuły, których stosunek plusów i minusów jest tak wyrównany, że końcowy werdykt bardziej niż zwykle zależy od preferencji gracza. Żeby daleko nie szukać, w tym roku pojawił się już Elex II, teraz czas na pozycję od GoldKnights.
Victoria 3
Postęp techniczny, odkrycia geograficzne i zmiany społeczne – to wszystko oferuje najnowsza część gry. Poprzednia też to oferowała, ale ta robi to w przystępny sposób, co jednak nie zwalnia gracza od przyswojenia ton informacji.
New Tales from the Borderlands
Styl serii zawsze był rozpoznawalny, a w UE4 po prostu błyszczy. Do tego dochodzą solidnie zrobione animacje motion capture, które przy pewnych postaciach sprawdzają się świetnie. Ale…
Dark Pictures Anthology: Devil in Me
Ostatnia odsłona pierwszego sezonu antologii Dark Pictures odwołuje się nie tylko do tradycji horroru, ale też gier przygodowych.
World Of Wacraft: Wrath of the Lich King
Król Lisz znów podnosi swój łeb w Northrendzie, skąd kieruje plugawą armią nieumarłych, zagrażającą bezpieczeństwu całego Azeroth. Przywódca Plagi aż prosi się o kolejną wizytę domową, aby wytłumaczyć mu raz na zawsze, że bycie łobuzem nie popłaca.
Scorn
Pewnym paradoksem jest, że o grze, gdzie nie pada choćby jedno słowo, będzie rozmawiane jeszcze długo. Lecz łatwiej powiedzieć, czym Scorn nie jest, niż czym jest.
Valkyrie Elysium
Chociaż nowa produkcja studia Soleil jest kontynuatorką zasłużonej serii Valkyrie Profile, to mocno się różni od swoich poprzedniczek. Autorzy zdecydowali się odejść od przyjętej w cyklu konwencji, tworząc tytuł action RPG.
Blacktail
Blacktail to niezależna, baśniowa, polska perełka, która bawi się historią o Babie Jadze.
Gotham Knights
Batman powrócił! Na jakiś kwadrans, gdyż w Gotham Knights witamy i żegnamy go już we wstępie. Potem na scenę wkraczają Batgirl, Nightwing, Red Hood oraz Robin, próbujący rozwikłać zagadkę, nad którą przed śmiercią pracował ich mentor.
Evil West
I doczekaliśmy się ostatniej fazy potężnej ekspansji Flying Wild Hog w 2022 roku. Firma znacząco powiększyła swoje kadry, dzięki czemu mogła zaangażować więcej zespołów do równoległej pracy nad projektami. Po trzeciej odsłonie przygód Lo Wanga, kosmicznym aRPG i samurajskiej przygodzie pora na rozwałkę na paranormalnym Dzikim Zachodzie.
World Of Warcraft: Dragonflight
W Dragonflight zostajemy wplątani w wojnę pomiędzy dwoma stronnictwami latających jaszczurów. Oczywiście stajemy po stronie tych dobrych, ponieważ złole – jak to zwykle bywa – zainteresowane są jedynie sianiem chaosu i totalnego zniszczenia.
Railgrade
Minakata Dynamics wywozi gracza na odległą planetę, by budował systemy transportu szynowego dla korporacji Nakatani Chemicals. W tej prostej grze nie ma nic odkrywczego, ale wprowadzenie jednego elementu daje wiele zabawy.
Dragon Ball: Breakers
Dragon Ball to popularna japońska marka o historii sięgającej drugiej połowy lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku. Zaczęło się od mangi, spopularyzowało w anime, a uzupełniło w grach wideo. I choć uniwersum to ma swoje ustalone kanony, to jednak najnowsza odsłona zapewne zaskoczy większość fanów.
The Valiant
Ofiary kryzysu wieku średniego kupują motocykle, a ofiary kryzysu średniowiecznego wsiadają na konie i ruszają walczyć, by potężny artefakt nie wpadł w niepowołane ręce. Tak jak Theoderich von Akenburg, emerytowany krzyżowiec i bohater RTS The Valiant.
Overwatch 2
W świecie wirtualnej rozrywki istnieje zasada mówiąca, że przejście gry na model free to play może uratować ją przed niechybną śmiercią. Oczywiście, o ile nie zrobi się tego za późno. Wielu produkcjom taka decyzja wyszła na dobre, więc nic dziwnego, że na podobny krok zdecydowali się ludzie z Blizzarda przy okazji Overwatch 2.
Hall o Fame
Najlepsza gra na świecie: Conquests of the Longbow
Budująca atmosferę dbałość o szczegóły jest w Conquests of the Longbow wszędzie. Portrety mówiących postaci są w ramkach przybranych zazielenionymi gałązkami, w tle przygrywa muzyka oparta na brzdąkającej lutni (w końcu słuchamy pieśni trubadura), a rozkład miasta Nottingham jest oparty na dawnych mapach.
Montezuma’s Revenge
Oto historia gry, która nigdy nie została dokończona, swoje początki miała w niewybrednym żarcie, a świat mógł o niej nie usłyszeć, gdyby nie porno.
