8 października rozpocznie się Festiwal Sztuki Cyfrowej Patchlab. To jubileuszowa, dziesiąta edycja, odbywająca się pod hasłem Game Over. Wydarzenie potrwa trzy dni w formie stacjonarnej oraz (równolegle) online.

Krakowski festiwal sztuki cyfrowej w tym roku zabierze nas w podróż przez eksperymentalny świat pioniera wideoartu – Billa Violi, zaprosi na koncert japońskiego wirtuoza synestezji – Ryoichiego Kurokawy oraz zaproponuje wernisaż prace inspirowanych twórczością Lema, w tym premierowy projekt audiowizualny, zrealizowany w Galerii Contemporary Art Arsenal w Toronto, grę miejską oraz interaktywne doświadczenie w Ogrodzie Botanicznym Uniwersytetu Jagiellońskiego. Podczas Game Over będzie można zobaczyć prace ponad 32 artystów z Polski, Niemiec, Austrii, Hiszpanii, Francji, Belgii, Włoch, Węgier, Japonii, Iranu, Argentyny, Stanów Zjednoczonych, Kanady i Wielkiej Brytanii.

Tytuł Game Over nawiązuje do specyficznego i wielogatunkowego medium, które łączy przestrzeń wirtualną i rzeczywistą – gier wideo. Współczesnym grom trudno już przypisać jedynie funkcję rozrywkową – urosły one do rangi rytuału, a nawet obiektu kultu, stając się obiektem medialnym, a często nawet zmieniając się w narzędzia ekspresji artystycznej.

„Dzięki swojej interaktywności, gry stały się jednym z najbardziej postępowych sposobów komunikacji. W kreatywny sposób łączą interaktywny storytelling z immersją i oferują doświadczenia, pozwalające na zanurzenie się w opowieści. Gry posiadają ogromne możliwości edukacyjne i poznawcze, eksplorują zagadnienia związane z symulacją oraz reprezentacją, konfrontują ze społecznymi i ideologicznymi problemami, a także prezentują potencjał twórczy daleki od eskapizmu, jednocześnie nie stroniąc od zabawy. Niewątpliwie gry zajmują ważne miejsce we współczesnej kulturze cyfrowej, otwierając nowe perspektywy jej rozwoju.” – Elwira Wojtunik, Dyrektor Artystyczna Festiwalu

Na wystawie w Pałacu Potockich będzie można zobaczyć m.in. jedną z pierwszych eksperymentalnych gier artystycznych w historii, stworzoną przez mistrza wideoartu Billa Violę (USA) – The Night Journey, zrealizowaną z Game Innovation Lab na Uniwersytecie w Południowej Kalifornii. Jest to także okazja, by zagrać w gry artystyczne, zaprojektowane przez Josepha DeLappe (USA), Lawrence’a Leka (Niemcy), Total Refusal (Austria), Andy’ego Kelly (Wielka Brytania) czy Tale of Tales (Belgia). Nietypowym projektom ze świata gier poświęcone będą również, dostępne online, panele dyskusyjne z udziałem ekspertów tematu, m.in Isabelle Arvers, Laury Palavecino czy twórców z moskiewskiego studia Masterskaya 15.

Žagar AV Experience Performance

Z okazji obchodów setnych urodzin Stanisława Lema, który często sięgał do teorii gier, festiwal Patchlab przygotował specjalne pasmo zatytułowane Lemosfera. Będzie można wziąć udział w interaktywnym projekcie Messages to The Post-Human Earth, przeznaczonym do odbioru w parach. Praca powstała w wyniku inspiracji brytyjskiego kolektywu Anagram propozycją Lema, aby zakodować informację o składowanych niebezpiecznych odpadach nuklearnych w DNA drzew. Ten wyjątkowy projekt, mający formę doświadczenia dźwiękowego z elementami rozszerzonej rzeczywistości, powstał na zamówienie Instytutu Adama Mickiewicza w Warszawie i będzie prezentowany premierowo w Ogrodzie Botanicznym UJ. Citylighty w przestrzeni Starego Miasta Krakowa staną się planszą gry miejskiej E-LEM-ENTY, inspirowanej gwiezdnymi podróżami Ijona Tichego, a za pośrednictwem platformy Play Krakow zobaczymy specjalny projekt audiowizualny irańskiego artysty Ali Phi pt. Infinite Couplet, zrealizowany we współpracy z Galerią Contemporary Art Arsenal w Toronto.

subassemblies -Ryoichi Kurokawa

Hasło dziesiątej edycji – Game Over – kwestionuje również naszą władczą pozycję na planecie. Pandemia i ekstremalne warunki pogodowe usilnie zwracają naszą uwagę na zmiany klimatyczne i skutki działalności człowieka. Wątek ten pojawi się m.in. w koncercie audiowizualnym subassemblies  japońskiego artysty Ryoichiego Kurokawy, w którym artysta przedstawi siłę natury, przejmującą władzę nad wytworami człowieka. To spektakularne widowisko zobaczymy ostatniego dnia festiwalu, podczas specjalnego wieczoru w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, gdzie wystąpi również Tatsuru Arai, tworzący kompozycje, które pozwalają na dźwiękowe doświadczenie części natury wszechświata.

2065 Lawrence Lek (fot Sadie Coles)

W przestrzeni Hevre+1, podczas AVnocy zanurzymy się w trzy audiowizualne performence’y, realizowane na żywo przez artystów z Toronto, Budapesztu i Wiednia. W programie znajdą się również animacje nagrodzone na Ars Electronica w Linzu. Dla osób, które nie będą miały możliwości przybycia do Krakowa, część programu dostępna będzie online. Zdalnie uczestniczyć będzie można w panelach eksperckich dotyczących gier artystycznych oraz w trzech warsztatach projektowania narracji interaktywnej,  prowadzonych przez The Kissinger Twins – laureatów nagrody The Webby Awards – czy autorkę docenionego na Sundance Film Festival projektu VR Noccc, Weronikę Lewandowską.

How to Disappear – TotalRefusal

Pełny program dziesiątej edycji festiwalu Patchlab można znaleźć na stronie patchlab.pl

Festiwal Sztuki Cyfrowej Patchlab poświęcony jest twórczości, która powstaje w oparciu o najnowsze technologie i kreatywne programowanie. Organizatorem jest Fundacja Photon.

Messages to The Post-Human Earth – Anagram

Festiwal Patchlab otrzymał oznaczenie EFFE 2019-2021 przyznane przez European Festivals Association (EFA) za wyjątkowe i innowacyjne podejście, wkład w sztukę, zaangażowanie społeczne i międzynarodową otwartość.

www: https://patchlab.pl/

Facebook: https://www.facebook.com/patchlabfestival

Event: https://www.facebook.com/events/174884377988585

Instagram: https://www.instagram.com/patchlabfestival/

Kontakt: press@patchlab.pl, 507123895, 696455334

Pixel oraz Pixelpost.pl są patronami medialnymi Game Over Festiwal Sztuki Cyfrowej Patchlab 2021