Powiało mrokiem, prawda? Dlatego, żeby nieco osłodzić atmosferę zajrzymy na początku na koniec magazynu, by sprawdzić co słychać u pixelowych felietonistów.

Borek święci triumf kampanii Puszki Pandory (ponad 100 000 w jednej zbiórce) i dorzuca sobie odrobinę dziegciu (pewnie nie wiecie co to dziegieć, nie szkodzi – ma działanie bakteriobójcze i antyseptyczne – i tej wersji będziemy się trzymać).

Alex szuka końca średniowiecza i początków gamingowego mainstreamu. Gawron opowiada o duchowych przygotowaniach do premiery CP2077. Łukasz Orbitowski gra w Northgard albo Northland i czeka na Total War (oraz wolny czas). A w KDP #66 trwają generalne porządki (i nie ma to związku z sukcesem kampanii Komiksu Dla Piksela).

Czas na chwile spędzone z wielostronicowymi artykułami: Bazyl poszukuje dopaminy w grach, sięgając po klasyki o zbieraniu monet a także rozmaite patoznajdźki. Bartek Kluska gra w niepodobnego do Dooma Strife’a. Szymon Góraj eksploruje cyberpunkowe inspiracje w grach na przestrzeni kilku dekad (wersja bogato ilustrowana).

User Jama serwuje nam przegląd kosmicznych superkomputerów. Natomiast Łukasz Michalik zabiera nas w jeszcze jedną podróż do świata Sierry, która rzeczywiście była mocno online (i właśnie o aspektach online rozrywki w wydaniu Sierry jest to powieść). W Hall of Fame Piotr Żymełka bierze na warsztat odbicie Jurassic Park w świecie gier.

Szymon Góraj postanowił prześledzić skomplikowane losy Księcia Persji (również w naszej gamingowej banieczce). Zaś Joe Decuire poddany wywiadowi Piotra Mańkowskiego zdradza sekrety powstania Ponga i roli Cyan Engineering w tworzeniu podwalin świata gier wideo.

W tym numerze tytuł najlepszej gry na świecie przyznaje Marcin M. Drews i z tego co wiemy, chodzi o drzwi w podłodze prowadzące do świata pełnego plastelinkowatych horrorków. Nie zapominajmy o big boxach, które w tym wydaniu reprezentuje Silent Service II z mapą mórz i oceanów…

W co grają recenzenci Pixela? Tym razem MRW opowiada na czterech stronach o Cyberpunku 2077, zwiedza też Dziki Zachód w El Hijo – A Wild West Tale. Micz zdaje relację z bojów w Demon’s Souls oraz Chronos: Before the Ashes.

Bartek Czartoryski zmierzy się z barwnym światem Fenyx: Immortal Rising i kolorowymi morzami w Call of the Sea. Paweł Schreiber sprawdza, czy mikstura Warriors i Hyrule jest równie strawna jak Breath of the Wild. Sir Haszak zarządza drużyną w Football Managerze 2021. Sos przechodzi młodzieńczy bunt w No More Heroes.

Bazyl słucha mitów i ogląda teatr cieni w Raji: An Ancient Epic. User Jama prowadzi batalie na Marsie w Per Aspera, by nieco później wrócić na Ziemię i poprowadzić pięć wideo randek w Five Dates, a po wszystkim odreagować w Medal of Honor: Above and Beyond (a do tego jeszcze wizyta w świecie Visage). Zdan podróżuje przez Haven. Pjotsze odważnie wkracza do świata World of Warcraft: Shadowlands. Marcin M. Granat sprawdza, czy samotna wizyta w barze może skończyć się urwanym filmem w Twin Mirror.

W Indykarium Borek uważnie analizuje ile indyki zarabiają na swoich produkcjach, a ile z ich pracy zżerają podatki i dystrybucja. Wśród przepytywanych: Bulbware, Deadbit, Moacube, The Moonwalls, Phobia Game Studio, Roman Studio, Silver Lemur Games, Sobstel.org oraz cztery indyki w czapkach-niewidkach.

W VR Corner powiało chłodem od Frostpointa, magią z Yoren, strategią w Thief Simulatorze. Na deser puzzle w kosmicznej otoczce w Stargaze.

Retroexpress zabierze nas w podróż do piekła (w Danteriffik II na ZX Spectrum), później w diablo trudną, acz bajeczną platformówkę Wiz: Quest for Magic Lantern na Amigę i jeszcze jedną platformówkę na Amstrada CPC – The Abduction of Oscar Z.

Pixel Kids został zdominowany przez nowe Raspberry Pi 400 oraz dwie gry dla maluchów: Psi Patrol: Kosmopieski ratują Zatokę Przygód oraz Tukoni – grę o puchatym, leśnym duszku z uszami.

Na horrorowy deser: wywiad z Christopherem  Stone’em, przeprowadzony przez Szymona Góraja oraz przegląd polskich horrorów, którymi straszył się Borek.

Dodatkowo, każdy kto zdecyduje się na zakup Pixela #66 w salonie prasowym lub wysyłkowo otrzyma drukowany egzemplarz magazynu Polskigamedev.pl (którego cyfrowa wersja dostępna jest za darmo).

