Taki historyczny drobiazg. Pracując nad czymś zupełnie innym trafiłem na informacje o firmie Kesmai – jednym z pionierów MMO. Firma powstała w – uwaga – 1981 roku. To jest rok, w którym transmisja danych odbywała się z prędkością 300 bodów, pierwszy modem 1200 bodów został zaprezentowany dopiero w 1982 roku. 300 bodów to 37,5 bajtów na sekundę – nie wiem jakim trzeba być optymistą, żeby uwierzyć w możliwość napisania gry wieloosobowej (nawet turowej) w której dane wymieniane są z taką prędkością. Kelton Flinn i John Taylor, założyciele Kesmai, uwierzyli – i chwała im za to.
Jednym z pierwszych tytułów jakie Kesmai zaoferowało graczom był MUD Island of Kesmai, udostępniony w 1985 roku na platformie CompuServe. W 1988 gracze dostali symulator Air Warrior, dla odmiany na platformę GEnie. Ta wielość wykorzystywanych platform miała swoje źródło w braku jednej, uznanej i dominującej – początek ogólnodostępnego internetu w formie którą znamy dzisiaj to mniej więcej 1989 rok. Ale Kesmai trzymało rękę na pulsie już wcześniej, kesmai.com znalazło się wśród dziesięciu domen zarejestrowanych 27 października 1986 i okupujących na liście kolejnych rejestracji domen .com numery 30. do 39. Niby oczywiste, że kiedyś zarejestrowanych domen musiało być niewiele, ale trzydzieści? W porównaniu z ponad 150 milionami dzisiaj?
W 1994. Kesmai zostało kupione przez Rupert Murdoch’s News Corp, co jednak specjalnie nie wpłynęło na działanie firmy, która w dalszym ciągu tworzyła kolejne wersje swoich gier. Dobra passa skończyła się w 1999 roku, kiedy znowu zmienił się właściciel – tym razem na Electronic Arts. Po następnych dwóch latach Kesmai zostało zamknięte. Znalezienie się w portfolio EA dla niejednej firmy z branży gier okazało się gwoździem do trumny.
Tak prezentowała się witryna kesmai.com 30.01.1998 roku (pierwszy zapisany ślad w archive.org);
EA kupuje by zamykać?