Zaokrąglona (w obie strony, spoglądając na cyferki) edycja Pixela niesie w sobie sporo treści na ponad 120 stronach drukiem (plus monochromatyczny dodatek dla patronów. Aby tradycji stało się zadość – w tym odcinku (numer 69) spojrzymy na Pixela od drugiej strony, czyli felietonów (biorąc pod uwagę konieczność przeprowadzenia wiosennych porządków).
Borek wychodzi z pudełka (indyków, w których ponoć fedruje tunele, jak czytamy w spisie treści) i zabiera się za ARG, czyli Alternative Reality Games. I nie wyjaśnia, ale sugeruje cały artykuł w tematyce ARG (i kilka obocznych), bo się nie zmieścił na jednej stronie. Co się w tej indyczej głowie Borka lęgnie to ja nie wiem… Alex po jednym numerze zwątpienia wkracza na przeciwny biegun i tym razem poleca… Pixela, opowiadając o rzeczywistości współczesnej prasy. To jednak nie koniec, bo zapowiada również… (ok, to trzeba po prostu przeczytać). Gawron buduje pomniki i rozlicza się z porami roku oraz kilogramami makulatury. Wreszcie: porządkuje biblioteczkę. I nie dotyczy to wyłącznie książek… Łukasz Orbitowski zabiera nas w podróż… po Outriders. Śledziu bawi się aparatem cyfrowym. Takim 800×600!
Czas na nieco poważniejsze i większe gabarytowo treści. Piotr Pieńkowski zaprasza na rozmowę z Bernardem Lehahnem (czyli twórcą X: Beyond the Frontier i kolejnych X-ów). Micz pieczołowicie wyłuskuje 21 klatek z drugiego Monkeya, a Bartek Czartoryski zabiera się za dzieła Annapurny. W SideQueście: 1x anime, 1x dokument, 1x kryminał, 1x serial fantasy, 1x serial SF, 1x film fantasy, 8 komiksów, dwie książki i reedycje Bajtków oraz reportaż, 3x planszówki i 1x paragrafówka i jedno ważne wydarzenie związane z komiksami.
User Jama opowiada o kosmicznych testach rakietowych silników, Paweł Gawlikowski daje nam spojrzeć do wnętrza big boxa BioSHocka 2 SE, a Łukasz Michalik rozważa na jakim etapie jest biologiczne sprzężenie zwrotne z cyfrowym sprzętem. Krystian Włosek rozmawia z nieżyjącym już Januszem Gajewiczem – twórcą programów dla ZX Spectrum dla KWCz. Gawron przygląda się fenomenowi War Inc., a Piotr Żymełka biega po świecie Arcanum. Michał Marek zabiera nas do świata Huntdown, natomiast Bartłomiej Kluska w tym numerze twierdzi, że najwspanialszą grą na świecie jest… Tetris.
W co w ostatnim miesiącu grała redakcja Pixela? Wiemy, że Sir Haszak zarządzał Spacebase Startopią. MRW odkrywał na nowo NieR Replicant ver.1.22474487139…(nie myląc cyferek w nazwie) oraz remake SaGa Frontier, spoglądał tez na Dooma 3 przez gogle PSVR, a także biegał po Lost Words: Beyond the Page. Zdan zajmował się klątwą Martwych Bogów, User Jama oglądał ciemne chmurki i sprawdzał rozmach fabularny Outridersów, a Paweł Schreiber zwiedzał świat Fantasiana oraz World of Demons. Szymon Góraj spoglądał na zremasterowany świat Shadow Mana, a Michał Marek brał udział w przygodach Genesis Noir. W tym czasie Pocztar odkrywał umiejętność wielokrotnego umierania w Returnalu, a Bartek Czartoryski – uczył się bycia wybrańcem w Oddworld: Soulstorm. Natomiast Bazyl walczy w duecie w It Takes Two.
