Mill Games wraz ze studiem LW Games przygotowały debiut intrygującej strategii ekonomicznej z gatunku city builderów. W średniowiecznych realiach możemy skupić się na rozwoju miasteczka i zadbać o potrzeby jego mieszkańców.
W Civitatem zaczynamy od niewielkiej osady i wspomagamy naszych mieszkańców (wykorzystując ich umiejętności oraz dostępne zasoby), by rozwinąć struktury miasta, kształtując tym samym przyszłość ludzi oraz przydzielając najbardziej wykwalifikowanych pracowników do poszczególnych zadań. W trakcie budowy miasta będziemy badać i rozwijać nowe technologie, borykając się równocześnie z żywiołami (burze, trzęsienia ziemi), chorobami i najeźdźcami. W międzyczasie będziemy eksplorować otoczenie, by przygotować ziemię pod nowe wioski i rozwijać szlaki handlowe.
W grze najważniejszym zasobem pozostają wieśniacy specjalizujący się w zróżnicowanych zadaniach oraz zdobywający doświadczenie podczas wykonywania prac. Warto mieć na względzie wszelkie ich potrzeby, w przeciwnym wypadku – brak schronienia, żywności i wody może doprowadzić do zgonu lub migracji. Nasi mieszkańcy mogą szkolić się i tym samym przygotowywać do bardziej skomplikowanych zadań. Edukacja to klucz do przetrwania, bo bez zielarzy i lekarzy możemy szybko stracić swoich podwładnych. Równie ważne będzie posiadanie porządnych zbroi i broni, a także umiejętne prowadzenie walk i dyplomacji.
Mapy, na których będziemy rozwijać wioski miasteczka są proceduralnie generowane, wraz z dostępnymi na nich zasobami. Każdy z sezonów to pula dynamicznych wydarzeń, które mogą albo wspomagać nas w budowie wioski, albo przeszkadzać. Będzie trzeba również pamiętać o zmieniających się porach roku, cyklu dnia i nocy oraz pogodzie – wszystko to ma wpływ na plony i zbiory.
Civitatem to dzieło jednoosobowego studia LW Games założonego w 2013 roku przez George’a Neguceanu, który postawił sobie za zadanie tworzenie unikalnych i niszowych gier.