Nie trzeba być szczególnie spostrzegawczym, by dostrzec relacje pomiędzy grami strategicznymi i arkuszem kalkulacyjnym – w obu przypadkach wprowadzamy zmienne i sprawdzamy po chwili wynik naszych zmagań. Owszem, partyjka w Civa jest znacznie bardziej fascynującą od wypełniania komórek w Excelu, ale ta gra i arkusz mają ze sobą od teraz więcej wspólnego niż moglibyśmy przypuszczać.

s0lly przy okazji ostatniego olcCodeJam 2019 w tydzień odtworzył mechanikę pierwszej gry z serii Civilization w Excelu. Aby być bardziej precyzyjnym: częściowo odtworzył zasady rozgrywki, dbając jednak o takie detale jak grafika i podstawowa mechanika rozgrywki.

Grę zatytułowaną [Cell]ivization możemy pobrać bezpośrednio ze strony autora, w postaci pliku XLSB (skoroszyt binarny) o wielkości 9 MB (to cztery razy więcej niż DOS-owy pierwowzór). W obecnej edycji cała zabawa sprowadza się do budowania jednostek i atakowania przeciwnika, jednak autor obiecuje kolejne DLC (ciekawe jak będą dystrybuowane…). [Cell]ivization uwzględnia rozgrywkę dla dwóch graczy, sterowanie jednostkami z klawiatury, przesuwanie kamery niezależnie od ruchu jednostki, mgłę wojny przesłaniającą mapę. Jeszcze bardziej obiecująco brzmi lista zapowiadanych elementów rozgrywki, uwzględniająca sztuczną inteligencję, większą liczbę cywilizacji, dyplomację i badania naukowe. Sztuka dla sztuki? Pewnie. A czy wy umiecie tak w Excelu, czy tylko słupki, sumy i wykresiki na prezentacje biznesowe?