Są tacy, którzy sami muszą sobie książki pisać, jak również ci, o których książki (w formie wywiadu rzeki) piszą inni. Tym razem Korporacja Ha!art (której dowodzi profesor Piotr Marecki, twórca UBU Labu) zdecydowała się opracować i wydać najdłuższy wywiad z Tomaszem Cieślewiczem (aka TDC), zadeklarowanym właścicielem, posiadaczem i użytkownikiem 8-bitowego Atari.

Premiera książki, której pełny tytuł brzmi: „Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny. Narodziny gamedevu z ducha demosceny w Polsce” odbędzie się w Krakowie, w Pięknym Psie przy placu Wolica 9, 14 grudnia 2019 roku o godzinie 18. Podczas wydarzenia będzie można poznać zarówno Tomasza Cieślewicza, jak i twórcę tego książkowego wywiadu o narodzinach gamdevu – Piotra Mareckiego. Będzie również Krzysztof A. Ziembik, autor pikselartowej okładki „Oni migają…”. Książka w dniu premiery będzie oferowana w promocyjnej cenie.

Sama książka opowiada o początkach polskiego gamedevu, na które ogromny wpływ miała demoscena. Tomasz Cieślewicz oprowadza czytelników po świecie maszyn 8-bitowych, epoce giełd i piractwa oprogramowania oraz powstających, tematycznych magazynów komputerowych, które współtworzył. W opisie publikacji czytamy:

„Z tej geekowskiej narracji wynika także, że gry i demoscena to część dziedzictwa kulturowego, a Robbo i inne tytuły należy wreszcie postawić tam gdzie ich miejsce: obok filmów Wajdy i powieści Tokarczuk.”

Na zachętę publikujemy komplety spis treści „Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny. Narodziny gamedevu z ducha demosceny w Polsce”:

1. MIELIŚMY GŁÓD KOMPUTERÓW
Początki gamedevu w Polsce / Byliśmy totalnie do tyłu! / Mieliśmy głód komputerów / Atari w Pewexie, Commodore 64 z Niemiec/ stan wojenny i pierwszy automat arcade’owy/ Ogromna rola ZX Spectrum / Różnice między komputerami rzutują na charaktery ich użytkowników/ Złomodor, Spectrumna i Atari z węgla i ze stali /

2. NASZE SPÓŹNIENIE OKAZAŁO SIĘ ZBAWIENIEM
Bieda jak w Indiach/ Vzasopisma o komputerach – Top Secret, Secret Service, IKS, Bajtek / Krzyś Kubeczko / Atari podłączone do telewizora / System turbo/ Internetu jeszcze nie było / kółko komputerowe bez komputerów / W co wtedy grałeś? / Opisy gier nie przystawały do stanu faktycznego / Garbowanie pamięci i stołokulotoncze urządzenie wskazujące / Granie subwersywne / Modyfikacja gry to była rozrywka / Chciałem zmieść moją szkołę z powierzchni ziemi / Hakowanie rzeczywistości / Nudne „państwowe” gry komputerowe / Nie chcę się śmiać z bieda-komputerów / Polskie konsole / Sinclair skomputeryzował socjalistyczną Polskę / Jack Tramiel przypomina sobie o polskich korzeniach / Wydarzyło się jakieś szaleństwo / Nasze spóźnienie okazało się zbawieniem/

3. RYNKOWA SCHIZOFRENIA
Giełdy i piraci / Walka z piractwem polskich gier / Tak do końca nikt nie był wtedy w Polsce w tej branży w zgodzie z prawem / Rynkowa schizofrenia i gigantyczny biznes / Te dzieciaki nie miały pojęcia, że istnieje coś takiego jak prawa autorskie / Giełda na Grzybowskiej / Zalewanie klejem / Crackerzy i hakerzy / Cractra jako reklamy piratów / Ustawa z 4 lutego 1994 roku / Zalety piractwa / Otwarte komputery

