A 1.0 nie jest nawet końcem tej niesamowitej wędrówki.
Choć trudno w to uwierzyć, od momentu, gdy rozpoczęto produkcję Dwarf Fortress minęło już siedemnaście lat. Prace nad grą wystartowały w 2002 roku, a pierwsza publicznie dostępna wersja ukazała się w 2006 roku. W rozmowie z serwisem Gamasutra Tarn Adams, połowa tworzącego grę duetu tłumaczy w dość obszerny sposób, niuanse związane z powstawaniem tak gigantycznego tytułu, problemy przed jakimi staje, oraz to, dlaczego warto zawsze wszystko porządnie nazywać i nie próbować na siłę skracać długości nazw zmiennych.
Jest tam też cała masa innych technikaliów związanych z powstawaniem tak ambitnej i złożonej symulacji, która próbuje pogodzić systemy narracyjne z tymi emulującymi świat. Adams przyznaje w rozmowie, że gra nie jest jeszcze nawet na półmetku do wersji 1.0, a gdy wreszcie ją osiągnie, 41-letni programista i jego starszy brat Zach, mogą nie mieć już za dużo życia na dalszy rozwój bo Dwarf Fortress może nigdy nie mieć wszystkiego, co jego twórcy sobie wymarzyli. W rozmowie przewija się też temat wprowadzenia gry na Steama i Itch.io z całkiem prozaicznych przyczyn – nawet twórcy tak ambitnego projektu muszą mieć pieniądze na jedzenie i czynsz. Nadchodzące komercyjne wersje mają oferować bardziej przystępny interfejs, żeby zachęcić nowych odbiorców.