Carmageddon
Składająca się w większości z młodych twórców (średnia wieku oscylowała około trzydziestki) ekipa Stainless Games ochoczo wzięła się do pracy. W skład zespołu wchodziło zaledwie osiem (później dziewięć) osób, które podeszły do sprawy ambitnie.
The 7th Guest
„To nowy standard w interaktywnej rozrywce” – oświadczył sam Bill Gates i miał po temu powody. The 7th Guest był jedną z pierwszych gier wydanych na płycie kompaktowej i wykorzystujących technikę FMV (Full Motion Video). Ba, zyskał przy tym status „killer app”, ponieważ zbudował popyt na napędy CD-ROM.
Secret Level
Molleindustria
O Paolo Pedercinim oraz jego ministudiu Molleindustria pisały nie tylko media poświęcone grom, ale też magazyny o sztuce i najpoważniejsze tytuły światowej prasy, od Guardiana i Libération poczynając, przez Financal Times i Forbesa, na New York Times kończąc. Pora na Pixela!
PTODT wywiad
Zaczynali od uwieczniania dokonań polskich użytkowników Atari i nieformalnych zlotów miłośników tego komputera, ale ich ambicje sięgają dalej. Sformalizowali swoją działalność, by jako Polskie Towarzystwo Ochrony Dziedzictwa Technicznego chronić dawne urządzenia techniczne i wiedzą o nich zarażać młodzież.
Big Box: Lord of the Rings
W 1990 roku Interplay wydało Lord of the Rings, vol. 1. Przede wszystkim po raz pierwszy postawiono na system RPG – statystyki, starcia z przeciwnikami rozstrzygane dzięki przewadze cech broni, magię i rozległe obszary do zbadania, twórczo rozwijające wątki z książki.
Sidequest
Tajemne przestrzenie popkultury nie stanowią problemu dla recenzentów Pixela – piszących nie tylko o grach wideo, lecz również o filmach, komiksach i planszówkach.
Felieton Śledzia
Ostatni Pixelowy odcinek autobiograficznego show Śledzia.
Credits
Dragon’s Dogma
Gra zadebiutowała na konsolach w 2012 roku, a cztery lata później – już w wersji rozszerzonej – na pecetach. Tytuł nie prowadzi gracza za rączkę. Już na samym początku rodzinna wioska głównego bohatera zostaje zaatakowana przez gigantycznego smoka, który przy okazji równania osady z ziemią wyrywa serce protagonisty.
Tryby Ultimate
Robienie gier AAA nie jest tanią zabawą. Nic więc dziwnego, że producentom zależy, by ich dzieło zarabiało na siebie długo po premierze. Mówiąc dosadnie: starają się wymyślić coś, żeby wyciągnąć jeszcze więcej kasy od ludzi, którzy już kupili grę.
Felieton Łukasza Orbitowskiego
Autor gra w A Plague Tale: Requiem i przypomina sobie swoje dawne boje ze szczurami.
21 Klatek: Curse of Enchantia
Core Design zrobiło Heimdalla i planowało szybko wypuścić podobną grę, tyle że osadzoną w krainie fantasy. Projekt znany pierwotnie jako Zeloria przechodził mutacje, by z action adventure stać się pełnokrwistą przygodówką, jednym z najpiękniej zrealizowanych przedstawicieli swojego gatunku.
Game Study: Dead Island
W 2006 roku nikt nie pomyślał, że ukazujący się ledwie od trzech lat komiks „The Walking Dead” Roberta Kirkmana odniesie taki sukces. Nikt też się nie spodziewał, że tematyka ta stanie się podstawą dla serialu telewizyjnego pod tym samym tytułem, który na całe lata zdominuje ekrany i zdobędzie szczyty popularności. I że wraz z nim wybuchnie moda na żywe trupy w filmach, grach wideo i grach planszowych.
Felieton Gawrona
Stwierdzenie – bodajże Ronalda Reagana – że Związek Sowiecki był „imperium zła”, jest po prostu zwyczajnie prawdziwe. I jednocześnie strasznie denerwujące.
Felieton Alexa
Żyjemy w czasach, w których wszyscy muszą coś robić, najlepiej zaś robić wszystko. Nicość jest niemodna, ale co gorsza nicość jest nieznośna.
Felieton Borka
Na razie więc – do zobaczenia, „może by gdzieś na piwo”, „zadzwoń, pogadamy”, „czwórką albo dwunastką”, „ja tędy”, „my tam”.
Wywiad z Michałem Drobotem
Zaczynał w Reality Pump, dostał miejsce w Sony, pracował w Guerilla Games przy Killzone: Shadowfall, zahaczył nawet o Horizon Zero Dawn. Teraz pracuje przy Call of Duty.
Call of Duty: Modern Warfare
Trzy lata temu Infinity Ward dało początek dość specyficznemu rebootowi. Choć bowiem scenariusz został rozpisany na nowo, ponownie przywitaliśmy kultowe postacie z kapitanem Price’em na czele, wraz z wianuszkiem kilku nowych. Teraz do gry weszła wyczekiwana kontynuacja.