4. KOPIOWANIE SUROWO WSKAZANE NA POLSKIEJ DEMOSCENIE
Giełdy a początki gamedevu / Prescena czyli nerdzi i geekowie i ich twórczość / Polska demoscena i „kopiowanie surowo wskazane”/ Sztuka, gdzie istotne są forma i sprzęt / Nicki na demoscenie/ Komputer zaczął mówić po polsku/ Od demosceny do gamedevu / Pierwsza polska gra /

5. GATUNKI I KLASYKI
Mózgprocesor i Robbo / Czy najsłynniejsza polska gra jest plagiatem? / Taka postawa, jaką prezentuje Pelc, normalna po prostu nie jest / Demosceniczne ambicje w grach / To historycznie najważniejszy moment i jednocześnie też katastrofa – Arkanoid II Pink Softhardu / Five to Five – demko jako reklama / Początki Mirage’u / Gamo- gatunek, który umarł śmiercią naturalną / Sukces komnatówki A.D. 2044 / LK Avalon numerem jeden ówczesnego polskiego gamedevu / Uczcie się Action! / Mazur i Łukszo –jak Jobs i Wozniak / Organizacja pracy w Mirage / Pokaz dem w szkole podstawowej / O dziwo – to mnie dziewczyny podrywały na Atari

6. LK AVALON, MIRAGE, ASF, SPEKTRA, TIMSOFT – POPKULTURA I AMBICJA
Cały świat nie pamiętał już o Atari ośmiobitowym, a w Polsce… / Co to wtedy znaczyło wydać bestseller? / Popkulturowy Mirage, ambitny L.K.Avalon / Zawsze byliśmy przyjmowani z szacunkiem – kawa, herbata, pepsi… / Wcisnęli redakcję Atari Magazynu do pokoju Commodorowców / Próby demake’ów / Rosyjska Ruletka / Mistrzostwo Jakuba Husaka / ”Grzebanie w kodzie” – bugi i debugowanie /Misja i Fred – „koszmarny błąd marketingowy” / Współpraca i konkurencja czyli rynek był piracki, więc ludzie patrzyli na siebie jak na wrogów / Tajemnice Atari, Świat Atari, C&A, czyli „jak wy to reklamowaliście?”/ „W czołówce Kultu był nawet morphing” – gry od Atari Star Force / Inside od Spektry – to jest rzecz genialna / Inne dzieła Magnusa/ TimSoft wydaje gry na Commodore64 / Pecet i Amiga – kolejny etap i doganianie Zachodu / Rynek gier na ZX Spectrum – To po prostu u nas nie zadziałało / To byłby błąd, pomijać technologię w badaniach nad historią gamedevu / 3D i 16-bit /

7. POLSKO-AMERYKAŃSKA WSPÓŁPRACA NA ŻOLIBORZU
Amerykański gamedev na Żoliborzu / California Dreams – no przecież każdy chciałby w takim miejscu pracować! / Jeżeli by zapomnieć, że byliśmy traktowani jak tania siła robocza, to jest to jakaś duma dla Polski / Tetris 3D czyli Blockout / Przemiany po roku 1989 zniszczyły fenomen Karenu /

8. ŚWIRY, MANIACY, JASKINIOWCY I ROLNICY, CZYLI DEMOSCENA DZIŚ
Dziś powstaje około stu gier na Atari ośmiobitowe rocznie… / Scena atarowa – kulturowy, socjologiczny i psychologiczny fenomen / Nisze i jaskinie Atarowców / Retro – bardzo nielubiane słowo / Dla nas ten sprzęt się nie skończył / Drygol – restaurator sprzętu ze złomowiska / Podgrzewanie Atari suszarką / Wyższy poziom geekostwa / Współpraca z Kazem na Atarionline.pl / Wielogodzinne wykłady popularyzujące wiedzę o Atari / Świry i maniacy / Kolekcjonerzy sprzętu – to jest najgorsze – sprzedawać swój ukochany komputer / Idealny dzień Atarowca / Byliśmy jak jaskiniowcy na współczesnym torze wyścigowym / Popularyzatorskie wykłady o początkach polskiego gamedevu / TDC jako rolnik