Nie, to nie będzie opowieść o nowym wirusie, fraktalnych metodach kompresji, czy przegląd wzorów na Julię, tudzież najszybszych algorytmów generujących fraktale. No, może tylko troszeczkę…
Oprócz obracającego się płynnie sześcianu na C64, Boing Balla (przez podwójnie duże B) na Amidze i kroczącego zaje… dużego Robota na Atari, nie ma czwartego takiego tworu, który bardziej przemawia do mnie wizualnie od trójwymiarowych fraktali. Jeszcze dekadę wstecz właściwie nie można byłoby nawet pomarzyć o wygenerowaniu w czasie rzeczywistym nawet krótkiej scenerii z trójwymiarowymi fraktalami w roli głównej. Dziś… jest inaczej. Moje pierwsze zetknięcie z solidnie wykonanym teledyskiem, którego głównym elementem były fraktale to Raum / Zeit Subdreama.
Powtórka z rozrywki pojawiła się dwa lata później w postaci Turtles All The Way Down tego samego autora.
Dzięki opisowi dołączonemu do filmu odkryłem, że istnieje Mandelbulber oraz Mandelbulb 3D. Para narzędzi do projektowania scen i renderowania filmów z fraktalami. Nie, jeszcze nie udało mi się dojść do etapu poprawnie wygenerowanego nagrania, ale próbuję. Kiedy ja stałem w miejscu, z rozdziawioną gębą obserwując wykreślane przez generatory fraktali wzorki, świat ruszył do przodu. Najpierw odkryłem, że grupa Still buduje w czasie rzeczywistym całkiem zgrabne, fraktalne konstrukcje w demie Square.
Mniej więcej w tym samym czasie fraktale 3D na stałe rozgościły się w intrach (takich malutkich programach, rzadko przekraczających 4 KB). Nie upłynęło kilka miesięcy, a fundamenty mojego świat znów zostały wstrząśnięte przez Juliusa Horsthuisa.
Ten to potrafi wygenerować fraktala. I choć fraktale użyte w jednym zdaniu ze słowem wygenerować mają też dodatkowe, zabawione niewydolnością żołądkową znaczenie, to pracom Juliusa daleko od nudy i nudności.
Marzy mi się gra, w której ktoś na poważnie potraktuje wizualne aspekty fraktali, by opowiedzieć o jakiejś zupełnie nam obcej cywilizacji. I pośrednio już to marzenie się spełnia – wspomniany Julius Horsthuis już realizuje pierwsze projekty w VR.
Na deser dokument. O fraktalach. Opowiada Arthur C. Clarke.