Pełny spis treści Pixela #66

Loading

Autofire

Przebudowane i zrewitalizowane Autofire nadaje na nowych falach z energią i świeżością noworodka!

Indykarium

Kolejna porcja subiektywnych i obiektywnych wrażeń ze świata gier niezależnych.

Vive VR Corner

Redaktor User Jama coraz rzadziej zdejmuje gogle z głowy. Przywykł do życia w wirtualnym świecie na tyle, że nie przepuszcza żadnych wystrzałowych nowości.

Retroexpress

Prosimy nie regulować odbiorników – tutaj najświeższe wiadomości z frontu Atari i Commodore. Nikt nie przejmuje się, że tych firm już dawno nie ma (w przypadku Atari jej dawnego, mocarnego wcielenia) i cały czas ukazuje się nowe oprogramowanie na ich wysłużone maszyny.

Pixel Kids

Wspaniały świat gier i zabaw dla dzieci, które nie powinni również znudzić rodziców.

Wywiad z Chrisem Stone

Jako jedynej redakcji w Polsce udało nam się porozmawiać z twórcą ze studia Striking Distance odpowiedzialnym niegdyś między innymi za Dead Space.

Polskie Horrory

Z okazji nadchodzącej premiery Medium od Bloober Team serwujemy przegląd najważniejszych rodzimych produkcji spod znaku grozy.

Play the Game

Cyberpunk 2077

Początek to zbiór akcji, które można było ograć w jakiejś piwnicy w latach dziewięćdziesiątych, ale jednocześnie pokazujących świat gry – futurystyczną karykaturę naszego świata, gdzie rządzą seks, przemoc i turbokapitalizm. No, ale potem…

Demon’s Souls Remake

Pokaz gotyckiej wyobraźni na najwyższym poziomie. Ciężko przywołać z innych gier podobne lokacji, z których nie chciałoby się wychodzić, tylko sycić ich dekadenckim mrokiem.

Immortals: Fenyx Rising

Mówili: Ubisoft zrobił nową Zeldę. Owszem, mamy do dyspozycji otwarty świat, lecz jest on okalany nieprzejednanym murem scenariusza…

Visage

Rzecz jest po części przygodówką, po części grą eksploracyjną, natomiast w całości psychologicznym horrorem z ambicjami, by nie straszyć tylko z zaskoczenia, głośnym dźwiękiem czy nagłym wyskoczeniem klauna z upaćkanymi krwią łapami.

Hyrule Warriors: Age of Calamity

Trzeba zacząć od jasnego postawienia sprawy – wszyscy, którzy są przekonani, że to nowa Zelda, muszą od razu o tym zapomnieć. To nowa część serii Warriors.

Football Manager 2021

Rzucanie bidonem w szatni jest najbardziej efektowną, a zarazem najmniej przydatną nowinką w tegorocznej edycji piłkarskiej gry menedżerskiej.

No More Heroes

Wcielamy się w Travisa Touchdowna, fana gier wideo i japońskich kreskówek. Na aukcji internetowej wygrał miecz świetlny i nie ma teraz kasy na jedzenie, więc dołącza do ligi płatnych zabójców, próbując dostać się na do czołowej dziesiątki asasynów.

El Hijo

Skradanka pozbawiona przemocy. Jej głównym bohaterem jest chłopiec mieszkający na farmie z owdowiała mamą. Pewnego dnia napadają ich bandyci – palą domostwo, a chłopiec trafia do… klasztoru, gdzie razem z innymi dzieciakami zmuszany jest do niewolniczej pracy.

Raji

Debiut studia Nodding Heads Games zabiera nas do starożytnych Indii, gdzie wcielamy się w dzielną Raji, która musi uratować swojego porwanego przez demony brata.

Per Aspera

Tytuł gry stanowi część łacińskiej sentencji „per aspera ad astra”, czyli „przez ciernie do gwiazd”, i tutaj odnosi się do trudu budowania poprawnie funkcjonującej, nieustannie rozrastającej się kolonii.

Haven

Opowieść o relacji z drugą osobą, o związku, o uczuciach. Naszymi bohaterami są Kay i Yu – dwójka zakochanych, która uciekła na inną planetę, by móc być ze sobą.

Five Dates

Wcielasz się w postać dwudziestoparolatka zamkniętego od dłuższego czasu w domu, który po raz pierwszy korzysta z aplikacji do wideorandek.

Call of Sea

Mieszanka symulatora chodzenia i gry logicznej, gdzie rozwiązywanie kolejnych zagadek odkrywa przed nami meandry fabuły, a one pozwalają z kolei na znalezienie klucza do zagadek.

World of Warcraft: Shadowlands

Tym razem wybierzemy się do świata zmarłych, gdzie liniowa fabuła zaprowadzi nas do kilku różniących się od siebie krain.

Chronos: Before the Ashes

Świat Krell wydawał się w wirtualnej rzeczywistości tak tajemniczy jak najbardziej ulotne bajki z dzieciństwa, a jednocześnie zadania i zagadki były tak proste, że ograniczenia ruchu nie mogły przeszkodzić w ich wykonaniu. A teraz?

