Wakacyjny numer Pixela ma w sobie podsumowanie (subiektywne) Pixel Heaven 2022, relację z game jamu w Łodzi, dużą dawkę indyków, sporą porcję nostalgicznego retro, opowieści o wikingach, kilkadziesiąt stron recenzji, Cave Story (!), a także historię studia Human Engineered Software.

Jeśli spojrzymy na Pixela #81 od drugiej strony okładki – dotrzemy do Pixel Heaven – właściwie zapowiedzi edycji 2023 (1-4.06 – czterodniowej) i krótkiego, treściwego, subiektywnego podsumowania 10 lat z Pixel Heaven (autorstwa Marcina M. Drewsa). W felietonistyce – Borek trenuje sztuczne inteligencje, Alex prowadzi rozważania o wydawniczych modelach anglosaskich, Gawron o kawie, barach i zakłócaniu procesu delektowania się kawą. Łukasz Orbitowski ratuje ludzi z horroru. Dr Śledziu o zmęczeniu retro. W dziale Credits zmieścił się również króciutki wywiad z Kenem Williamsem i długaśne ghame study dotyczące King’s Questa I. 21 klatek poczyniono w Thimbleweed Parku, wiele stron przeznaczono na łamigłówki Dynamiksu, kilka na (najlepszą grę na świecie) Exodus: The Last War.

W Secret Levelu – czarne dziury, kolekcjonerski big box Pillars of Eternity, budowanie i programowanie robotów LEGO oraz rozmowa z samym Tadeuszem Trojakiem, odpowiedzialnym za firmę Matt i te łódzkie joysticki…

Patroni Pixela mniej więcej w tym miejscu odnajdą monochromatycznego One Life Left, który przeciągnie nas przez historię PRL-owych gramofonów, odbiorników radiowych, radiomagnetofonów, magnetofonów i walkmanów.

Hall of Fame wypełnia nostalgiczna podróż przez gry dla ZX Spectrum, które wyrastały na fali fascynacji kinowymi przygodami, wyprawa na Dziki Zachód w Outlaws oraz historia studia Human Engineered Software. A jednak… to w Hall of Fame pojawia się ta najlepsza gra na świecie i jest to tym razem Cave Story (też słusznie).

W Play the Game gramy w recenzje Zorro The Cronicles, Oxide Room 104, MX vs ATV Legends, TMNT: Shredder’s Revenge, Diablo Immortal, Mario Strikes: Battle League Football, The Quarry, Neon White, The Guild 3, Insomnis, Starship Troopers: Terran Command, Out There: Oceans of Time, The Elder Scrolls Online: High Isle oraz Frozenheim.

W Loading przeczytamy o podbojach wikingów, w Pixel Kids planszówki Zwierzaki na wsi i Ship Ahoy oraz wideogierki LEGO Builder’s Journey, Frogger and the Rumbling Ruins. W RetroExpresie prezentacje gier Miner 2019er na C64, Junior’s Great Adventure na Amigę oraz Ball nad Chain na Commodore 64. W VIVE Corner VR: Ultimate Fishing Simulator, Home Run Derby, Walkabout Mini Golf i Hockey Shooter. W Indykarium trwa wspominkowy remanent, płyną też wieści o AMAZE, konferencjach, game jamach oraz porcja wieści o Black Resin, Dome Keeper, Railbound, Deadlink i Rogue Spirit.

 

Pełny spis treści Pixela #81

Loading

Autofire

Kiedyś był Rzut Okiem bazujący na przysłanych przez wydawców screenshotach, obecnie rubryka przyglądająca się przyszłym i teraźniejszym wydarzeniom korzysta z bardziej konkretnych narzędzi – testujemy bety, bierzemy udział w zamkniętych pokazach prasowych, no i pozyskujemy informacje od samych twórców.

Indykarium

Jedyna w swoim rodzaju rubryka dokumentująca wydarzenia ze świata niezależnych twórców gier.

VIVE Corner VR

Nowości z branży wirtualnych gogli – nie tylko gry, lecz również najnowszy hardware.

