Epic Games wraz z serwisem Bandcamp pod koniec dnia 2.03.2022 r. poinformował o tym, że doskonale znany serwis dla melomanów i artystów, publikujący tysiące utworów niezależnych wykonawców staje się częścią Epic Games.
Bandcamp to oczywiście internetowy sklep muzyczny i społeczność, doskonale przygotowana dla słuchaczy poszukujących nowych brzmień oraz twórców, którzy mogą zaprezentować i sprzedać swoje dzieła. To prawdopodobnie najbardziej zaskakujące przejęcie ostatnich miesięcy (wliczając w to wyczyny Tencenta, Sony oraz Microsoftu), bo trudno dokładnie określić, jakie będą losy serwisu Bandcam w rękach Epica. Prawdopodobnie niewiele się zmieni, bo tak o przejęciu Bandcampa przez Epic Games wypowiada się twórca serwisu:
„Misją Bandcamp jest niesienie uzdrawiającej mocy muzyki poprzez budowanie społeczności, w której artyści rozwijają się dzięki bezpośredniemu wsparciu swoich fanów. W Epic znaleźliśmy partnera, który wierzy tak głęboko, jak my, że przyszłość muzyki i samej sztuki zależy od tworzenia sprawiedliwych i integracyjnych społeczności, takich jak ta, którą nasi fani i artyści pomogli zbudować. Cieszymy się, że możemy współpracować z zespołem Epic, aby przyspieszyć realizację naszej misji i dążyć do naszego wspólnego celu, jakim jest przedstawienie większej liczby twórców w uczciwy i otwarty sposób.” – Ethan Diamond, dyrektor generalny i współzałożyciel Bandcamp
Bandcamp ma odegrać ważną rolę w wizji Epica, mającej na celu zbudowanie ekosystemu dla twórców dla treści, technologii, gier, sztuki i muzyki. Tak brzmi to ze strony Epica:
„Bandcamp zbudował niesamowitą społeczność i biznes, w którym początkujący artyści mogą odnieść sukces dzięki bezpośredniemu wsparciu swoich fanów, z jedną z najlepszych modeli oferowanych w zakresie przychodów oraz warunków dystrybucji muzyki. Jest to zgodne z podejściem firmy Epic do wspierania twórców we wszystkich mediach i umożliwiania im bezpośredniego kontaktu z fanami.” – Steve Allison, wiceprezes i dyrektor generalny sklepu w Epic Games
Twórcy Fortnite oraz Unreal Engine mogą wykorzystać możliwości rynkowe Bandcampa do dalszego rozwoju Epic Games Store (który zostanie obudowany o dostęp do bazy muzyki z kupionego serwisu lub nowy model abonamentowy), bądź też wykorzystać przepastne bazy danych Bandcampa do zbudowania bazy assetów dla Unreal Engine.
Bandcamp oferuje sporo twórcom – bo to nie tylko dobre miejsce na styku słuchaczy i twórców, ale także dobre warunki zarobkowe dla tych ostatnich (średnio artyści uzyskują 82% z dystrybucji ich muzyki). Dotychczasowe zasady działania serwisu Bandcamp mają nie ulec zmianie, jednak sam serwis ma wkrótce rozwinąć się na arenie międzynarodowej, co ma dotyczyć zarówno stron albumów, zmian w aplikacjach mobilnych, narzędziach handlowych, systemach płatności i wyszukiwarkach. Newsy opublikowane równolegle w serwisie Bandcamp oraz na stronach Epic Games wymieniają zarówno oferowanie strumieniowanej na żywo muzyki, jak i wersje na winylach. Dotychczasowe płatności przekazane artystom podczas działania Bandcamp od 2008 r. zbliżają się do 900 milionów dolarów, w zeszłym roku artyści publikujący swoje utwory w serwisie zarobili łącznie 207 milionów dolarów.