W Loading (czyli rozgrzewce) przyjrzymy się z bliska próbie oddania kampanii wrześniowej w polskiej grze i przeczytamy wywiad z MS Games. Pjotsze zabierze nas w ekspresową podróż przez fenomen Valheim. Paweł Schreiber proponuje do wspólnego grania z dzieciakami: Dortfromantik (racja!), It Takes Two, Pokemon Quest i Among Us. Bartłomiej Kluska zabiera nas w podróż przez duże piksele Alberta na Atari XL/XE, Tiny Questa (C64), Monte Boyda (C64), Battle Kingdom (C64) oraz Delta’s Shadow (ZX Spectrum). W domenie gogli VR – User Jama zaprasza nas na podróż przez światy Maskmakera, Incarna R-ai-d, Cosmodreada i dysków Game Drive. A na początku Pixela jest jeszcze Indykarium z Human or Virus, Freelancer Life Simulator i The Forgotten (bardzo złych gier), do tego Sizeable, Out of Sight i Hidden Lands, a także Doctor Who: The Lonely Assassins, Cloud Climber, Mitoza, Nuts, Wanted Raccoon, kilka słów of nagrodzie BAFTA dla Carriona, debiucie Haszaka w Paradise Lost oraz rozwoju Godot Engine. Jest też coś o bańce indyczej, spadajacych prowizjach, Arizonie i The Game Development World Championship. A na rozgrzewkę: remaster Shin Megami Tensei III, pani premier Sobieski (którą ograł już Patrol), parę słów o wskrzeszaniu Diablo 2 i rozmowa z Josefem Farsem, twórca It Takes Two. We wstępniaku przeczytacie o krasnoludkach i cenach gier.
Kilka słów wyjaśnienia należy się patronom Pixela, którzy otrzymują w tym wydaniu Pixela zintegrowany, monochromatyczny dodatek One Life Left. A w nim cuda! Pan Kleks, Trepka, Wiśniewski i Zajdel! Wielkie nazwiska polskiej fantastyki, cudowne lata 60., kosmiczne trylogie i powojenna fantastyka. A na okładce One Life Left Lem. Stanisław Lem.
Pixel #69 podobno zawiera treści uporządkowane wiosennie. Nie wiemy dokładnie na czym ten porządek polega. W każdym razie – dostrzegliśmy Lemmingi.
Pełny spis treści Pixela #69
Loading
Autofire
Wywiad z twórcą It Takes Two, Diablo II: Resurrected oraz polskie motywy w Soulcalibur VI.
Indykarium
Nic co indycze nie jest obce Borkowi, fedrującemu tunele twórców niezależnych.
Vive VR Corner
Rynek gier na gogle wirtualnej rzeczywistości cały czas się rozwija, a naszym zadaniem jest wyłapywanie nowych interesujących produkcji.
RetroExpress
W tym z kolei dziale trzymamy rękę na pulsie w kwestii Atari, Commodore i gier powstających obecnie na wszystkie nieumarłe platformy.
Pixel Kids
Tym razem aż pięć propozycji, w której możemy grać wspólnie z dziećmi.
Valheim
Próbujemy rozszyfrować przyczyny największego fenomenu w branży indie ostatnich miesięcy.
Wywiad z MS Games
Rozmowa z twórcami z warszawskiego studia pracującymi nad Land of War.
Lands of War
Pierwsze wrażenia z gry w bezprecedensowy sposób odtwarzającej kampanię wrześniową.
Play the Game
Outriders
Polskie studio People Can Fly, znane w świecie z tytułów Painkiller, Gears of War: Judgement czy Bulletstorm, wraca w wielkim stylu. Po pięciu latach wytężonej pracy ukończony został nowy tytuł klasy AAA, będący wybuchowym połączeniem przygodowej gry akcji, strzelanki i RPG.
It Takes Two
Bohaterami są małżonkowie, którzy nie chcą czekać, aż śmierć ich rozłączy, i wolą powierzyć to zadanie prawnikom. W magiczny sposób zamieniają się jednak w lalki i zamiast cieszyć się rozkoszami rozwodu, muszą na nowo nauczyć się współpracować podczas szalonej przygody, którą przychodzi im przeżyć we własnym domu.
