Pierwsze gry z serii GROW dorastały w dalekiej Japonii i tam zdobywały uznanie. Zanim On Nakayama zawojował Zachód upłynęły kolejne trzy lata (w tym miejscu początek opowieści o GROW Games).

Po GROW ver.3 i GROW RPG przyszedł czas na…

Wzrastający sześcian: GROW Cube

Trudno było o bardziej trafiony pomysł po dwóch rozrastających się kulkach. Obserwowany w rzucie izometrycznym sześcian mógłby być odległym przodkiem Minecrafta, do którego rozbudowy właśnie ruszyła ekipa… ale nie uprzedzajmy faktów. On Nakayama słusznie dostrzegł, że fabularna oprawa rozwoju bryłek jest tym, co przyciąga graczy. Poziom trudności (10! = 3 628 800 rozwiązań) ustalił dokładnie pośrodku GROW ver.3 i GROW RPG.

Podobnie jak poprzedniczki GROW Cube doczekał się wersji w HTML5 oraz wariantu na Androida. Jakże pięknie ta kostka wzrasta! A my z zaangażowaniem obserwujemy uwijające się małe ludziki i kombinowaliśmy, w jakiej kolejności zasiedlać sześcian kolejnymi elementami. Tym razem znacznie więcej dzieje się nawet przy drobnych zmianach, a sekretnych rozwiązań jest więcej niż jedno. Samo dociekanie innych, potencjalnych rozwiązań może nam nie dać wytchnienia, więc radzę uważać na GROW Cube.

Narodziny MiniGROW: GROW ORNAMENT

Obok głównej serii gier GROW zaczęła wyrastać pod koniec 2005 roku również kolekcja miniatur, zrealizowana w podobnym stylu i ma się rozumieć na identycznych zasadach. Grudniowy GROW ORNAMENT trafił do graczy podczas świąt, a do wyboru otrzymaliśmy sześć elementów związanych z przystrajaniem choinki. Zabawa w strojenie drzewka doczekała się wersji na smartfony z Androidem oraz iOS.

Powrót do wcześniejszych pomysłów: GROW ver.2

W tym momencie następuje zaskakujący zwrot akcji, bo On Nakayama, przytłoczony zapytaniami w różnych językach o to, dlaczego GROW ver.3 nazywa się ver.3 ujawnił wcześniej nieopublikowany projekt. Mowa oczywiście o GROW ver.2, który okazał się zupełnie inną grą, zbudowaną na bazie sześciu figur geometrycznych. Jak się pod koniec tej układanki okazało – mamy za zadanie zbudować jednookiego robota. GROW ver.2 dostępny jest w pakiecie GROW PACK Vol.1 na Androida oraz jako GROW Jungle.

MiniGROW rozrasta się i zmienia styl: GROW Nano ver.0

W tym samym roku, w którym do graczy trafił GROW ver.2, Nakayama postanowił odmienić serię gier dla myślicieli oraz wielbicieli permutacji i wprowadził do zabawy w rozrost element zręcznościowy. Usuwając jednocześnie w cień całą tą zabawę związaną z doborem kolejności elementów. W GROW Nano ver.0 nie chodzi o nic innego poza najszybszym klikaniem oznaczonych obszarów, co sprowadza się do kilkunastu sekund intensywnego nadużywania możliwości gryzonia i jakichś 30 dobrze wymierzonych kliknięć. Sami sprawdźcie. Oczywiście taka nagła zmiana stylu gry wywołała na Eyezmaze niezłą dyskusję.

MiniGROW i GROW Nano vol.1 – zamiast szybkiego klikania…

Jak można się domyślać – całkowita zmiana formuły rozgrywki w GROW Nano ver.0 spowodowała nie tylko dyskusję, ale i falę niezadowolenia graczy, którzy nie radzili sobie z błyskawicznym klikaniem oznaczonych na ekranie pól. Dobry twórca gier zawsze w takiej sytuacji przychodzi do ludzi z nowym pomysłem. I tak też się stało, seria MiniGROW rozrosła się o klon Nano ver.0 zatytułowany GROW Nano vol.1, w którym całą, złożoną z dokładnie 30 kliknięć budowlę odkrywaliśmy nie w tempie szalonych królików, ale w żółwim skupieniu, sprawdzając myszą, kiedy na ekranie pojawi się czerwony obrys, który należy kliknąć. Poziom wyzwania w grze spadł niemal do zera, za to każdy (po hardcore’owym Nano ver.0) mógł odetchnąć i z satysfakcją zobaczyć, co kryła konstrukcja zbudowana z 30 kliknięć.

Wyhoduj sobie Tamagotchi, czyli najstarszy w swoim gatunku: GROW ver.1

Pod koniec 2006 roku dostaliśmy od Nakayamy protoplastę rodu GROW, pierwszą grę z serii, która została zaprojektowana w nieco inny sposób niż późniejsze GROW-y. GROW ver,.1 przypomina bardziej animację wzorowaną na zabawie w Tamagotchi – binarne wybory prowadzące w kilku krokach do ożywienia stworzonka żyjącego pod ziemią, albo… pociągu z misiów. Ta, dziwaczna, zwariowana jak światy znane z anime, gra daje się ukończyć w kilka minut, ale i w tym przypadku wyraźnie obowiązuje zasada – wypróbuj inne możliwości, też będziesz się dobrze bawić. Generalnie GROW ver.1 jest raczej interaktywną animacją o kilkunastu zakończeniach, taką uproszczoną do dwóch przycisków przygodówką, w której nic nie zbieramy, raczej używamy przedmiotów w odpowiednim momencie. Niewątpliwie – warto zobaczyć i zagrać w GROW ver.1, nawet jeśli gra nie stawia tak złożonych wyzwań, jak jej późniejsze warianty.

CDN (bo to jeszcze nie koniec GROWariactw)

Solucje (stosować wyłącznie w ostatecznej ostateczności)

GROW Cube 

Solucja: ludzik, woda, rośliny, doniczka, rura, ogień, miska, kość, sprężyna, kula

GROW ORNAMENT

Solucja: prezent, chmura, serce, światełko, wstążka, gwiazda

GROW ver.2 / GROW Jungle

Solucja: stożek, sześcian, kwadrat, cylinder, elipsa, kula

GROW Nano ver.0

Solucja: szybko klikać zaznaczone na czerwono pola (przyda się refleks e-sportowca).

GROW Nano vol.1

Solucja: jak wyżej, ale bez pośpiechu i w skupieniu…

GROW ver.1

Solucja: łopata, konewka, woda, proszek, ziemia, drzewo, bateria