RetroExpress

Po raz kolejny dowodzimy, że informacja o śmierci Atari, ZX Spectrum i Commodore była przedwczesna i nienależycie potwierdzona. Gry na te maszyny cały czas się ukazują.

Pixel Kids

Rubryka nie tylko dla dzieci, ale również dla ich rodziców.

Gry nordyckie

Przegląd najciekawszych tytułów poruszających tematy związane z wikingami.

Play the Game

Frozenheim

wymykający się standardom RTS z elementami city buildera. Wymykający się, bo nie chodzi tu tylko o budowanie obiektów, produkcję wojska i zadeptanie wroga.

Elder Scrolls Online: High Isle

Doszło kilkadziesiąt godzin nowych questów – chociaż tym razem mamy lekką odmianę, bo przeciwnikami nie jest kolejny lokalny kult, tym razem źli usiłują przeszkodzić w rozmowach pokojowych mających zakończyć Three Banners War.

Out There: Oceans of Time

Wyprawa w czasie i przestrzeni okazuje się również podróżą przez nastroje, jakie generuje połączenie elementów roguelite’a, strategii 4X i RPG z komiksową grafiką.

Starship Troopers: Terran Command

Nieco staroszkolne połączenie konceptów z gier RTS z mocnym naciskiem na defensywę. W pierwszej kolejności uderza niesamowicie oddana atmosfera, jakby żywcem wzięta z filmu Paula Verhoevena.

Insomnis

Typowe wakacje z duchami – oto jako niejaki Joe Castevet dostajemy w spadku opuszczony dom po dziadku i jedziemy zgłębić jego tajemnicę. Oczywiście nie w dzień, tylko w burzliwą i mroczną noc. Jest ciemno, ponuro i w stanie rozkładu.

The Guild 3

Stanie się suwerenem w wielkim mieście nie jest zadaniem łatwym, ale obfituje w niezwykłe odkrycia. I możemy być pewni, że są one unikatowe dla świata stworzonego przez Purple Lamp

Neon White

Po śmierci nic nie pamiętasz, ale najwyraźniej coś miałeś za uszami. Zamiast do Nieba zostajesz przez górę skierowany razem z innymi neonami do akcji likwidowania demonów. Jeśli się spiszesz i będziesz najlepszy, to wtedy odkupisz przewinienia.

The Quarry

Najnowszy interaktywny horror Supermassive Games ogrywa nie tylko tropy znane z kina, ale gra też z oczekiwaniami fanów produkcji studia.

Mario Strikers: Battle League Football

Trzecia część serii, której korzenie sięgają jeszcze GameCube’a, ale w razie, gdyby któryś z czytelników jeszcze się z nią nie zetknął: to uproszczona wersja piłki nożnej pożenionej z Mario Kart.

Diablo Immortal

Natura nie znosi próżni – taka myśl musiała przyświecać demonowi imieniem Skarn, który po śmierci Baala postanowił przejąć rolę głównego złola w świecie Sanktuarium. Rogacz, siejąc chaos i zniszczenie, pragnie też wskrzesić swego pana, Diablo.

Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge

Gra nie jest przeznaczona tylko i wyłącznie dla starych wyg pamiętających kultowe kreskówki, których emisja przypadła u nas na głębokie lata dziewięćdziesiąte, i wzdychających za beat’em upami od Konami i Capcomu.

MX vs ATV Legends

Może nie podążymy ścieżką wytyczoną przez legendarego kaskadera, ale i tak emocji nie zabraknie, bo Legends to nadal rasowa arcade’ówka.

Oxide Room 104

Budzisz się z bolącym łbem w malutkim mieszkanku z aneksem kuchennym i obskurną łazienką, z którego nie możesz się wydostać, choćbyś szarpał za klamkę co sił.

Zorro The Chronicles

Zorro też kiedyś był nastolatkiem i jak się okazuje, już wtedy walczył z niesprawiedliwością gubernatora oraz jego żołnierzy – z młodzieńczą werwą, polotem i dowcipem.

Hall Of Fame

Najlepsza gra na świecie: Cave Story

Gra, którą warto instalować na każdym nowym komputerze. Gra, która stała się fundamentem współczesnej kultury indie i retro.

