Po lutym bez Pixela – czas na Pixela marcowego. A to oznacza 148 stron i zupełnie nowy dział: Game Study, plus niespodzianka dla kolekcjonerów. Do tego dwie okładki o zdecydowanie odmiennej kolorystyce i pokaźny zbiór recenzji.

Autofire otwiera rozmowa z Adrianem Perdjonem – CEO Bones Studio, zajmującego się motion capture. W Indykarium – zapowiedź pixelowiej imprezy branżowej, czyli Gamedev & Creative Careers Expo 2022 oraz zaproszenia na kilka innych wydarzeń godnych indyczej uwagi. Plus rozmowa z twórcą Papetury i spora porcja indyczych ciekawostek: Loop Odyssey, Eraser, Starry Knight, Alisa, Soma, The Messenger, Ape Out, Genesis Noir, Descenders, Fingspan oraz Far: Lone Sails. Vive VR Corner zaprasza w podróż przez światy After the Fall, Song in the Smoke, a także do barowych potyczek w Drunken Bar Fight. Do tego kilka słów o standardize OpenXR VR. W RetroExpressie rządzi Space Racing, Tales of Monsterland oraz Inca Man. Pixel Kids proponuje zabawę w planszówkę Tyci Akrobaci, fotografowanie piesków w Pupperazzi, albo podróże przez otwarty świat Wobby Life.

Loading otwiera wywiad i wizyta w studio Flying Wild Hog. Jest i sprzętowa recenzja konsoli Evercade VS oraz pokaźna opowieść o nowych The Settlersach i rozmowa z Christianem Hagedornem. Play the Game zabierze nas do światów pełnych zombie w Dying Light 2, postapokaliptyczne bezdroża Elex II, zaprosi do budowy imperium w Expeditions: Rome i ciężkich zmagań w Elden Ring. Zupełnie inną poetyką przemówi do graczy Scarf, do walki z zarazą ruszymy w Tom Clancy’ s Rainbow Six Extraction, a Pokemon Legends Arceus ponownie skłoni nas do kolekcjonowania wojowniczych stworków. W przerwach – zwiedzimy krainy Horizon Zero Forbidden West, poszukamy rozwiązań w mrokach Hidden Deep, obejrzymy z bliska God of War na PC oraz malownicze potyczki w Total War: Warhammer III. Jest i kolejna recenzja Cyberpunka 2077 – tym razem w wersji na konsole PS5 i Xbox Series X. Na deser: Blood West i King of Fighters XV.

W Hall of Fame będziemy podróżować emerytem przez świat Mystic Towers, albo walczyć na dwa drążki w Robotronie 2048, bądź też przeżyjemy kilka dni w Habitacie.

Monochromatyczny dodatek One Life Left zabierze nas do świata czarno-białej telewizji PRL-u, sięgając po początki polskiej telewizji w Polsce, opowiadając o programach popularnonaukowych i wspominając lot Mirosława Hermaszewskiego, a także przybyszów z Matplanety.

Secret Level przygotował dla czytelników opowieść o grach w służbie zdrowia (czyli służących bezpośrednio naszemu zdrowiu), wgląd w big boxa z WarCraftem III oraz rolach Douga Jonesa w filmach SF. Na deser: KDP opowiada o historycznej roli Switcha.

W Credits wyruszymy przez świat zręcznościówek na ZX Spectrum, obejrzymy 21 kadrów z Dark Seeda i poznamy Firewatcha od nieco innej strony. Na deser: okładkowa recenzja Shadow Warriora 3 i jakiś taki całkiem ładny monitor.

W tym miesiącu felietoniści zajmowali się rubieżami (Borek), pierwszymi razami (Alex), Linuxem (Gawron), Chorusem (Łukasz Orbitowski).

Pełny spis treści Pixela #78

Loading

Autofire

Kiedyś był Rzut Okiem bazujący na przysłanych przez wydawców screenshotach, obecnie rubryka przyglądająca się przyszłym i teraźniejszym wydarzeniom korzysta z bardziej konkretnych narzędzi – testujemy bety, bierzemy udział w zamkniętych pokazach prasowych, no i pozyskujemy informacje od samych twórców.

