Odpowiedzi na tak ważne pytanie podczas 33. Międzynarodowego Festiwalu Komiksu i Gier w Łodzi – po raz pierwszy na jednej scenie – wspólnie poszukają reprezentanci Pixela, PSX Extreme i CD-Action.

Czy analogowe czasopisma to nadal medium właściwe do opowiadania graczom o cyfrowych światach? Czy dziennikarz prasowy może nadążyć w świecie newsów przelatujących przez cyberprzestrzeń niczym błyskawica? Czy drukowana recenzja jest lepsza od filmiku z YouTube’a?

Myśli takie z pewnością towarzyszą redaktorowi, gdy widzi na koncie honorarium za tekst, nad którym pracował przez wiele dni, w całym kraju szukał rozmówców, pieczołowicie dobierał ilustracje i cyzelował każde zdanie. Wątpliwości ma też czytelnik, który wyczekuje kioskarza lub listonosza z nowym numerem Pixela, zamiast – jak wszyscy – wyciągnąć z kieszeni telefon i obejrzeć kilkugodzinnego streama lub letsplaya.

Być może odpowiedzi udzielą nam nie autorzy i nie odbiorcy, lecz producenci papieru, jako że szybujące w górę ceny tego surowca mogą wkrótce pogrzebać cały rynek prasowy. Zanim jednak to nastąpi – i zanim monopolistami w tworzeniu okołogrowych narracji zostaną youtuberzy, tiktokerzy i gaduły z Twitcha – poczujmy się tak, jak w czasach dominacji printu, i spotkajmy w Łodzi.

Patronami medialnymi 33. MFKiG są bowiem Pixel, PSX Extreme i CD-Action, a redaktorzy tych czasopism nie tylko wezmą udział w debacie poświęconej przyszłości prasy growej (sobota, 24.09, godz. 14:00), ale będą mieli też szereg innych wystąpień. Wprawne czytelnicze oko z pewnością dostrzeże znajome nazwiska np. w panelu o 40. urodzinach Commodore 64, dyskusji o wydawaniu książek growych, spotkaniu z Michałem „Bonzajem” Staniszewskim czy rozmowie o stanie gry w polskim gamedevie.

Growa część festiwalu to również kilkadziesiąt stanowisk free2play z konsolowym the best of od lat 80. po czasy współczesne, automaty arkadowe, eliminacje do mistrzostw kraju w wirtualnych bijatykach, gry taneczne dla tych, którzy zamiast padem wolą grać całym ciałem, a także strefa prototypów, na której autorzy będą prezentować stworzonych przez siebie potencjalnych następców Wiedźmina.

Ciekawostka: w 2007 roku, to właśnie goście 18. edycji festiwalu, jako jedni z pierwszych w Polsce, jeszcze przed premierą, mogli zagrać w komputerową wersję przygód Geralta z Rivii. Być może uczestnicy tegorocznej edycji będą kiedyś chwalić się podobnymi przeżyciami.

Festiwal to oczywiście również komiks – spotkania z kultowymi twórcami i możliwość zdobycia bezcennych autografów oraz wrysów, strefa targowa (kilkuset wystawców, premiery, atrakcyjne promocje), uroczyste obchody 50. urodzin Kajka i Kokosza, wystawy poświęcone twórczości Zbigniewa Kasprzaka i Andrzeja Janickiego, a także cała masa innych atrakcji, które wydarzą się już 24 i 25 września w łódzkiej Atlas Arenie.

Szczegółowy program festiwalu, lista gości oraz informacje organizacyjne dostępne są na poświęconych im stronach internetowych.

Artykuł o ponad 30-letniej historii imprezy można przeczytać w 82. numerze Pixela. Nasz magazyn oczywiście będzie obecny podczas MFKiG – tak na panelach dyskusyjnych, jak i na stoisku targowym.