Pixel dołącza do tradycji magazynów o grach, które co roku serwują graczom kalendarz. Jeśli więc jesteście prenumeratorami PSX Extreme i Pixela, to będziecie posiadaczami dwóch, naściennych przypominaczy o upływie czasu. Jednak w wielu kwestiach diametralnie różnych. Okładkę zdominował Empire of Sin – najnowsza gra studia Johna Romero opowiadająca o mafii i walce o władzę za czasów prohibicji. Co słychać między okładkami?

Na samym końcu magazynu Borek rozważa poziom trudności gier, opowiada o pendrivie (tym z trawy, ale na Steamie) i marketingu szeptanym. I fajtłapi w BPM (to taka nowa wersja fightera, jakby ktoś pytał). Alex pisze o dwóch światach, multirzeczywistości i postrzeganiu świata, no i wskazuje, że Orwell napisał to lepiej. Gawron rozbija na części paradoks opon zimowo-letnich i opłacalności tworzenia uniwersalnych szczepionek, wykręcając niebezpiecznie w stronę zaufanych (społecznie) zawodów i Orwella oraz dziennikarskiej wiarygodności. Opuszczamy bastion Top Secretu i wyruszamy w ekspresową podróż przez świat krótkich strzelanin. I nie jest to Galaga, w której szybko zginiemy, a przebrane przez Bartka Czarotyskiego historie zabójstw w świeci e gier i emanacje chorych świadomości seryjnych morderców…
Łukasz Orbitowski zabiera nas w podróż sentymentalną przez światy opisane i wykreowane przez Tolkiena – w książkach, grach i filmach (zaledwie na jednej stronie felietonu). Bartłomiej Kluska opowiada o Joe Kingu i jego przelocie Amazońską Królową – czyli jedynej grze która tak sprawnie połączyła w jedno Indy’ego i Gubrusha. Łukasz Bernacki przeprowadza nas przez historię JRPG-a Vargant Story stworzonych przez Yasumi Matsuno. No i czas na KDP #65, czyli pierwszy epizod drugiego sezonu opowieści Śledzia, w którym nic się nie zmienia poza winietą…. i tęsknotą za swobodnym jeżdżeniem na kosiarce, bez planowania.
W Sidequeście – krótkie recenzje jednego anime, pięciu seriali, 13 komiksów, pięciu książek i jednej reedycji gry (która właśnie się pakuje w wirtualne Puszki na wspieram.to).

User Jama przedstawia galerię… kosmicznych plakatów. Borek prowadzi wywiad z Waldemarem Chromińskim i Waldemarem Janasem – założycielami Powszechnej Wysyłkowej Wypożyczalni Programów Komputerowych Enter-Computing. Łukasz Michalik powadzi nas za rękę przez zawiłą genezę symulatorów lotu.
W Hall of Fame Marcin M. Drews serwuje nam podróż sentymentalną przez The Goonies, id kina i VHS-ów po gry i jeszcze raz gry! Piotr Żymełka opowiada o innym, mieniącym się neonowymi barwami uniwersum – również wywodzącym się z kina – to Tron i jego niesamowite wyścigi w świecie złożonym z kodu. Micz zagląda w pierwsze karty historii Atari i rozważa, jak to pewna piłeczka przyłożyła się do cyfrowej rewolucji. No a Bartłomiej Kluska gra w najlepszą grę na świecie, którą jest Commander Keen.