Indykarium

Jedyna w swoim rodzaju rubryka dokumentująca wydarzenia ze świata niezależnych twórców gier.

VIVE Corner VR

Nowości z branży wirtualnych gogli – nie tylko gry, lecz również najnowszy hardware.

RetroExpress

Po raz kolejny dowodzimy, że informacja o śmierci Atari, ZX Spectrum i Commodore była przedwczesna i nienależycie potwierdzona. Gry na te maszyny cały czas się ukazują.

Pixel Kids

Rubryka nie tylko dla dzieci, ale również dla ich rodziców.

Flying Wild Hog

Wizytujemy warszawskie studio, producentów Shadow Warrior 3.

Evercade

Na rynku pojawiła się nowa konsola, jak mało co przed nią potrafiąca wskrzesić świat dawnych gier.

The Settlers

Na przedpremierowym pokazie i jeszcze kilka dni po nim Sir Haszak miał okazję pograć w nową odsłonę Osadników, a potem spisał swoje wrażenia.

Wywiad z Christianem Hagedomem

Pixel miał okazję porozmawiać z Creative Direcctorem z Ubisoft Dusseldorf – oczywiście o Settlersach.

Play the Game

Dying Light 2: Stay Human

Udało się. Ludzkość opanowała rozprzestrzenianie się wirusa, który wywołał plagę zombie w mieście Harran. Jednak zamiast pozbyć się zarazy raz na zawsze, zaczęto z nią eksperymentować. Tym razem nie było już ratunku.

Shadow Warrior 3

Kiedy Lo Wang wreszcie dotarł do Studni Dusz, by pokonać Ameonnę, jak to czasami bywa – a u Lo Wanga nader często – wszystko poszło nie tak. Według planu Zewnętrzne Wrota miały zostać zapieczętowane dzięki poświęceniu Kamiko, ale zamiast tego do ludzkiego uniwersum wkroczył smok. Tak zaczęła się apokalipsa. Niechcący, z głupoty, przypadkiem.

Elex II

Od pierwszej części minęło kilka lat. Nasz mocarz Jax zdążył pożyć sobie w odosobnieniu, odkryć nadchodzącą inwazję, a nawet dostać od niej po głowie. I oczywiście to ostatnie wydarzenie posłużyło za pretekst do tego, by na powrót zamienić naszego superherosa w lebiegę.

Expeditions: Rome

Przenosimy się do republikańskiego Rzymu w okresie schyłku, by z jednej strony pomścić śmierć ojca, a z drugiej skopać tyłek między innymi Mitrydatesowi VI Eupatorowi i pomóc Kleopatrze. Fikcja pięknie miesza się z historią przez duże H, cRPG udanie romansuje ze strategią, a perspektywa taktyczna gładko przechodzi w strategiczną.

Elden Ring

Mnogość biomów – każdy z własnym motywem przewodnim i charakterystyką, pogłębiony dzięki odpowiedniej mitologii za sprawą George’a R.R. Martina. Bujne lasy, zatrute bagna, przepastny podziemny świat – starczy rzec, że po kilkudziesięciu godzinach gry jej potencjalne rozmiary wciąż pozostają zagadką…

Scarf

Fajnie jest mieć przyjaciela. Szczególnie kiedy przyjaciel ten jest magicznym, szkarłatnym smokiem, który przemienia się w tytułowy szal, malowniczo rozwinięty na wietrze podczas naszych pieszych wędrówek po nieznanej krainie.

Tom Clancy’s Rainbow Six: Extraction

Mająca na karku ponad dwadzieścia lat seria Tom Clancy’s Rainbow Six przeszła sporo przemian, ale zawsze trzymała się pewnych stałych fundamentów. Chodzi przede wszystkim o nacisk na realistyczne ujęcie danego konfliktu. Dlatego nie powinno nikogo specjalnie dziwić to, że najnowsza odsłona oburzyła wielu zaledwie po przedstawieniu samego konceptu.