Oddworld: Soulstorm
Niestrudzony wybraniec, który ocalił swój lud przed maszynką do mielenia mięsa i kości, teraz musi wyleczyć pochorowanych od łyka Soulstormu braci i poprowadzić ich jeszcze dalej, hen za góry i kopalnie.
Retrurnal
Astronautka Selene rozbija się na spowitej tajemnicą planecie Atropos, przypominającej świat filmowego „Prometeusza”: ruiny obcych cywilizacji, niezrozumiała technologia, której użyteczność odkryjemy z czasem, dziwaczne artefakty, monumentalne pomniki, porozrzucane ciała.
Genesis Noir
Kryminał o istnieniu, życiu, jego powstaniu i konsekwencjach, napędzających je zależnościach, stawianych wymaganiach, trwaniu i pędzie ku nieuchronnej zagładzie. Historia obejmuje zarówno powstanie naszego kosmicznego matecznika, jak i jego ostatnie chwile.
Shadow Man Remastered
Shadow Man to dziś już nieco zapomniana, znakomita gra z 1999 roku traktująca o Michaelu LeRoi, który chcąc nie chcąc stał się najnowszym użytkownikiem mocy należącej do długiej linii nieśmiertelnych wojowników voodoo.
Lost Word: Beyond the Page
Są tu dwie równoległe fabuły, które zgodnie z prawidłami gatunku wpływają na siebie – to, co ma miejsce w prawdziwym świecie, wraca w krainie fantazji jako metafora.
World of Demons
Pierwsze wrażenie po uruchomieniu World of Demons – ach, te wspomnienia z Okami… Gier z oprawą naśladującą tradycyjne malarstwo japońskie jest multum, ale rzadko która robi to z takim wdziękiem jak WoD.
Doom 3 VR
Doom 3 wyszedł nie tylko w VR, ale konkretnie w PS VR. Systemie, który ma swoje wady (mała mobilność przez ograniczenie kamerką i kablem), ale i poważne zalety.
Fantasian
Zamiast budować środowisko w pełnym 3D, twórcy wybrali dużo bardziej archaiczne rozwiązanie, czyli statyczne tła (animowane tylko przy szybkich ruchach kamery, kiedy wchodzimy w kolejną część lokacji). Ale to nie byle jakie tła – nie ręcznie rysowane, tylko ręcznie budowane przez modelarzy, specjalistów od miniaturowych dioram, a potem pięknie sfotografowane.
I Saw Black Clouds
Kiedy koleżanka z małego miasteczka popełnia samobójstwo, Kristina postanawia się dowiedzieć, jakie były przyczyny tragedii. Pod fasadą normalnego życia w prowincjonalnej miejscowości kryją się mroczne tajemnice.
SaGa Frontier Remastered
To arcyciekawe doświadczenie – gra nie prowadzi za rękę (aż ciśnie się na klawiaturę „jak współczesne produkcje”), ale w przypadku serii SaGa to zagubienie, otwartość świata i możliwość eksploracji po omacku jest wpisane w DNA serii.
Curse of Dead Gods
Gra od razu wrzuca nas do podziemi wypełnionych pułapkami, kultystami i potworami, które służą tytułowym martwym bogom.
NIER Replicant Ver.1.22474487139
Gra, której potencjalni odbiorcy dzielą się na trzy grupy – ludzi, którzy nigdy nie grali w żadną część serii, fanów NieR: Automata i wreszcie miłośników oryginalnego Niera.
Starbase Startopia
Trzy pokłady o różnych zastosowaniach stają się areną bitwy o szczęście pracowników i gości odwiedzających stację kosmiczną, a niekiedy także o ich zdrowie i życie.
Hall of Fame
Najlepsza gra na świecie: Tetris
Historia Tetrisa zaczęła się w roku 1984, gdy Aleksiej Pażytnow, młody inżynier zatrudniony w Akademii Nauk ZSRR, zapragnął przenieść na komputer układankę, którą pamiętał z dzieciństwa.
