Na okładce ponownie Amiga (ale mocno powiększona), pomiędzy okładkami zapowiedź czerwcowego Pixel Heaven i VHS Hell (tak, to ważna data, zapamiętajcie).

W Autofire dzieje się Monkey Island (powrót!), Colossal Cave 3D (również powrót) i Saints Row (także powrót). W Indykarium – sporo indyków z Ukrainy – i to jakże różnorodnych (nie zdradzamy tytułów gier!). Do Vive VR Corner zawędrował Wanderer, Train Mechanic Simulator, Atlas Mystery i Game Drive. W RetoExpressie rządzi TokiMail (na ZX-a), Nothing (na ZX-a), Alien Slaphead (na ZX-a) oraz Rubinho Cucaracha (dobrze zgadujecie, również na ZX-a).

Loading opanowała recenzja THEA500 Mini (z minimysza i minipadem), połączona z wywiadem z Darrenem Melbourne i Chrisem Smithem (z Retro Games). Pixel Kidsy proponują wyścigi Chocobo GP, miksturę Sonika i LEGO, planszówki Park Smoków oraz Beez. W Play the Game gości Ghostwire Tokyo, Weird West, remake The House of the Dead, Norco, MBL The Show 22, Tiny Tina’s Wonderlands, Kirby and the Forgotten Land, nowiutki Chrono Cross (The Radical Dreamers Edition), TAPE: Unveil the Memories, LEGO Star Wars: The Skywalker Saga, Cosmonious High, wyprany z barw Trek to Yomi oraz Uragun.

W Hall of Fame zobaczycie Looma i Crysis. Heart of Darkness i Pitstop II. W tym numerze wewnętrznego dodatku (w czerni, bieli i odcieniach szarości) dla wspierających One Life Left coś z czasów PRL-u dla nerdów – seriale, twórcy, filmy pełnometrażowe, polskie bajki, The Invaders, Návštěvníci, Pan Tau i Planeta Małp!

Secret Level opanowały planszówki przenikające się z grami wideo, bib box z Martian Dreams, kosmiczne wiadomości. W SideQueście zobaczycie serial Shenmue (a przynajmniej przeczytacie o serialu), info o Wszystko, wszędzie naraz i filmowym Uncharted, Moon Knighta (tym razem na małym ekranie), Chuckiego i Halo (w formie seriali), Spree, Powrót w kosmos, Apollo 10, Killing Eve, sporo komiksów, Relax, biogafie, trzy planszówki i jedną paragrafówkę.

W Creditsach dużo nowego GTA V, starego Daggerfalla (i innych kłamstewek), japońskich horrorów, 21 klatek z Ishara 3, game study z Superhota no i izometryczny Zaxxon.

Co u felietonistów słychać? Śledziu parzy kawę i realizuje sidequesty, Łukasz gra w Elden Ring, Gawron brnie w geopolitykę, Alex zastanawia się nad znojem pracy felietonisty, a Borek ucieka w paprocie.

Pełny spis treści Pixela #79

Loading

Autofire

Kiedyś był Rzut Okiem bazujący na przysłanych przez wydawców screenshotach, obecnie rubryka przyglądająca się przyszłym i teraźniejszym wydarzeniom korzysta z bardziej konkretnych narzędzi – testujemy bety, bierzemy udział w zamkniętych pokazach prasowych, no i pozyskujemy informacje od samych twórców.

Indykarium

Jedyna w swoim rodzaju rubryka dokumentująca wydarzenia ze świata niezależnych twórców gier.

Vive Corner VR

Nowości z branży wirtualnych gogli – nie tylko gry, lecz również najnowszy hardware.

RetroExpress

Po raz kolejny dowodzimy, że informacja o śmierci Atari, ZX Spectrum i Commodore była przedwczesna i nienależycie potwierdzona. Gry na te maszyny cały czas się ukazują.

TheA500 Mini

Testujemy nowy retrosprzęt i przeprowadzamy wywiad z jego twórcami z firmy Retro Games.

Pixel Kids

Rubryka nie tylko dla dzieci, ale również dla ich rodziców. W tym miesiącu także planszówki oraz klocki Lego!

Play the Game

Ghostwire Tokyo

Noc, deszcz, jakieś skrzyżowanie w centrum Tokio i koszmarny karambol z wieloma ofiarami śmiertelnymi. Kiedy pojawiają się gapie, jakiś bezcielesny byt próbuje wniknąć w ich ciała. W końcu jednak wybiera jedną z martwych ofiar.