Human Engineered Software

W historii gier znajdziemy kilka studiów, których blask, choć dawno już przestały istnieć, wciąż emanuje, a my widzimy odległe echo dawnej świetności, czy to za sprawą wywodzących się z nich ludzi, czy dzięki elementom współczesnych gier mających korzenie w ich produkcjach.

Outlaws

Dziki Zachód to nie miejsce dla mięczaków. Wie o tym też nasz bohater, marshal James Anderson. Lata służby nauczyły go, że do bandytów nie przemawiają negocjacje, ale raczej kula wystrzelona z rewolweru.

Ośmiobitowe hity kinowe

Choć trudno dziś w to uwierzyć, gry na podstawie filmów kinowych były kiedyś prawdziwym fenomenem, a nie tylko bezkrytyczną próbą odcinania kuponów przez wielki biznes.

Secret Level

Wywiad z twórcą joysticków Matt

Tańszą alternatywą były też drążki toczone z drewna, lecz w rękach gracza wyglądały co najmniej niepoważnie. I wtedy pojawiły się one – MATTjoysticki.

One Life Left

Pokaźna porcja popkulturowych wrażeń, w dużej części rodem z PRL

Roboty LEGO

Do zestawów pozwalających na odtwarzanie świata dołączyły bardziej skomplikowane, wyposażone w zębatki i inne mechanizmy pozwalające na budowę działających maszyn.

Big Box: Pillars of Eternity

Akcja crowdfundingowa zakończyła się sukcesem – zebrano prawie 4 miliony dolarów, co stanowiło ówczesny rekord branży. Potem zaczęły powstawać Filary Wieczności…

Kosmiczne Dziury

Zgodnie z przewidywaniami naukowców Wszechświat jest tak dziurawy jak dowolna polska droga krajowa. W odróżnieniu od dróg kosmiczne dziury są nieoznakowane i trzeba się solidnie napracować, żeby je zobaczyć, a część z nich do tej pory znamy tylko z teoretycznych rozważań.

SideQuest

Potężna dawka popkultury we wszelkich jej przejawach. Wybieramy tylko to, co najlepsze, co nas poruszyło, o pozostałych rzeczach nie wspominając, co poświęcamy czas czytelników tylko na rzeczy bardzo dobre i znakomite.

Felieton Śledzia

Kolejny dowieziony przez Śledzia odcinek i znów nostalgiczne spojrzenie na gry i życie.

Credits

Exodus: The Last War

W roku 2000, gdy wszyscy grali już na pecetach i konsolach, w Polsce powstała jedna z najciekawszych gier na Amigę. Jej autorzy do końca wierzyli, że najlepiej do zabawy nadaje się właśnie komputer Jaya Minera.

Incredible Machine

Zwariowany zdawałoby się pomysł nie tylko zadziałał już w momencie premiery, ale również dziś błyszczy oryginalnością i daje dużo frajdy.

Game Study: King’s Quest

Początek tej historii zaczął się jak w bajce. Do raczkującej firmy Sierra On-line, prowadzonej przez małżeństwo Kena i Roberty Williamsów, zastukali panowie w ciemnych garniturach…

Felieton Łukasza Orbitowskiego

Przeszedł The Quarry, film i grę w jednym. Dobrze się bawił, a potem było mu smutno.

21 klatek: Thimbleweed Park

Twórcy z Lucasfilm Games powrócili tym tytułem mocniejsi niż kiedykolwiek.

Felieton Gawrona

Gawron bez kawy nie potraf się porządnie obudzić, pozostając przez większość poranka w dziwnym letargu.

Felieton Alexa

Wakacje, beztroski czas wyjazdów, lenistwa, pierwszych eksperymentów z alkoholem i seksem.

Felieton Borka

Autor nie śledzi bardzo starannie rozwiązań AI, ale o kolejnych wersjach GPT (Generative Pre-trained Transformer, ostatnio w wersji trzeciej, zapisywanej jako GPT-3) słyszał już od kilku lat.

Relacja Z Pixel Heaven 2022

Bezczelnie subiektywne podsumowanie dziesiątej edycji Pixel Heaven.