Huntdown
Współczesny klasyk. Pozornie prezentuje się niczym standardowy, dwuwymiarowy run’n’gun i platformer, ale w rzeczywistości rozgrywce bliżej do intensywnego, fabularnego shootera 3D.
Arcanum: Przypowieść o Maszynach i Magyi
Tim Cain i Leonard Boyarsky po sukcesie pierwszego Fallouta szybko przystąpili do prac nad sequelem, ale wkrótce się okazało, że ich wizja rozmija się z tą, którą mieli włodarze Interplay. Opuścili więc podwoje firmy i założyli wraz z Jasonem Andersonem Troika Games…
War Inc.
War Incorporated – strategia czasu rzeczywistego, powstała w najpiękniejszym, złotym okresie świetności tego gatunku.
Secret Level
Janusz Gajewicz
Janusz Gajewicz był znany głównie z oprogramowania dla ZX Spectrum wydawanego przez wydawnictwo KWCz w latach osiemdziesiątych. To na jego produktach całe rzesze młodzieży uczyły się ortografii, matematyki czy też robiły sobie test inteligencji.
Biologiczne sprzężenie zwrotne
Coraz doskonalsze interfejsy mózg–komputer wykorzystujące nieinwazyjną elektroencefalografię (EEG) są badane i stosowane od dziesięcioleci, pozwalając na obsługę kursora, wprowadzanie tekstu czy sterowanie w grach wideo wyłącznie za pomocą pracy mózgu.
Kosmiczne testy
Space Launch System (SLS), najnowsza i największa rakieta NASA, przechodzi kolejne testy. Wykorzystywane w niej silniki rakietowe RS-25 zapożyczone są z wahadłowców kosmicznych, które latały na orbitę przez trzydzieści lat.
SideQuest
Comiesięczna porcja popkulturowych dobroci. Seriale, filmy, komiksy, książki, planszówka. To nie może się nie udać, zwłaszcza że nie opisujemy wszystkiego jak leci, tylko dokonujemy ostrej selekcji materiału.
Felieton Śledzia
Śledziu okrzepł po wydaniu komiksu i kontynuuje autobiograficzne peregrynacje z grami w tle.
Credits
Annapurna Interactive
Powiedzieć, że wydawniczy debiut Annapurna Interactive okazał się udany, to jakby nic nie powiedzieć. What Remains of Edith Finch z początku 2017 roku to tytuł określający nieformalne credo firmy, rzecz introwertyczna i kilkupiętrowa, oparta na zróżnicowanych mechanikach, z mocną fabułą mającą wywołać u gracza konkretne stany emocjonalne, ale bez uciekania się do prostego szantażu.
Felieton Łukasza Orbitowskiego
Jakoś na jesieni autor doszedł do wstrząsającego wniosku, że dobre gry przestały się ukazywać. Obraził się na świat i przegapił wszystkie dobre produkcje, jakie w tym czasie wyszły. A teraz zagrał w Outriders.
21 Klatek The Secret of Monkey Island 2
Opus magnum Rona Gilberta ukazało się na gwiazdkę 1991 roku. To był czas, gdy w przygodówki grali zgodnie wszyscy: pecetowcy, amigowcy i atarowcy.
Wywiad z ekipą studia EgoSoft
Piotr Pieńkowski rozmawia z magami od kosmicznych światów. To z ich warsztatu zeszła handlowo-symulacyjna seria X.
Felieton Gawrona
Gawron siedzi sobie wśród opasłych woluminów, jakie podstępnie wypadły z szafy w salonie, kartkując album „501 Must See Movies”.
Felieton Alexa
Od czasu do czasu warto poświęcić tę przestrzeń na jakąś refleksję o Pixelu, jego pozycji, problemach i tym, co dla niego mogą zrobić czytelnicy.
Felieton Borka
W grach komputerowych akcja jest zwykle umieszczana w świecie od początku do końca wykreowanym przez jej autorów – jak kontynent Tamriel w Elder Scrolls czy Night City w Cyberpunku 2077…