Wyrastające jak grzyby po deszczu w latach 80. i 90. klony Tetrisa i przeróżne wariacje na temat klocków tertomino dowodziły, że gra Aleksieja Pażytnowa ma w sobie ogromny potencjał do zmian i modyfikacji. Do dziś Tetris jest maszynką inspirującą dla twórców gier, a jego mechanika, wymagająca od gracza zarówno błyskawicznego refleksu, jak i dalekosiężnego planowania (odmierzanego w układanych liniach), wciąż zachwyca i imponuje.

A gdyby tak nieco odwrócić zasady i posłużyć się tetromino do budowania nieskończonej wieży z klocków?

Benjamin Soule zaprezentował na forum Lexaloffle grę Little Architect łączącą elementy Tetrisa z nieskończoną wspinaczką na wieżę zbudowaną z tetromino na wirtualną konsolę PICO-8. Ściślej – budowaną tu i teraz, z klockami sypiącymi się na głowę naszego bohatera. Nic nowego, ale na przesunięcia klocków nie mamy wpływu, możemy jedynie unikać opadających elementów (by nie zostać zgniecionym), i wspinać się na górę jak najszybciej, bo… w tym miejscu zarys fabularny: jako budowniczy mostów zawaliłeś sprawę i zostałeś zesłany na miniaturową wysepkę, która właśnie podmywają „wody” złożonej z kwasu zatoki. Pozostaje tylko skakać jak najwyżej i wspinać się jak najszybciej. A teraz dobre wieści (i odrobina złych). Możesz kopniakiem rozwalać ściany z klocków. Przyda się, bo nie zawsze będzie wolna droga, a na wyspie żyją inne, raczej nieprzyjazne stworzenia, które da się załatwić wykopanym klockiem (innej broni nie ma). To nie wszystko – nasz skazaniec-architekt ma jeszcze dwie cenne umiejętności – potrafi budować platformy i drabiny, co może okazać się nieocenioną pomocą w czasie ekspresowej wspinaczki (na dodatek, poprawnie ułożone budowle mogą skutkować nagłym pojawieniem się klejnotów).

Może nie jest to idealnie dopracowana mechanicznie gra, ale jako pomysł jest zaskakująco świeża, ciekawa i pewnie jeszcze znajdzie naśladowców, którzy zbudują niejedną, nieskończoną wieżę z tetromino. Jeśli macie ochotę, zagrajcie partyjkę, ratując skórę nieudolnego architekta przed kąpielą w kwasie (kursory – ruch postaci, z – skok, x – wykopywanie ścian, x + góra – drabina, x w powietrzu – platforma).

PS Warto zbierać spadające od czasu do czasu deski – bez nich platform i drabinek nie da się zbudować.