Weird West

Gra nazywa się Dziwny Zachód i rzeczywiście rozgrywa się na Dzikim Zachodzie, który jest dość dziwny. Wszystko zaczyna się od historii łowczyni nagród, która miała nadzieję na spokojną emeryturę, ale kiedy bandyci zabili jej syna i porwali męża, nie miała wyboru i znowu ruszyła na szlak.

House of The Dead

Komu grubymi nićmi szyta wyda się opinia, że to The House of the Dead w dużej mierze odpowiada za renesans zombie, niech zapamięta jedno: tako rzekł sam George Romero. Teraz tytuł wyszedł na Switcha.

Norco

Norco w stanie Luizjana istnieje naprawdę. Okolice osady nazywającej się wtedy Sellers w roku 1916 wykupiła firma New Orleans Refining Company. Dlatego Sellers, stojące w cieniu wielkiej rafinerii, zmieniło się w Norco, a firma NORC została ostatecznie wykupiona przez Shell.

Mlb The Show 22

Warto sięgnąć po tytuł studia z San Diego, nawet jeśli nie czujemy się znawcami baseballu. Z myślą o totalnych żółtodziobach autorzy przygotowali całą masę opcji mających ułatwić rozgrywkę.

Tiny Tina’s Wonderlands

Po zapytaniu o ulubione DLC trylogii Borderlands istnieją spore szanse, że usłyszycie odpowiedź: Tiny Tina’s Assault on Dragon Keep. Dlatego też kwestią czasu było wydanie tytułu rozwijającego ów koncept.

Kirby and The Forgotten Land

Mario i Link zabłysnęli na Switchu od razu. Nowy sprzęt otworzył przed nimi zupełnie nowe możliwości działania. Kirby musiał na to poczekać – chociaż Kirby Star Allies z 2018 roku to bardzo przyjemna gra, to dopiero Kirby and the Forgotten Land nadało serii nowy wymiar.

Chrono Cross: The Radical Dreamers Edition

Chrono Cross było jednym z ostatnich tytułów tego typu. Wydany w 1999 roku na PlayStation japoński RPG początkowo nie trafił na europejski rynek.

Tape: Unveil The Memories

Hiszpańska gra jest przygodówką z elementami horroru, jakich mamy ostatnio prawdziwy wysyp, a wyróżnia się z tłumu pomysłem na wykorzystanie kamery w rozgrywce.

Lego Star Wars: Skywalker Saga

Dawno, dawno temu w odległej galaktyce zapowiedziano grę Lego, która połączy trzy trylogie „Gwiezdnych wojen” i pokaże odmienione podejście do klockowej serii. Projekt wielkości Gwiazdy Śmierci kilka razy przesuwano, ale w końcu jego budowa dobiegła końca i możemy się przekonać, czy Moc w Lego wciąż jest silna.

Cosmonious High

Kolejna gra studia Owlchemy Labs – twórców przebojów VR, czyli Job Simulator i Vacation Simulator. Ci, którzy w nie grali, dobrze znają styl tej firmy – dużo humoru, dużo pokręteł i przełączników, dużo rzeczy do podrzucania i rozlewania, żeby w pewnym momencie gracz mniej przejmował się tym, co ma do zrobienia, a bardziej zastanawiał się nad tym, na jakie wariackie pomysły może jeszcze wpaść.

Trek To Yomi

Sięganie po materiały źródłowe związane z Azją jest ostatnio codziennością. Żeby daleko nie szukać, w 2019 roku na polu komercyjnym i artystycznym triumfowało FromSoftware ze swoim Sekiro, a zaledwie rok później Sucker Punch wydało Ghost of Tsushima. Teraz swoich szans szuka niesamowicie ekspansywne w tym roku Flying Wild Hog.

Uragun

Dawno, dawno temu był sobie poczciwy, niebieski mech; niezbyt rozgarnięty, jak to mech, ot, prosty, autonomiczny algorytm, który pozwalał mu na bieganie po świecie i szukanie swojej wkładki mięsnej, czyli człowieka.

Hall of Fame

Najlepsza Gra Na Świecie: Loom

Gotowi na wyprawę do krainy Wielkich Gildii, podczas której przyjdzie wam zmierzyć się ze złem i igrać z mocami zdolnymi rozedrzeć tkankę rzeczywistości?

Crysis

W 1978 roku na świat przychodzi Niemiec o tureckim pochodzeniu – Cevat Yerli. Nikt nie przypuszcza, że dwadzieścia jeden lat później stanie on na czele jednego z największych niemieckich studiów produkujących gry.

