Jak co roku patronujemy i zapraszamy na kolejną, już 11. edycję Festiwalu Sztuki Cyfrowej Patchlab w Krakowie. W 2022 roku w programie wydarzenia – prezentacje prac ponad 40 artystów z różnych stron świata, od wystaw, przez performensy, koncerty audiowizualne, wydarzenia muzyczne, pokazy filmowe, po dyskusje panelowe.
Głównym zagadnieniem tegorocznej edycji festiwalu jest rola technologii i sztuki cyfrowej w budowaniu świadomości ekologicznej oraz możliwe zmiany w relacji z naturą. Osią rozważań Patchlab 11 będzie nasza gotowość na symbiocen, czyli erę, w której człowiek jest częścią natury i używa technologii, jednocześnie dbając o dobro środowiska.
11. edycja Festiwalu Sztuki Cyfrowej Patchlab odbędzie się w dniach 6-9 października 2022 r. Organizatorzy postarają się, wspólnie z zaproszonymi artystami, skupić na najważniejszych zjawiskach współczesnego świata: komentując je, skłaniając uczestników wydarzqenia do refleksji, szukając twórczych rozwiązań, dających nadzieję na przyszłość.
_econtinuum – relacja człowieka z nowymi technologiami i jej wpływ na naturę
Tytuł kolejnej edycji Festiwalu Sztuki Cyfrowej Patchlab -_econtinuum nawiązuje do relacji między nowymi technologiami („e-” jak elektronika) a naturą („eco-” to ekologia), z naciskiem na przyszłość („continuum”, czyli kontynuacja naszej współegzystencji).
Jedenasta edycja będzie poświęcona budowaniu świadomości ekologicznej oraz spojrzeniu na sztukę cyfrową z perspektywy odbudowywania relacji z naturą i jej działania na rzecz dobrostanu środowiska. W ciągu czterech dni festiwalu ponad 40 artystów z różnych stron świata spróbuje odpowiedzieć na pytanie: „Jaką rolę może odegrać technologia w obliczu katastrofy klimatycznej i w budowaniu lepszej przyszłości?”. Zaprezentują oni swoje prace, które nie tylko pokazują skalę problemu, ale niosą też nadzieję na przyszłość. W programie: dwie wystawy, panele dyskusyjne, koncerty audiowizualne, projekcje wideo oraz wydarzenia muzyczne.
„Doszliśmy do punktu, w którym «uzbrojeni» w cyfrowe urządzenia i poddani władzy algorytmów, często nieświadomie mamy destrukcyjny wpływ na środowisko. Tylko od nas zależy, czy będziemy w dalszym ciągu korzystać z nich jako narzędzi do degradacji planety, czy też wykorzystamy potencjał nowych technologii do budowania lepszej przyszłości. Czy jesteśmy gotowi na symbiocen – erę, w której człowiek jest częścią natury i używa technologii również po to, by zadbać o dobro środowiska? Na to pytanie będziemy próbowali odpowiedzieć w tym roku” – Elwira Wojtunik, Dyrektor Artystyczna.
Program _econtinuum – 11. Festiwalu Sztuki Cyfrowej Patchlab: 6-9.10.2022 r.
„W Małopolskim Ogrodzie Sztuki będzie można zobaczyć m.in. instalację e-SEED brazylijskiego artysty i badacza Ivana Henriques, w której energia elektryczna, wytworzona z syntetycznej fotosyntezy, wspiera wzrost rośliny.” – zapowiada Elwira Wojtunik
„Kanadyjska artystka Sabrina Ratté przedstawi instalację wideo Floralia, prezentującą futurystyczną wizję wymarłego królestwa roślin, które istnieją tylko jako cyfrowe modele w wirtualnym archiwum. W spekulatywnej pracy Models For Environmental Literacy Tivona Rice’a usłyszymy, co do powiedzenia na temat środowiska ma sztuczna inteligencja wytrenowana na różnych tekstach: począwszy od sci-fi, przez ekofilozofię, po międzynarodowe raporty na temat zmian klimatycznych. Nagradzana badaczka podwodnych pejzaży akustycznych Robertina Šebjanič, w instalacji Aquatocene. W poszukiwaniu podwodnego spokoju zanurzy nas w środowisko głębin morskich – podwodny świat, w który ingeruje człowiek. Francuscy twórcy Adrien M i Claire B w projekcie Acqua Alta, korzystając z technologii rozszerzonej rzeczywistości, opowiedzą o katastrofie związanej z gwałtownymi zjawiskami atmosferycznymi.” – dodaje Dyrektor Artystyczna Festiwalu, Elwira Wojtunik
W trakcie wystaw zobaczymy także m.in. The Green Drawings – I Pledge – interaktywny projekt słoweńsko-szwedzkiego duetu Niny Slejko Blom i Conny Blom, zachęcający do zachowań przyjaznych dla klimatu. Grecki twórca Yiannis Kranidiotis zaprezentuje projekt Climate Snake, a austriacki kolektyw Depart zaprosi do interakcji w wirtualnym ogrodzie The Entropy Garden VR.
