Paszporty Polityki to nagrody, które osoby zainteresowane grami wideo pozornie nie powinny interesować. „Pozornie” to jednak słowo klucz, ponieważ przedstawiciele kultury cyfrowej obecni są pośród nominowanych już od 2015 roku.

Paszporty Polityki to nie tylko symboliczna nagroda. To wyróżnienie przyznawane osobom zasłużonym dla literatury, filmu czy teatru. To splendor bycia postacią wyjaskrawioną na tle innych w kontekście docenienia naszego medium i odczarowania go. Nawet jeśli nie w krzewieniu szeroko rozumianej kultury, to przynajmniej w kategorii „kultura cyfrowa”.

Zanim jednak rzeczoną kategorię wprowadzono, 12 stycznia 2016 roku Paszport Polityki otrzymała skądinąd znana nam firma CD Projekt RED (nagrody przyznawane są w roku następującym po ogłoszeniu nominacji, stąd pozorne rozjazdy w datach – przyp. red.). Nagroda została przyznana za twórcze wykorzystanie bohatera prozy Andrzeja Sapkowskiego i stworzenie z Wiedźmina wielkiej marki w świecie gier wideo. Za pokazanie, że polskie studio może być potęgą w tej dynamicznie rozwijającej się dziedzinie. A wreszcie za potężny wpływ na rozwój całej nowej branży kulturalnej w Polsce.

Powyższe wydarzenie otworzyło polskiej branży gier wideo wstęp na salony. W 2016 roku nominowanymi byli już 11 bit studios, Piotrek Iwanicki z zespołu odpowiedzialnego za stworzenie gry SUPERHOT oraz Michał Staniszewski (Studio Plastic), który jako „jeden z nielicznych twórców gier wideo na świecie potrafi łączyć odważne autorskie pomysły z działaniami na rynku komercyjnym”.

W 2017 roku reprezentantami kultury cyfrowej było Acid Wizard Studio, Bloober Team oraz Wojciech Pazdur z The Farm 51, natomiast roku temu uwzględniono kolektyw artystyczny PanGenerator, ponownie 11 bit studios oraz Juggler Games.

Kogo nominowano w 2019 roku?

1. Jacka Brzezińskiego i Artura Ganszynca (Different Tales)

Czy Wanderlust: Travel Stories to wciąż gra wideo? Opisana bywała wcześniej jako interaktywna proza wzbogacona jedynie o mechanikę zaczerpniętą z gier, w dodatku stylizowana na fabularyzowany reportaż podróżniczy. Szybki rzut oka na Metacritic wyjaśnia wszystko – gra musi się podobać, zarówno graczom, jak i opiniotwórczym mediom. Te ostatnie podkreślają zresztą siłę warszawskiej produkcji, wskazując na wspaniale napisaną opowieść, minimalistyczną oprawę graficzną oraz zwiększającą immersję z produktem stronę audio.

Więcej informacji na jej temat w krótkiej zapowiedzi Artura Cnotalskiego.

2. Dawida Ciślaka (Polyslash)

Dawid to człowiek-orkiestra, który dopracowuje swoje produkcje do perfekcji, zarażając pozostałych członków zespołu niegasnącą potrzebą ulepszania właśnie ulepszonego. Człowiek, który był współodpowiedzialny za sukces We. The Revolution – gry wykorzystującej potencjał sprawczych wyborów i zajmowania stanowiska w trudnych sytuacjach. Tytuł zyskał w opinii mediów zagranicznych i przykuł uwagę charakterystyczną kreską graficzną, przekładając się na wysoką sprzedaż, zwrot kosztów produkcji wydawniczej, nagrody oraz zaproszenia na prelekcje.

3. Aleksandrę Jarosz

Ola to osoba, którą uczestnicy Game Developers Conference oraz Games for Impact doskonale kojarzą. To artystka wykorzystująca gry jako formę wypowiedzi; medium, które pozwala często wykrzyczeć nasze codzienne bolączki, nie podając ich wprost. Stąd też produkcja przeglądarkowa zatytułowana Fantastic Fetus, która może być odczytana jako głos przeciw odbieraniu kobietom w Polsce prawa do aborcji. Prosta gra przeglądarkowa, która zyskała w oczach krytyków gier i dzięki której Aleksandra może zdobyć to wyjątkowe na dla innych wyróżnienie.

Równie wiele interesujących nominacji można zaobserwować w innych kręgach, ot choćby Bartosza Bielenię za rolę główną w filmie „Boże Ciało”. Z racji jednak podejmowanej tematyki, zdecydowanie bardziej opowiadamy się na nominowanymi w sferze kultury cyfrowej. Co cieszy podwójnie, gdyż gry wynoszone na piedestał rozpoznawalności i definiowane jako wspaniała forma narracyjna doczekały się uznania sfer, które wcześniej nie dostrzegały drzemiącego w nich potencjału.

Uroczysta gala odbędzie się w dniu 14 stycznia 2020 roku. Relację z wydarzenia transmitować będzie telewizja TVN o godzinie 20:15.