Zanim powstał Prince of Persia, był już Karateka (tego samego autorstwa, Jordana Mechnera) – obie gry debiutowały na Apple II, później ruszyła fala portów na inne maszyny. O ile małe Atari błyskawicznie doczekało się swoje wersji Karateki (niemal równolegle z C64), to już w przypadku Księcia Persji sprawy nie mają się tak dobrze.

Prince of Persia debiutował w 1989 roku na Apple II, później rozprzestrzenił się na japońskiego NEC-a PC-9801, PC, Amigi, Atari ST, Sharpa X6800 i… Amstrada CPC. Owszem, istniały oficjalne porty na 8-bitowe konsole, mniej oficjalne na Enterprise’a i ZX Spectrum, jednak musiała upłynąć jeszcze dekada, zanim Książę zawitał na ekran Commodore 64.

Wydawałoby się, że po opublikowaniu kodu źródłowego gry dla Apple II w 2012 roku Atari błyskawicznie doczeka się konwersji Prince of Persia, tak się jednak nie stało, najpierw ujrzeliśmy Księcia na BBC Masterze.

Dziś dowiedzieliśmy się, że prace nad portem Prince of Persia (na bazie wersji dla BBC Master) już trwają.

Nie będzie to jednak port na każde 8-bitowe Atari – jego twórcy zdecydowali się na wykorzystanie pojemniejszej pamięci modelu 130XE (128 KB, podobnie jak oryginalna wersja gry dla Apple II w rozdzielczości 140×192 piksele i w 6 kolorach). Nośnikiem danych będzie dyskietka o pojemności 128 KB (w przypadku C64 – Prince of Persia został wydany na kartridżu o pojemności 512 KB, ta wersja gry działa w rozdzielczości 160×192 piksele, w 4 kolorach, jednak wykorzystuje standardową pojemność pamięci C64 – 64 KB). Podobnie ma się sprawa z wariantem dla BBC Mastera (160×192 piksele, 8 kolorów), która działa na maszynie ze 128 KB RAM.

O wersji dla Atari wiemy jeszcze tyle, że będzie działać w rozdzielczości 160×192 piksele, w 4 kolorach + sprajty, szczegółowe informacje o właśnie powstającym porcie gry można śledzić w tym miejscu.