Serwis Gaming Alexandria (skupiający się na historii gier wideo oraz zachowaniu kopii istotnych materiałów w formie cyfrowej) opublikował ciekawy artykuł dotyczący unikalnego dialektu języka BASIC – Family BASIC dla NES-a wraz z konkretnymi przykładami (do pobrania).

Family BASIC to wspólny projekt Nintendo, Sharpa oraz Hudson Soft. Wydany na kartridżu dla NES-a w 1984 roku język programowania, wraz ze środowiskiem deweloperskim (nazwanym NS-HuBASIC) i dodatkową klawiaturą (oraz opcjonalnym magnetofonem) – zamieniał Nintendo Entertainment System w prawdziwe narzędzie dla twórców gier. W tym właśnie dialekcie Satoshi Tajiri, twórca Pokémonów, stawiał pierwsze kroki na Famicomie. Unikalnym rozwiązaniem w latach 80. W przypadku Family BASIC było ścisłe dostosowanie środowiska do tworzenia gier. Stąd i zachowane przez Gaming Alexandria i przygotowane do uruchomienia tytuły stworzone w tym języku, które możemy dziś pobrać i uruchomić na NES-ie z Family BASIC lub wypróbować je za pomocą emulatora. Opis metody uruchamiania gier i przygotowania do zabawy emulatora znajdziemy w obszernym materiale. Wśród zachowanych gier znalazły się: Flies (strzelanina), Dark (platformówka), Pen Pen (klon zręcznościówki Binary Land), Fisraduth – Castle of Tyramis (metroidvania), Spirit of Satan (strzelanina), Metal Arms (strzelanina) oraz  The Tragedy of Ryohyukan (gra zręcznościowo-logiczna). Nieźle jak na BASIC, w którym dostawaliśmy 16 z góry zdefiniowanych (przygotowanych i narysowanych) duszków do wykorzystania w grach.