Heart of Darkness

Opromieniony sukcesem Another World Eric Chahi zabrał się za realizację gry, jakiej jeszcze świat nie widział. Tylko że po drodze pojawiły się problemy…

Pitstop II

Gry wyścigowe są niemal tak stare jak same gry wideo. A gry o F1 są niemal tak stare jak same gry wyścigowe. W końcu zmagania pędzących z zawrotną prędkością bolidów od lat cieszą się ogromnym prestiżem i budzą niesamowite emocje. Chociaż nie u wszystkich…

Secret Level

Planszówki a gry wideo

Gry wideo już dawno zadomowiły się w popkulturze, więc nikogo nie dziwią oparte na nich filmy, komiksy czy seriale. Od jakiegoś czasu wirtualna rozrywka jest też masowo przekładana na język planszówek. I to z powodzeniem.

Big Box: Worlds of Ultima Martian Dreams

Avatar – legendarny bohater Ultimy. Na długo przed filmem Jamesa Camerona potrafił pokazać, że bohaterem może zostać praktycznie każdy, jeżeli tylko tego pragnie i jest gotów podążać ścieżką cnót.

Kosmiczna wiadomość

Rzadko wysyłamy coś do naszych domniemanych kosmicznych sąsiadów. Sami też nie odebraliśmy do tej pory żadnej wiadomości. Przy tej nieprzebranej liczbie gwiazd i planet niemożliwe jest, żeby gdzieś tam nie było innego inteligentnego życia. Co więc robimy nie tak?

SideQuest

Potężna dawka popkultury we wszelkich jej przejawach. Wybieramy tylko to, co najlepsze, co nas poruszyło, o pozostałych rzeczach nie wspominając, co poświęcamy czas czytelników tylko na rzeczy bardzo dobre i znakomite.

Felieton Śledzia

Kolejny dowieziony przez Śledzia odcinek i znów nostalgiczne spojrzenie na gry i życie.

Credits

GTA V na konsolach nowej generacji

Od premiery nieśmiertelnego – jak się zdaje – przeboju Rockstara minęła już prawie dekada. Chciałoby się móc powiedzieć, że ten żelazny klasyk nic a nic się przez ten czas nie zestarzał, lecz rzeczywistość jest inna.

Kłamstwa w grach

Gry cały czas na różne sposoby nas okłamują. Ba, po prawie czterech dekadach grania można mieć wrażenie, że umiejętne oszukiwanie odbiorcy to jedno z najważniejszych zadań każdego projektanta.

Felieton Łukasza Orbitowskiego

Autor z reguły nie czeka na gry i nawet tego nie lubi u innych. Napięcie związane z nim drażni, wydaje się niepotrzebne.

Japońskie horrory drugiego garnituru

Złote czasy japońskiego horroru dawno już dobiegły końca, przynajmniej z naszej, zachodniocentrycznej perspektywy. Ale może nie zawadzi zajrzeć trochę głębiej?

21 klatek: Ishar 3

Francuscy magowie z Silmarils zaskoczyli już pierwszym Isharem o podtytule Legend of the Fortress, będącym twórczym rozwinięciem ich poprzedniego RPG – Crystals of Arborea. W kolejnych częściach udoskonalali wizję świata, osiągając apogeum w trzeciej odsłonie o podtytule The Seven Gates of Infinity.

Game study: Superhot

Skarbami są te nieliczne chwile, gdy pojawia się coś, co łamie schemat – widzimy coś znajomego, co po chwili okazuje się czymś kompletnie nowym.

Zaxxon

Żeby uświadomić sobie, jak wielkim wydarzeniem była premiera Zaxxona pod koniec 1981 roku w Japonii i w kolejnym roku w pozostałych częściach świata, trzeba sobie przypomnieć wcześniejsze dzieje jego wydawcy, tokijskiej Segi.

Felieton Gawrona

Dawno, dawno temu – troszkę mniej niż pół wieku temu, za czasów panowania cesarza Reagana – świat był prosty i dwubiegunowy. Jedną jego część zajmowało imperium zła. Drugą – cesarstwo dobra…

Felieton Alexa

Jak nie ma o czym pisać, to wiadomo, trzeba szukać tematów z przeszłości, ona jest wszak „niewyczerpaną kopalnią”. Ale nie Kapitana.

Felieton Borka

Borek uciekł przed tą wojną. Uciekł przed wiadomościami, przed poczuciem bezradności i bezsilności, przed poczuciem winy, że za mało pomaga, że powinien gdzieś, coś, więcej. Nieraz pisał już o tym, jak uciekał w świat gier. Tym razem uciekł nie w gry, ale w stary projekt.