Gry w oknie przeglądarki dotychczas stanowiły pewną dodatkowa atrakcję (jak dinozaur w Chrome, eksperymenty Googla, tryb rozrywkowy wbudowany w Vivaldi i wszelkie odmiany gier webowych). Za sprawa Opery GX – rozwijanej od pewnego czasu wersji przeglądarki Opera dedykowanej graczom – mamy szansę na pewną zmianę na rynku.
Twórcy GameMaker Studio 2 oraz Opery GX jednoczą siły po to by stworzyć pomost pomiędzy graczami a deweloperami. W skrócie: publikacja projektu stworzonego w GameMakerze 2 ma być równie łatwa jak uruchomienie gry w przeglądarce. W wersji beta platforma GXC właśnie została uruchomiona, na start otrzymujemy dostęp do bazy liczącej ponad 500 bezpłatnych gier. W projekcie przewidziano monetyzację projektów deweloperów (wirtualna waluta, opcje reklamowe).
GXC wyraźnie rozwija gamingową wersję Opery GX w innym kierunku niż dotychczas – zamiast integracji z serwisami newsowymi oraz dostosowywania barw przeglądarki do rozbłysków RGB PC – dostajemy to co graczy interesuje najbardziej – interaktywną rozrywkę w czystej postaci. Dla deweloperów – ma to być szansa na dotarcie do szerokiego grona odbiorców (o ile inne metody i platformy okażą się zbyt dużym gąszczem). Uczestnicy projektu GXC mogą również liczyć na nagrody z comiesięcznej puli wynoszącej 30 000 USD.
„Wierzymy, że tworzenie gier jest kluczowym aspektem formowania nowej fali creator economy. Chcemy zrewolucjonizować branżę oraz społeczność czyniąc tworzenie i publikowanie gier łatwiejszym niż kiedykolwiek. Naszym celem jest przekształcenie GXC w prawdziwą alternatywę dla dominujących na rynku platform gamingowych.” – Krystian Kolondra, EVP Browsers and Gaming w Operze
GameMaker (będący częścią Opera Gaming), odnotował wzrost zainteresowania i ponad trzykrotną liczbę nowych pobrań, od momentu udostępnienia narzędzie GameMaker Studio za darmo.
„Obecnie platforma ma już ponad 500 gier, cieszymy się, że możemy zaprosić graczy do wypróbowania jej w pierwszej ogólnodostępnej wersji beta. Wkrótce zaczniemy testować opcje monetyzacji, tworząc ekosystem oparty na wirtualnej walucie i nowoczesnych narzędziach reklamowych.” – Krystian Kolondra, EVP Browsers and Gaming w Operze
Publikowane na platformie GXC gry będą filtrowane, selekcjonowane i dodawane do różnych kategorii, co ułatwi odnalezienie tytułów w ulubionych gatunkach. Kategorie sygnowane przez Operę będą zawierać najbardziej popularne i najwyżej oceniane przez użytkowników gry. Twórcy mogą również używać tagów, aby łatwiej przyporządkować swoją grę do odpowiednich gatunków. GXC oferuje regularne i cotygodniowe turnieje oraz konkursy. Dadzą one szansę zarejestrowanym graczom na udziału w rywalizacji o nagrody, których miesięczna pula wynosi 30 tys. USD.