Na warsztaty recenzentów w Play the Game trafiło 13 tytułów. Sir Haszak udawał gangstera w Empire of Sin. MRW dalej gra w antologię The Dark Pictures, tym razem mając Little Hope oraz bawi się Like A Dragon, w Yakuzę, by później wskoczyć w rytmie muzyki do świata Kingdom Hearts. Pocztar rozgryza platformówkowe zagadki w Sackoboy na PS5 oraz walczy w Godfalla i Call of Duty: Black Ops – Cold War. Bartek Czartoryski ściga się bez prawa jazdy w Dirt 5. User Jama rozgryza zagadki antropomorficznych kogutów w stylistyce noir. Zdan pali co popadnie i ponoć coś buduje w Valhalli. Piotr Żymełka odświeża dla nas Sama & Maxa. Paweł Gawlikowski walczy z ostrzami w stylu live, die, repeat…

Natomiast na dobrą rozgrzewkę, Pocztar i Bartek Czartoryski na białych i czarnych stronach opowiadają o swoich doświadczeniach z PlayStarion 5 i nowiutkim Xboksem Series X. W Pixel Kids tym razem zaledwie jedna strona, na której Paweł Schreiber opowiada o Zniw Adventure oraz All of You. W RetroExpressie Bartłomiej Kluska gra na Amstradzie w CPC Soccera, na Commodore 64 w Zeta Winga i na ZX Spectrum w Rat-A-Tat. W Vive VR Corner User Jama raz jest Swordsmanem, innym razem walczy jak ninja w Sairento, przemierza Otchłań Hipersześcianu w Swords of Gargantua i potyka się na słowa w Vive Sync. Borek w Indykarium przygląda się i rozkłada na procenty popularność różnych silników do gier wydawanych na itch.io oraz przedstawia galerię gier biorących udział w Pixel Awards Europe 2020. I jeszcze raz powtarza nam o geniuszu twórców Return of the Obra Dinn.
W przebudowanym Autofire – kilka słów o Transient, SpellForce 3 DLC, Deluxe Ski Jump 2, Falconeerze, NBA2K, Game & Watch: Super Mario Bros., Bugsnaksie, zremasterowanym Spider-Manie i Destiny 2: Poza Światem oraz King’s Bounty II. We wstępniaku rednacz opowiada o snach o konsolach, spoglądając w karty historii gier wideo.
Aktualizacja: z przyczyn niezależnych od wydawcy Pixel #65 pojawi się w salonach prasowych 8.12.2020 r.
„Dziś miał pojawić się w sprzedaży w salonach prasowych grudniowy numer Pixela z Kalendarzem 2021. Niestety wirusowa pożoga dotyka nie tylko nas, olbrzymie problemy ma też drukarnia. Głównym kłopotem jest oczywiście kwarantanna załogi i maszyny siłą rzeczy nie pracują na pełnych obrotach, jedna zmiana wypadła. Nie lepiej jest z kierowcami, którzy codziennie musza rozwozić nakłady… 
Udało się nam ustalić, że w sprzedaży Pixel pojawi się w najbliższy wtorek 8 grudnia (7 grudnia jest niemożliwy, bo to dzień tygodników i sieci też nie wyrobią…).
Cóż, pozostaje nam przetrwać ten czas…
Jakby co numer w pdf i w druku dostępny jest na shop.pixel-magazine.com i tutaj zakupione będziemy wysyłać od jutra!
Dziękujemy za zrozumienie!”
<
Pełny spis treści Pixela #65
Loading
Autofire
Przebudowane i zrewitalizowane Autofire nadaje na nowych falach z energią i świeżością noworodka!
Indykarium
Borek nie zastanawia się, czy pandemia zahamowała indyczą branżę, tylko niestrudzenie lornetkuje horyzont w poszukiwaniu godnych odnotowania wydarzeń.
Vive VR Corner
Redaktor User Jama coraz rzadziej zdejmuje gogle z głowy. Przywykł do życia w wirtualnym świecie na tyle, że nie przepuszcza żadnych wystrzałowych nowości.
RetroExpress
Prosimy nie regulować odbiorników – tutaj najświeższe wiadomości z frontu Atari i Commodore. Nikt nie przejmuje się, że tych firm już dawno nie ma (w przypadku Atari jej dawnego, mocarnego wcielenia) i cały czas ukazuje się nowe oprogramowanie na ich wysłużone maszyny.
Pixel Kids
Wspaniały świat gier i zabaw dla dzieci, które nie powinni również znudzić rodziców.
PlayStation 5
Testujemy białą futurystyczną maszynę wypuszczoną przez tokijskich samurajów.