W ramach ekspozycji Immersive Garden w poszpitalnym budynku przy ul. Kopernika 15 będzie można doświadczyć czterech immersyjnych instalacji. Projekt Hypha VR chilijskiej artystki Natalii Cabrery, umożliwia spojrzenie na świat z perspektywy grzybów Stephanopus Azureus, których rolą jest oczyszczanie Ziemi z katastrofalnych skutków działalności człowieka.
Wrocławski kolektyw IP Group zaprezentuje świetlny eksperyment poznawczy LUMEN, nowozelandzki duet Uwe Rieger & Yinan Liu zaprezentuje interaktywną instalację kinetyczną Light Wing II, a TAO Ya-Lun z Tajwanu pokaże pracę Freeperson – The Digital-Twins Machine, która podejmuje temat swobodnego poruszania się w cyberprzestrzeni.
Koncerty audiowizualne i AVnoc
Poza wystawami szczególnie zapraszamy na performensy w Małopolskim Ogrodzie Sztuki przy ul. Rajskiej 12. Wystąpią m.in. kanadyjski artysta Martin Messier w widowiskowym performensie Field, inspirowanym zjawiskiem wyładowań atmosferycznych oraz francuski artysta Franck Vigroux w duecie z Kurtem d’Haeseleer z koncertem audiowizualnym zatytułowanym The Island, kwestionującym ślepą wiarę w postęp.
Podczas AVnocy w Galerii 360°/Hevre+1 odbędą się koncerty audiowizualne na żywo z widowiskowymi wizualizacjami w formacie 360°. Wystąpi hiszpański artysta Iury Lech, TS/CN z Francji oraz ukraińsko-niemiecki duet Vartan Markarian i Tidiane Cacique. O ambientowe krajobrazy muzyczne zadba m.in. warszawski twórca Botanica.
Dyskusje panelowe
Serię rozmów online poprowadzi Irini Papadimitriou, dyrektorka artystyczna brytyjskiej organizacji FutureEverything, działającej na pograniczu sztuki, nauki i aktywizmu. Jej goście – uznani artyści, projektanci i badacze podzielą się swoimi doświadczeniami, pracą i metodologiami, które wykraczają poza istniejące struktury władzy i ustalone sposoby myślenia: od wydobycia i eksploatacji, po nowe możliwości i wizje na przyszłość. Wśród zaproszonych gości jest m.in. Jay Springett – teoretyk i strateg środowisk hybrydowych, związany z ruchem solarpunk. W Krakowie, na żywo, rozmowy na temat wpływu NFT i kryptowalut na środowisko poprowadzi Agnieszka Obszańska.
Pokazy filmowe
W programie filmowym zobaczymy projekcje na temat nowej ekologii i post-natury przygotowane we współpracy z barcelońskim festiwalem MIRA. Nie zabraknie również animacji nagrodzonych podczas Ars Electronica w Linz.
Organizatorzy festiwalu nie zapominają także o wojnie trwającej w Ukrainie. Wspierając ukraińskich artystów prezentowane będą ich prace m.in. na wystawie.
Festiwal Patchlab odbywa się w Krakowie od 2012 roku, jest organizowany przez Fundację Photon.
Należy do międzynarodowej platformy AVnode zrzeszającej artystów i wydarzenia prezentujące współczesną sztukę audiowizualną, wspieranej przez program Unii Europejskiej Kreatywna Europa.