Pokemon Legends: Arceus

Od lat gry z głównej serii Pokémon wykorzystywały sprawdzoną formułę – oto młoda bohaterka lub bohater wyrusza w podróż życia, by „złapać je wszystkie”. Pokémon Legends: Arcerus wprowadza nieco zmian.

Horizon Forbidden West

Hen daleko, na odległym zachodzie, tym tytułowym, zakazanym, leżącym za granicznym murem, gdzie poza zabójczymi maszynami można napotkać rządzące tam, nielubiące obcych miejscowe klany. Aloy, zanim przystąpi do ratowania wszystkich i wszystkiego, będzie musiała rozwiązać i tamtejsze, lokalne konflikty.

Hidden Deep

Ponad tysiąc kilometrów pod dnem oceanu odkryto sieć tajemniczych tuneli. Wysłana ekipa badawcza zaginęła i ktoś ich musi teraz odnaleźć i uratować.

God Of War PC

Jeszcze kilka lat temu mogliśmy tylko marzyć o tym, żeby flagowe tytuły ekskluzywne od Sony zawitały na PC. Japońska firma znacząco zmieniła swoją strategię, raz po raz wprowadzając kolejne, wydawałoby się nieosiągalne dla innych platform hity.

Total War: Warhammer III

Pod koniec dziewiętnastego wieku pewien niemiecki filozof w jednym ze swoich dzieł pisał o śmierci Boga. Wydaje się, że te słowa dość opacznie mógł zrozumieć pewien kislevicki możnowładca, który ulegając podszeptom Chaosu, zamiast uratować bóstwo swojego ludu, postanowił je zabić.

Cyberpunk 2077 PS5

Teraz, na PlayStation 5, Cyberpunk 2077 dostarcza zupełnie innych wrażeń. Twórcy wykorzystali możliwości nowego sprzętu – czas ładowania zredukowany do minimum, wykorzystanie ray tracingu czy rozwiązania pada DualSense.

Blood West

Nie wiem, kim byłem poprzednio i co robiłem. Indiański szaman powiedział mi tylko, że powinienem spoczywać w grobie, ale z jakichś powodów wciąż chodzę po tym świecie. I że jestem kimś, kto nie odejdzie, póki nie wypełni swego przeznaczenia.

King of Fighters XV

Może trudno w to uwierzyć, ale XV w tytule to nie jakiś dziwny skrót czy odpowiedź na młodzieżowe XD, ale rzymska piętnastka. Trzy dekady w branży; od poprzedniej części „Króla wojowników” upłynęło aż sześć lat, z czego rok to opóźnienie wynikające z pandemii. Już czternasta część odeszła od klasycznych sprite’ów na rzecz umieszczonej w dwuwymiarowej płaszczyźnie grafiki 3D.

Hall of Fame

Najlepsza gra na świecie: Mystic Towers

W 1994 roku do świata elektronicznej rozrywki wkroczył emeryt bez włosów, zębów i spodni, uzbrojony za to w magiczny kijaszek. Baron Baldric miał za zadanie pokonać krwiożercze potwory i uwolnić sielską niegdyś okolicę spod mrocznego wpływu swego przeklętego przodka Lazarusa.

Robotron 2084

W 1982 roku gry wideo zaczynały tracić impet, z jakim wdzierały się do umysłów odbiorców. Czasy, kiedy niemal każda nowa produkcja zaskakiwała świeżością, wydawały się bezpowrotnie mijać. Podobieństwa między tytułami stawały się coraz bardziej ewidentne, nie tylko za sprawą prymitywnej technologii, wręcz uniemożliwiającej wizualną odmienność. Aż nagle…

Habitat

Habitat stworzyli w roku 1985 panowie Randy Farmer i Chip Morningstar. Poznali się podczas pracy w Lucasfilm Games (później przekształconego w LucasArts) nad portem kosmiczno-eksploracyjnej gry Koronis Rift na Apple’a. Nagle postanowili zmienić reguły rządzące elektroniczną rozrywką.