Xbox Series X
Design nowego produktu z Redmond jest sporo lepszy niż Xboksa One, ale czy to wystarczy do wygrania bitwy w nowej generacji konsol?
Play the Game
Empire of Sin
Chicago lat dwudziestych ubiegłego wieku nie jest spokojnym miejscem, do czego sami przykładamy rękę, a raczej lufę. Gęsto tu od kul, trupów i intryg. Aż chce się zostać królem Wietrznego Miasta i zbudować biznes napędzany hektolitrami alkoholu.
Spider-Man: Miles Morales
Jeden z tytułów startowych dla PS5 z jednej strony wprowadza w nową generację, z drugiej stoi w międzygeneracyjnym rozkroku. To kontynuacja świetnej gry z 2018 roku, ale trudno nazwać ją pełnoprawnym sequelem, raczej dużym dodatkiem serwującym więcej bliźniaczej zawartości, na szczęście równie znakomitej.
The Dark Pictures Anthology: Little Hope
Małe miasteczko, które przed laty opanowało szaleństwo procesów o czary, i grupa zagubionych ludzi, którzy muszą przeżyć do rana. Klasyczny horror? Kolejna po Man of Medan produkcja specjalistów z Supermassive Games.
Sackboy: Wielka Przygoda
Dzielny bohater stawi czoła niejakiemu Vexowi, przemierzając prześliczny, pieczołowicie zaprojektowany trójwymiarowy Świat Rzemiosła. Gotowi na kojącą nerwy, pełną humoru platformówkę?
Dirt 5
Po co się męczyć ze skrzyżowaniami, pierwszeństwem przejazdu na rondzie przeciętym torami tramwajowymi oraz kilometrowymi korkami, skoro można wygodnie zasiąść przed ekranem i przeżyć przygodę, która przydarzy się w rzeczywistości tylko nielicznym?
Chicken Police
Światła miasta leniwie migotały na smaganym deszczem oknie mojego jednoosobowego biura detektywistycznego. Nagle w drzwiach pojawiła się klientka – uroda aktorki filmowej, nogi aż do ziemi i obezwładniający zapach perfum z wyższych sfer…
Yakuza: Like A Dragon
Nowy bohater, nowy pomysł na grę, ale stare śmieci. Świat japońskich gangsterów tym razem jest prawdziwym jRPG, jak Dragon Quest.
Assassin’s Creed Valhalla
Hej ho, wikingiem być, mnóstwo miodu pić, klasztor spalić, wrogów po mordzie nawalić!
Kingdom Hearts: Melody of Memory
Trójka bohaterów biegnie przez krainę i walczy z nacierającymi wrogami. Cios, skok, magia – wszystko trzeba zrobić w odpowiednim okienku czasowym, coś jakby długa sesja QTE.
Sam & Max: Save the World Remastered
Od razu rozwiejmy wszelkie wątpliwości – to dokładnie ta sama gra, co w 2006 roku, poprawiono jedynie grafikę, dodano trochę nowej muzyki i lekko podrasowano interfejs oraz cutscenki.
Godfall
Upadły król Orin dysponuje jedną z dwunastu zbroi, które można zmieniać, a także dwiema broniami białymi. Nowość wydana wyłącznie na PS5 i PC!
Call of Duty: Black Ops – Cold War
Strzelania jest tu jakby mniej niż w klasycznym CoD, ale na PS5 wypada ono bosko dzięki wykorzystaniu adaptacyjnych triggerów i wibracji DualSense.
Disc Room
W 2089 roku na orbicie Jowisza pojawia się gigantyczny dysk, a my, jako dzielny naukowiec, musimy zbadać, co znajduje się w jego trzewiach. Aby tego dokonać, będziemy musieli zmierzyć się z systemem obronnym stworzonym przez obcych…
Hall of Fame
Najlepsza gra na świecie: Commander Keen
Nasza opowieść zaczyna się u schyłku lat osiemdziesiątych XX wieku, gdy pewien ledwie pełnoletni programista stworzył procedurę płynnego przewijania zawartości ekranu we wszystkich kierunkach.