Twin Mirror

Można próbować odciąć się od przeszłości. Można wyjechać czy zerwać kontakt z ludźmi z dawnych lat. Jednak gdy nagle umiera były przyjaciel, trzeba stawić czoła temu, przed czym się dziecinnie uciekało.

Medal of Honor: Above and Beyond

Ukazanie się tej wysokobudżetowej strzelanki to wielkie święto dla graczy VR. Rzecz jest od początku do końca zaprojektowana pod kątem ergonomicznego grania w wirtualnej rzeczywistości i to widać na każdym krok.

Hall of Fame

Najlepsza gra na świecie: Trap Door

Za tę ośmiobitową produkcję odpowiadała ekipa znana jako Brainbox Mills – dwóch brytyjskich animatorów Charlie Mills i Terry Brain. Ten drugi znany był głównie z „Wallace’a i Gromita”.

Wywiad z Joe Decuirem

Z Pixelem zgodził się porozmawiać współtwórca konsoli Atari VCS, komputerów Atari 400/800, Amigi, standardu USB oraz bluetootha. Staraliśmy się udźwignąć gatunkowy ciężar tej rozmowy.

Prince of Persia

Przełom lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych upłynął nie tylko pod znakiem szeroko zakrojonych geopolitycznych zmian. W branży gier narodziła się bowiem seria, której długofalowy wpływ zarówno na gatunek, jak i całą popkulturę można przyrównywać do sukcesu Tomb Raidera.

Jurassic Park wiecznie żywy

Michael Crichton na pomysł powieści z wątkiem wyhodowania dinozaura wpadł już w 1980 roku. Powstał zarys książki, w której pewien naukowiec powołuje do życia prehistorycznego gada…

Secret Level

Sierra Network

Założona przez Robertę i Kena Williamsów w 1979 roku Sierra (a w zasadzie On-Line Systems) była dobrym przykładem, jak pomysłowością i determinacją można spełnić amerykański sen, przechodząc drogę od – niemal – pucybuta do milionera.

Big Box: Silent Service II

Był czas, kiedy symulatory „podwodniaków” miały swoje pięć minut – 688 Attack Sub, Aces of the Deep, Silent Hunter. Ale to Silent Service, stworzony w 1985 roku przez Sida Meiera z rozwijającego dopiero wtedy skrzydła MicroProse, uznawany jest za prawdziwego prekursora gatunku!

Kosmiczne superkomputery

W filmach i literaturze science fiction pokładowa sztuczna inteligencja jest tak oklepana jak radia w samochodach. Superkomputer, dzięki potężnej mocy obliczeniowej, nie tylko zawiaduje wszystkimi funkcjami samego statku, ale można też z nim po ludzku porozmawiać.

Sidequest

W okresie przedświątecznym wpadło nam w ręce najwięcej komiksów, bo kinematografia trochę przystanęła. Moebius, Andreas, Remender i inni – popkulturowy kalejdoskop znów w akcji.

Felieton Śledzia

Gdy zakończyliśmy cykl 64 odcinków KDP, czyli format klasycznego albumu komiksowego, zrodziło się pytanie: co będzie dalej. Tymczasem Doktor Śledziu bez wysilania się dalej przebija się przez growe wspomnienia.

Credits

Gry Cyberpunkowe

Najpopularniejszy ostatnio gatunek fantastyki przeszedł długą drogę. Cyberpunk rodził się w głowach zapaleńców z lat osiemdziesiątych ubiegłego stulecia, będąc przez lata niszowym nurtem.

Strife

W roku 1996 ukazały się Duke Nukem 3D i Quake, udowadniając, że gatunek first person shooter nie będzie sezonową ciekawostką. Jednak te hity, podobnie jak inne produkcje, które polska prasa branżowa trafnie określała mianem „doomopodobnych”…

Felieton Łukasza Orbitowskiego

Autor niedawno kupił Northgard na Switcha, najmniej majestatyczną konsolę świata, i gra trochę za dnia. Odkleja się na pół godzinki, by przeżyć przygodę w kolorowym świecie wesołych wikingów.

W poszukiwaniu dopaminy

Bazyl zawsze chciał cieszyć się grą i dotrzeć do jej szczęśliwego (lub nie) końca. Aż nagle odkrył dziwną potrzebę nie tylko przeżywania przygody, ale także zbierania całego badziewia, które ukryto na mapie. Na przypadłość tę cierpią tysiące graczy, a leku nie widać.

Felieton Gawrona

W przerwach pomiędzy pisaniem felietonów dla Pixela Gawron udaje pracownika uczelni wyższej i ostatnio to czyniąc, przeglądał warunki konkursu badawczego ogłoszonego przez Japońską Agencję ds. Technologii i Nauki.

Felieton Alexa

Tak, zapadła decyzja, że należy wypowiedzieć się o Cyberpunku 2077, tyle że oczywiście Kapitan nie podąża utartą ścieżką.

Felieton Borka

Crowdfundingowa akcja Puszki Pandory to jedna rzecz, ale jest jeszcze kwestia, czy i jak wydać zbiór felietonów Borka.