Secret Level

Gry leczące

Kwestia wpływu gier na zdrowie pojawia się od początku istnienia elektronicznej rozrywki. O ile w serwisach informacyjnych najczęściej słyszymy o jej negatywnych skutkach, o tyle po zagłębieniu się w świat medycyny znajdujemy wiele danych wskazujących na prozdrowotne aspekty gier.

Big box: Warcraft III

Po wysunięciu szufladki pierwsze, co rzuca się w oczy, to czarna koperta, w której znajdują się duże, kolorowe, wydrukowane na doskonałej jakości kartonie wizerunki przywódców frakcji.

Kosmiczny Doug Jones

Jeśli oglądamy film science fiction i w kadrze pojawia się postać obcego, to są spore szanse, że jest to właśnie Doug Jones. Aktor o charakterystycznej fizjonomii ma na koncie wiele takich ról, tyle że rzadko widać jego prawdziwą twarz. Jego dorobek daje też pewne pojęcie o wyobrażeniach obcych w Hollywood, a także przyczynek do rozważań, jak mogliby wyglądać prawdziwi kosmici.

Sidequest

Potężna dawka popkultury we wszelkich jej przejawach. Wybieramy tylko to, co najlepsze, co nas poruszyło, o pozostałych rzeczach nie wspominając, co poświęcamy czas czytelników tylko na rzeczy bardzo dobre i znakomite.

Felieton Śledzia

Kolejny dowieziony przez Śledzia odcinek i znów nostalgiczne spojrzenie na gry i życie.

Credits

Zręcznościówki na ZX Spectrum

Trudno zliczyć gry, jakie pojawiły się na ZX Spectrum, zwłaszcza że przygoda ta trwa nieprzerwanie i wciąż pojawiają się na rynku nowe produkcje. Przekrój jakościowy jest naprawdę szeroki, a propozycji tyle, że nawet wytrawni pasjonaci ozdobionej tęczą platformy Sinclaira pamiętają tylko te najlepsze.

Felieton Łukasza Orbitowskiego

Nie potrafił utrzymać lunety w dłoniach, ślizgała się po Księżycu, gwiazdy były takie same jak wcześniej, ja on się trochę zmienił i miał już inne marzenia…

21 klatek: Dark Seed

Gdy na arenę elektronicznej rozrywki wkroczył H.R. Giger, reguły się zmieniły i wirtualne koszmary nie były już takie same. Dark Seed to podróż do samego serca ciemności, na drugą stronę lustra, gdzie istnieje straszliwa wersja naszej rzeczywistości.

Game study: Firewatch

Firewatch studia Campo Santo wszedł na rynek przebojem, z marszu podbijając serca użytkowników i recenzentów. Co więcej, tytuł stał się obok Zaginięcia Ethana Cartera wiodącą grą eksploracyjną, przekonując do siebie nawet zdeklarowanych przeciwników produkcji prześmiewczo określanych mianem symulatorów spacerowicza. Teraz inauguruje nową rubrykę Pixela!

Felieton Gawrona

Gier natywnych dla Linuksa troszkę istnieje – część to oryginalne produkcje stworzone dla tego systemu w modelu open source, część to wersje tytułów dostępnych dla innych platform.

Hardware miesiąca: Iiyama Red Eagle G-Master

Gdyby porównać monitory do bagażników samochodowych, to panoramiczne są niczym kombiaki przy sedanach. Nie chodzi o rozdzielczość, ale o same proporcje obrazu 21:9. Zwykłe monitory mają najczęściej proporcję 16:9. W panoramicznych widać więcej.

Felieton Alexa

Kapitan pamięta jak w końcówce najntisów na targach ECTS pokazywano rewolucyjny hełm VFX-1. Pamięta, jak również wtedy Nintendo wprowadziło do sprzedaży Virtual Boya. Doznania z filmu „Kosiarz umysłów” miały się kryć tuż za rogiem…

Felieton Borka

Outer Wilds – tytuł z 2019 roku, więc już ponad dwuletni, ale – jak wiadomo – w dzisiejszych czasach taki wiek to nie wiek. Bardzo się Borkowi podobał (i podoba) pomysł i sposób budowania narracji, ale mocno irytowało go sterowanie.