Od piłeczki do rewolucji cyfrowej
Zaglądamy do zaginionych, rzadko opisywanych w książkach lat 1973–1975 z historii Atari, żeby zobaczyć, że dokładnie wtedy wykuła się przyszłość elektronicznej rozrywki. Wszystko, co się wydarzyło potem, było konsekwencją przełomu, jaki wstrząsnął Doliną Krzemową i zmienił losy całego świata.
Tron
Najpierw był film otwierający przez widzami powab wirtualnej rzeczywistości, a potem powstała gra, równie wciągająca, a pod wieloma względami wyjątkowa.
The Goonies
Jeden z filmów dzieciństwa obecnych czterdziestolatków i zarazem jedna z najlepszych gier na małe Atari. Oddajemy hołd gromadce Postrzeleńców!
Secret Level
Skąd się wzięły symulatory
Historia lotów z wykorzystaniem sprzętu cięższego od powietrza, rozpoczęta przed laty przez mitycznego Dedala, pod koniec XIX wieku zmierzała do szczęśliwego finału…
Enter Computing – wywiad
Rozmowa Borka z twórcami kultowej wypożyczalni programów komputerowych powstałej w latach osiemdziesiątych.
Kosmiczne Plakaty
Dobry wgląd w duszę agencji kosmicznych dają nam plakaty. Plakat stanowi przemyślaną koncepcję, która musi zmieścić się w jednym kadrze, uwypuklić coś charakterystycznego, najważniejszego, a jednocześnie powinna być na tyle klarowna wizualnie, żeby wiadomo było, o co chodzi, dla oglądającego z oddali.
Sidequest
Sypnęło zwłaszcza komiksami, ale są też książki o grach wideo i seriale pokazujące fantastyczne krainy. Conan, Mandalorian, Szninkiel i inni bohaterowie wdzierają się na Pixelowe łamy.
Felieton Śledzia
Odcinek numer 65 to poniekąd otwarcie nowego rozdziały w twórczości Śledzia, zaraz po zakończeniu fenomenalnie udanego crowdfundingu albumu KDP.
Credits
Vargant Story
Jeden z późnych przebojów na PlayStation One był grą dopracowaną do granic możliwości i w jakiś sposób antycypował mroczne bajki spod znaku Dark Souls.
Flight of the Amazon Queen
To miało być rutynowe zlecenie. Joe King – pilot do wynajęcia – otrzymał zadanie, by przetransportować Faye Russel, zjawiskowo piękną gwiazdę filmową, na plan zdjęciowy nieopodal Amazonki…
Felieton Łukasza Orbitowskeigo
Kiedy autor był mały, mama opowiadała mu historie zaczerpnięte z Tolkiena. Miał pięć lat i słuchał o Bilbie Bagginsie, o Sarumanie i pierścieniu.
Krótkie gry o zabijaniu
Ktoś złośliwy mógłby powiedzieć, że fascynacja seryjnymi mordercami jest jak dziecięce zainteresowanie dinozaurami – kiedyś minie. Popkultura krwawego tematu jednak nie odpuści chyba nigdy, lecz, co interesujące, gry częściej odwołują się do fantazji niż prawdy.
Felieton Gawrona
Czytając współczesne gazety (o przepraszamy, portale i blogi), coraz częściej Gawron się zastanawia, kto i ile zapłacił za taką, a nie inną treść wiadomości prasowej, recenzji książki, testu sprzętu elektronicznego czy wreszcie recenzji gry.
Felieton Alexa
Istnienie multirzeczywistości nie jest nowym zjawiskiem, osobom zainteresowanym można polecić felieton „Historię piszą zwycięzcy” George’a Orwella, który napisał o tym samym co Alex, tylko osiemdziesiąt lat wcześniej.
Felieton Borka
Temat „panie, kiedyś to gry były trudne, nie to co teraz” wraca co jakiś czas jak bumerang. Przypomniał się Borkowi po tym, jak zagrał kolejno w trzy gry – pierwszą było Bullets Per Minute, drugą Ghostrunner, trzecią Terminator: Ressistance.