Festiwal Patchlab otrzymał znak jakości European Festivals Association (EFA) przyznawany wybitnym festiwalom artystycznym za wyjątkowe i innowacyjne podejście, za wkład w dziedzinie sztuki, zaangażowanie społeczne i międzynarodową otwartość.
W 2021 roku Patchlab został wyróżniony etykietą Badge of Invention za wyjątkowe działania podczas pandemii.
Bilety na wydarzenia festiwalowe: goingapp.pl
Facebook: www.facebook.com/patchlabfestival
Event: https://bit.ly/Patchlab2022_econtinuum
Instagram: www.instagram.com/patchlabfestival/
Trailer video: https://bit.ly/Patchlab_trailer
Martin Messier _CA
Martin Messier zajmuje się inscenizacją prac dźwiękowych i bada relacje między dźwiękiem a obiektem. Udziela głosu przedmiotom codziennego użytku, maszynom i obiektom w ruchu. Sednem jego performensów i prac instalacyjnych jest idea rozwinięcia przyjętych wyobrażeń o zwykłych przedmiotach, przez nadanie im nowych funkcji. W swoich pracach choreograficznych stara się odwrócić hierarchię relacji między muzyką a choreografią, tak aby to dźwięk stał się siłą napędową ruchu.
Ukończył studia kompozycji muzycznej na l’Université de Montréal. Jest laureatem wielu nagród m.in. PrixArs Electronica 2010, Prix Opus 2012, nagrody Victor-Martyn-Lynch-Staunton 2013 od Canada Council for the Arts, Światowej Nagrody OMOSIROI w Japonii (2018). Na przestrzeni lat zrealizował wiele projektów, współpracując z innymi artystami, m.in. Nicolasem Bernierem, Caroline Laurin-Beaucage, Anne Thériault i Jacques Poulin-Denis. Ostatnio zrealizował monumentalny projekt plenerowy Innervision, audiowizualny performens Echo Chamber, spektakl choreograficzny Con Sordina oraz spektakl audiowizualny Elusive Matter.
Mieszka i pracuje w Montrealu.
Frederik De Wilde _BE
Belgijski artysta konceptualny, krytycznie analizujący radykalne zmiany, które technologia narzuca społeczeństwu, wpływające negatywnie na środowisko. Zgłębia je zarówno od strony technologicznej, jak i w rejestrze konceptualnym, percepcyjnym, zmysłowym i ludzkim. Studiował sztuki piękne, sztukę mediów i filozofię. Zajmuje się przenikaniem sztuki, nauki i technologii w przestrzeni fizycznej i cyfrowej. Bada to, co niesłyszalne i nieuchwytne. Jego sztuka opiera się na interakcji między złożonymi systemami zakorzenionymi w mrocznych ekologiach i niewidzialnych terytoriach.
Doskonałym przykładem jest opracowanie konceptualne pionierskiego projektu Blackest-Black (stworzonego w nanotechnologii nowego koloru, dla nowej rewolucji przemysłowej, badającej naturę nicości), który powstał we współpracy z Rice University i NASA. Projekt ten otrzymał Ars Electronica Next Idea Award (2010) oraz nagrodę za najlepszą europejską współpracę między artystą a naukowcem. Współpracował z wieloma uczelniami i organizacjami na całym świecie, m.in. Instytutem Technologicznym w Karlsruhe, Uniwersytetem Wyoming w USA i European Space Research and Technology Centre, NASA.
Jego prace były pokazywane m.in. w Zentrum für Kunst und Medien (Niemcy), Art Basel (Szwajcaria), Art Science Museum (Singapur), Centre Pompidou (Francja), Biennale w Wenecji (Włochy).
Obecnie Frederik pracuje jako artysta stowarzyszony przy Uniwersytecie Zachodniej Anglii w Bristolu w Laboratorium Obliczeń Niekonwencjonalnych.
Natalia Cabrera _CL
Artystka medialna i reżyserka. Specjalizuje się w interaktywnym storytellingu. Tworzy również filmy dokumentalne, instalacje interaktywne, aplikacje VR i AR. Ukończyła produkcję filmową na Universidad de Chile oraz sztuki medialne na ITP – New York University. Prezentowała swoje prace w muzeach i galeriach w Santiago, Berlinie i Nowym Jorku oraz na festiwalach filmowych na całym świecie. Obecnie pracuje jako projektantka interaktywnych narracji w Memorial Rocas AR.